Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Destilleratvatten = Batterivatten

52 inlägg • Sida 3 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

QV_

#31 » 00:38:00, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille skrev:Mitt råd, byt inte kylarvätska, byt bil


Rådet skall nog läsas i sin helhet
Lägg inte tid och pengar på kylarvätska när du ändock skall dumpa bilen.
Men Jag vet inte vilken bil det är så det är inte mitt råd.

Att folk har problem med att kylsystemet kläggar ihop är nog inte på grund av kommunalt vatten eller batterivatten. Utan mera av att man inte bryr sig om att byta.

De flesta tycker att olja skall man byta frekvent
Några (race puttar) byter även bromsvätska frekvent
Men endast några få byter kylarvätska frekvent enligt serviceboken

Frågan är om inte olja i bakaxel och växellåda byts oftare än just kylarvätska...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



PappaNille

#32 » 07:59:44, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kretslopp skrev:
PappaNille skrev:Den motorn du hänvisar till har många problem och Peugeot är experter på att hitta på utifrån kommande orsaker till varför deras grejer går sönder. Mitt råd, byt inte kylarvätska, byt bil eller snarare byt till en som inte har den motorn. Bilen i övrigt är säkert bra. Mvh Nils, jobbat 10 år på Peugeot verkstad.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Jag har ägt den bilen sedan 2006. Den står och vilar sig sen några år nu eftersom jag bor i Norge för tillfället.
Om du nu listat ut vilken bil det gäller så vet du mycket väl att det liksom inte går att byta ut en sån mot en med en annan motor. Den blir bara mer och mer sällsynt.
Just XU10J4 är enligt mig en väldigt hållbar motor. Tycker det är mer saker runt om som är lite sämre.

Sen förstår jag inte hur du kan ens kan komma med ett sådant råd att inte byta kylarvätska. Jag vet mycket väl vad som kan hända med motorer där man inte skött bytena med korrosion, och jag har en tendens att vilja ha motorer som är vid sunda vätskor.


Klart man skall byta kylarvätska, MEN i detta fall trodde jag att du hade en bil med 1.6 liters turbo(EP6 motorn), en motor som är så usel att men enda rekommendation är att sälja bilen jättesnabbt innan den går sönder. Den motorn du har är en riktig Peugeot motor, den är bra. Visste inte att den hade en elektrisk vattenpump, men å andra sidan så skruvade jag inte mycket på dessa då de som du säger är ovanliga.



Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

PappaNille

#33 » 08:21:32, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
PappaNille skrev:Mitt råd, byt inte kylarvätska, byt bil


Rådet skall nog läsas i sin helhet
Lägg inte tid och pengar på kylarvätska när du ändock skall dumpa bilen....


Ja det var såklart så jag menade. Jag har stött på bilar där kylarvätska aldrig bytts och där aluminiumet i motorn varit så sönderfrätt att termostathus börjat läcka pga fräthål. Inte nån idé att laga en sån bil.


Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

kretslopp

#34 » 17:24:37, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille skrev:
kretslopp skrev:
PappaNille skrev:Den motorn du hänvisar till har många problem och Peugeot är experter på att hitta på utifrån kommande orsaker till varför deras grejer går sönder. Mitt råd, byt inte kylarvätska, byt bil eller snarare byt till en som inte har den motorn. Bilen i övrigt är säkert bra. Mvh Nils, jobbat 10 år på Peugeot verkstad.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Jag har ägt den bilen sedan 2006. Den står och vilar sig sen några år nu eftersom jag bor i Norge för tillfället.
Om du nu listat ut vilken bil det gäller så vet du mycket väl att det liksom inte går att byta ut en sån mot en med en annan motor. Den blir bara mer och mer sällsynt.
Just XU10J4 är enligt mig en väldigt hållbar motor. Tycker det är mer saker runt om som är lite sämre.

Sen förstår jag inte hur du kan ens kan komma med ett sådant råd att inte byta kylarvätska. Jag vet mycket väl vad som kan hända med motorer där man inte skött bytena med korrosion, och jag har en tendens att vilja ha motorer som är vid sunda vätskor.


