Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Destilleratvatten = Batterivatten

52 inlägg • Sida 2 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#16 » 23:02:23, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Sverige är det praktiskt taget aldrig något problem att använda kranvatten att blanda med glykol för att göra kylarvätska. Åtminstone inte om man använder en glykoltyp som är avsedd att blanda till bilkylarvätska, och som innehåller för ändamålet lämpliga tillsatser.

De rekommendationer som finns ibland om att använda destillerat vatten för att göra kylarvätska härstammar från länder där kranvattnet kan vara av mycket sämre kvalitet än vi är vana vid här. T ex USA där det förekommer mycket surt och aggressivt vatten på en del håll, länder där man bara har tillgång till avsaltat havsvatten, Frankrike där vattnet ofta är extremt hårt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



63an

#17 » 23:06:54, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hört talas om totalavsaltat vatten? Det är regel på kärnkraftverk å duger bra till batterier :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

valberga

#18 » 23:16:44, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

värt att nämna är ju att om man vill använda kranvatten, är ju att man tar kommunalt vatten, o inte från egen brunn, som ju innehåller diverse föroreningar. Jag tänker då främst på järnhaltigt vatten
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

63an

#19 » 23:19:37, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i norr kommer de armeringsjärn ur egna brunnsledningar rena malmen alltså! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#20 » 23:23:13, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man blandar till kylarvätska som ändå ska komma i kontakt med stora gjutjärnsytor i motorns kylkanaler, så gör nog en liten ursprunglig järnhalt i vattnet varken till eller från. Det mesta av konstig vattenkemi, som ändå inte är konstigare att en kräsen svensk anser vattnet någorlunda drickbart, klarar glykoltillsatserna utan vidare att ta hand om.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#21 » 09:44:28, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och även om att man i teorin kan påvisa skillnader i destillerat vatten gentemot kranvatten så kommer allting att sträva tillbaks till naturen för det. Jag har haft en kylarvätskediskussion på ett annat forum och en del tror verkligen att deras motorer kommer att hålla i 14000år gentemot mina som har kranvatten kommer att få problem inom närmsta dygnet.
Där det lönar sig att ha bra vatten är väl där man har kontinuerlig uppföljning på allting, industrier, svindyra batterier, kärnkraftverk och där det finns enorma pengar att spara på mikrodetaljer. Men på ett vanligt fordon som kanske har en livscykel på mellan 10-20år och för att inte tala om bilar idag som skrotas för minsta lilla grej. Näe tror inte det va?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#22 » 10:34:02, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska jag ha till te och kaffe, för att minska gasutvecklingen?
Verkar var mycke joner i blåset.


En fråga. Är det bättre med regn eller smält snö? Jag tänker då att det brukar väl ta längre tid för snöflingor att ramla ned än för regndroppar. Snöflingorna borde fungera som absorberande filter?

Har haft bilar i mer än 50 år.... kran- och bäckvatten till både att släcka törsten, spolar- och kylvätska samt tvätt.
Men det är klart... skulle kunna köra igång sipparatorn, för att kosta på
:hurra:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bygert

#23 » 10:52:00, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är viss begreppsförvirring här. Det är tre olika metoder som brukar vara aktuella.

Destillerat vatten.
Man kokar vatten och kondenserar ångan. De flesta föroreningar stannar kvar så man får ut ett rent vatten. Dock kostar det en del i både investering och energi och framförallt, apparaten kan.. liksom... användas till annat än vatten. Därför får man inte ha en sån utan särskilt tillstånd och detta har gjort att det nu är mer ovanligt. "Destillerat vatten" är därför sällan destillerat.

Avjoniserat vatten
Man använder ett filter som laddas med kemikalier. När vatten leds genom filtret så byts joner som mineraler ut mot annat som inte är bekymmersamt. Filtret kostar en del och behöver en del skötsel. Jonfiltret i sig tar bort mineraler men släpper igenom mycket annat. Kan kombineras med annan rening.

RO vatten
Osmos kommer nån kanske ihåg från nån skolaboration. Detta är omvänd osmos där man lägger tryck över ett oerhört fint filter så nästan bara rent vatten kommer ut. Kombineras vanligen med grov och kolfilter. Tar bort mineraler, bakterier, organiska föroreningar osv. Bara en del små molekyler som silikat slipper igenom med vattnet. Relativt billig att köpa men för var liter rent vatten man får ut så går det nåt i stil med två liter som spill.

För det som är aktuellt här, batterier, kylarvatten och även strykjärn osv så duger det utmärkt med vilken som helst av metoderna. Men om man har en högre förbrukning och kanske även vill ha ett riktigt rent vatten till att tvätta fönster osv så kan det vara läge att titta på en RO anläggning. Man kopplar den till vattenledning, ett rör till en tunna och ett rör till avlopp, sen sköter det sig själv bortsett från att man får ha koll på när det är fullt i tunnan. Vanlig grej till saltvattensakvarier där man har höga krav på vattenkvalitet.

https://www.biotedmarin.se/product/d-d- ... iter-ro150
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Volvot24

#24 » 16:30:01, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antalet apparater för destillering är nog inte mindre än tidigare.
Är väl bara att de står oanvända.

Tiden är ju sån att det är billigt att köpa destillat utomlands :vissla:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kretslopp

#25 » 13:39:16, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en bil som det står specat att kylarvätskan skall blandas med batterivatten.
Detta pga en elektrisk pump som körs efter bilen stängts av som pumpar kylarvatten runt i turbon och kyler den.
Om denna pump kalkar ihop och stannar fick man ett varvtalsstopp på 5000RPM.

Det är det enda fordon jag varit med om som faktiskt är berättigat att använda batterivatten att blanda glykol med.
Det är också ett känt fel som med tiden visar sig om man slarvat med detta.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#26 » 14:59:09, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kretslopp skrev:Jag har en bil som det står specat att kylarvätskan skall blandas med batterivatten.
Detta pga en elektrisk pump som körs efter bilen stängts av som pumpar kylarvatten runt i turbon och kyler den.
Om denna pump kalkar ihop och stannar fick man ett varvtalsstopp på 5000RPM.

Det är det enda fordon jag varit med om som faktiskt är berättigat att använda batterivatten att blanda glykol med.
Det är också ett känt fel som med tiden visar sig om man slarvat med detta.


Härstammar den rekommendationen från något land där det är vanligt med dålig vattenkvalitet (t ex USA eller Frankrike)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kretslopp

#27 » 15:03:19, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Frankrike. Bilen är en Peugeot.
Men, jag vet om ett flertal svensksålda bilar av den modellen som haft problem med just det. Så jag har själv alltid följt rekommendationen.

1 person gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PappaNille

#28 » 23:06:48, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn du hänvisar till har många problem och Peugeot är experter på att hitta på utifrån kommande orsaker till varför deras grejer går sönder. Mitt råd, byt inte kylarvätska, byt bil eller snarare byt till en som inte har den motorn. Bilen i övrigt är säkert bra. Mvh Nils, jobbat 10 år på Peugeot verkstad.


Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

Roine.e

#29 » 23:14:39, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har RO vatten i mitt värmesystem i husbilen, dessutom kokat i tio minuter. Det skall vara bra, enligt en medicinteknisk ingenjör.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

kretslopp

#30 » 00:20:00, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille skrev:Den motorn du hänvisar till har många problem och Peugeot är experter på att hitta på utifrån kommande orsaker till varför deras grejer går sönder. Mitt råd, byt inte kylarvätska, byt bil eller snarare byt till en som inte har den motorn. Bilen i övrigt är säkert bra. Mvh Nils, jobbat 10 år på Peugeot verkstad.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Jag har ägt den bilen sedan 2006. Den står och vilar sig sen några år nu eftersom jag bor i Norge för tillfället.
Om du nu listat ut vilken bil det gäller så vet du mycket väl att det liksom inte går att byta ut en sån mot en med en annan motor. Den blir bara mer och mer sällsynt.
Just XU10J4 är enligt mig en väldigt hållbar motor. Tycker det är mer saker runt om som är lite sämre.

Sen förstår jag inte hur du kan ens kan komma med ett sådant råd att inte byta kylarvätska. Jag vet mycket väl vad som kan hända med motorer där man inte skött bytena med korrosion, och jag har en tendens att vilja ha motorer som är vid sunda vätskor.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se