Klart man skall byta kylarvätska, MEN i detta fall trodde jag att du hade en bil med 1.6 liters turbo(EP6 motorn), en motor som är så usel att men enda rekommendation är att sälja bilen jättesnabbt innan den går sönder. Den motorn du har är en riktig Peugeot motor, den är bra. Visste inte att den hade en elektrisk vattenpump, men å andra sidan så skruvade jag inte mycket på dessa då de som du säger är ovanliga.



Skickat från min iPad med Tapatalk


Jag förstår hur du tänker nu.

Är den motorn lika usel i BMW:ar och mini:s?
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PappaNille

#35 » 07:41:46, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tyvärr inte jobbat med BMW eller mini men jag jobbar med de märkena nu (inte mekaniker alltså) och vad jag förstår så kallas den motorn för Peugeot motorn hos dem. På Peugeot kallades den för BMW motorn......Ingen vill förknippas med den motorn!


Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

Janson1

#36 » 08:39:54, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har elektronisk nivåkänning av låg kylvattennivå, en sån med två elektroder, då går det inte alltid att köra med destillerat/avjoniserat vatten för det slutar leda ström... Då blir det kranvatten som gäller. Jag har själv varit med om detta (Rotax 914S), annars tror jag vårat sötvatten duger i 99 % av fallen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#37 » 16:56:54, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt svenskt kommunvatten duger alltid.
- Viktigare med glykolen..
- Och att hålla systemet tätt så man inte fyller på hela tiden..
Avjonat/ dest vatten är faktiskt rejält korrosivt, då det inte finns några joner i det och det strävar precis som allt annat i naturen mot balans så stjäl det joner från
materialet omkring. Finns exempel på syrafasta konstruktioner som korroderat bort pga kondensat från vatten.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_

#38 » 17:45:52, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev: Finns exempel på syrafasta konstruktioner som korroderat bort pga kondensat från vatten.


Just dessa typer av komenterar får mig att fundera på om de är "praktiska" i just detta ämne. Det är alltså inget påhopp utan bara att jag börjar fundera.
Jag betvivlar inte att det har hänt.
Det kan säkert hända igen men

Kondensdropp är ju en "oändlig" källa av nytt vatten, får det dessutom droppa några år så blir det mycket vatten.
Ett kylarsystem innehåller en begränsad mängd vatten som om/när det skäl joner från motorn kommer att uppleva jämvikt.
Det jag saknar helt, är kunskap om hur många gram metall som går åt för att "jonisera" 1 liter vatten. För jag är trots min stora okunskap i ämnet övertygad om att det är enstaka gram / liter vatten. Vore det mycket mera så borde jag komma ihåg det ifrån de experiment vi gjorde inom kemin i skolan.

Vi bytte syrafasta schackel varje år på mätstationerna för ubåtstrafik (östersjön) Det var nervöst att plocka upp sakerna från djupet för schacklet var mera som J varje år.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#39 » 21:40:11, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående metallers förmåga att korrodera bort av avjoniserat vatten. För flera år sedan träffade jag en servicetekniker från ett företag som tillverkat laserskärmaskiner. Han berättade att avjoniserat vatten tar upp koldioxid ur omkringliggande luft. Detta bildar då kolsyra och fräter på metaller. Därför rekommenderade företaget att man bytte vatten i kylanläggningarna regelbundet även om man hade reningsverk till dessa.
Kanske ett år senare träffade jag själv på en maskin (av annat fabrikat) som började läcka vatten. Det visade sig att kylrören på Z-axelns linjärmotor var helt bortfrätta! :uupps: Blev lite latjo fel på skärresultatet när vatten rann ner över laserhuvudet... :djaevul: Det tog de för uppdraget influgna italienska reparatörerna från huvudfabriken två dagar att byta motorn. Jag undrar lite om vad slutnotan hamnade på där... :djaevul:

Jag vet inte om detta haveri berodde på korrosion, frätskador eller något annat, men man kan ju tycka och tro. :mrgreen:
Med tanke på att maskinen har ett öppet expansionskärl med mycket liten yta att ta upp koldioxid på så tycker jag förhållandena mot en bilmotor kan vara jämförbara, även om motorn har högre temperatur och är mindre känslig så har den kemikalier för att förbättra vattnets egenskaper.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#40 » 23:24:22, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr i tiden använde man destillerat vatten i kylsystemet för slutrören i stora radiosändare, anledningen till detta var att det låg högspänning på rörens kylmantlar och man ville ha vatten med sämsta möjliga elektriska ledningsförmåga. Jag har dock inga närmare detaljer om hur de kylsystemen var byggda eller vilka material som användes, mer än att rörens kylmantlar var av koppar.

Jag har en schweizisk bok från 30-talet, skriven av en ingenjör vid Oerlikon, som handlar om felsökning och reparationer i elkraftanläggningar. Där står det mycket om märkliga materialfel, t ex kylvattenrör tillverkade av mässing med olämplig kristallstruktur som får fräthål mycket snabbt av vatten som egentligen inte borde ha varit korrosivt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#41 » 10:26:43, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 70 talet använde vi alltid destillerat vatten i kylsystem på auktoriserad Volvo verkstad.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Bygert

#42 » 11:17:23, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kemi är väl kul eller hur? Inte? Som om jag skulle bry mig om vad nån tycker om det...

Absolut rent vatten löser ju inte metaller och liknande särskilt bra. Men det är bara det att rent vatten inte kommer att vara rent vatten. Om inte annat så kommer det att lösas koldioxid i vattnet och då kommer det att bli kolsyra. Kolsyra är just en syra och då det rena vattnet inte har någon karbonathårdhet/alkalinitet (det är inte samma sak men i praktiken följs det åt) så finns det ingen buffert. Så, lite syra i vattnet och pH sjunker som en sten. Och nu har vi nåt som kan angripa lite av varje, särskilt om det finns nån punkt där det är lite föroreningar i en metall, då händer det saker. Lite beroende på exakt vad som händer kan det i värsta fall efterhand lösa sig ny koldioxid i vattnet så det äter ännu mer. Lite åt samma håll är det om man har ett väldigt mjukt vatten, det behövs väldigt lite för att knuffa det åt nåt håll och då händer det saker sen.

Kan man göra nåt åt det? Jo då, man kan buffra med natriumvätekarbonat, det stabiliserar vattnet på ett rimligt pH-värde och ser till att det inte skenar iväg åt nåt håll. Kan vara en ide om man har väldigt mjukt eller rent vatten och är fundersam på om det kan angripa rör osv. Inget jag skulle hälla i ett batteri dock, där vet jag inte vad det skulle få för effekt. Natriumvätekarbonat då, var hittar men det? Närmsta livsmedelsbutik, det står bikarbonat på påsarna.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#43 » 12:02:49, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan nog avrunda det här med att vanligt vatten duger i kylsystemet. Det är desto viktigare att byta kylarvätskan regelbundet så man har skydd därifrån. Det kommer alltid att finnas "experter" som säger att ditten och datten är bättre och att använder man det så blir allt bättre. Det är då man får scrolla vidare helt enkelt.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#44 » 17:19:51, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, avjoniserat vatten är aggresivt. När man bygger renvattenanläggningar använder man ofta plaströr eftersom även syrafasta rostfria rör anfräts. Ex vis i böjar vill det bli slitet. Det kan bli hål på 5 år. Skälet gissar jag är att vattenmolekylen är en dipol. Minns ni kemin så är molekylen ritad lite i vinkel. Det gör att den får lite "elektriska egenskaper" utåt sett även fast den är väldigt stabil "internt", antar jag. Det gör nog att det blir mer reaktionsbenäget mot "allt som finns i närheten".

http://www.purewater.se/defaultNext.asp?val=Industrin

I vanligt vatten, en soppa av alla möjliga salter/joner mineraler mm, "tar det mesta ut varandra" i vätskan självt, kanske man kan anta.
Vad man sen ska joxa med i sina gamla motorer så dom mår bättre sista levnadsåret, har jag ingen aning om. Följ allmänna rekommendationer och byt glykol enligt anvisningarna föreslår jag.
Det kommer knappast inte finnas nån på detta forum som har möjlighet skaffa erfarenheter i detta ämne. Det är som att fråga vilken olja som är bäst och där nån känner nån som hört om nån som köpte på Biltema och motorn skar liksom....
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

tracker

#45 » 21:27:42, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar med maskiner som använder avjoniserat vatten hela tiden, inga frätskador nästan aldrig något som sitter fastärgat / fastrostat när man skruvar i dom även sånt som ständigt står under vatten.
det är en salig blandning av rostfritt, aluminium, även vanligt stål och svartskruv, visst måste lager bytas då och då, men tycker att det är förvånadsvärt lite korrosion.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se