Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

CAV RotoDiesel DPA insprutningspump, spridarna öppnar inte

26 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jotab (trådstartaren)

#16 » 11:46:46, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag skulle kolla alla enkla "idiotgrejer" först en gång till. ( Är bränslet fräscht (byt om det är "gammalt") och finns tillräckligt....är bränslekranen öppen ...fungerar stoppreglaget--är det i rätt läge = körläge för luftning ? .....fungerar gasreglaget--är det i rätt läge =fullgas för luftning ? ...är batteriet fullt laddat = mät ! ....fungerar glödgningen? )

Lufta bränsle filtret (jag hoppas du fortfarande har det inkopplat...) sen lufta pumpen på luftskruvarna (2 st) så du får rent bränsle ut, stäng alla luftskruvar, gärna medans du pumpar. Öppna två spridarrör uppe vid spridarna (ej vid pumpen) och kör på start motorn tills bränsle kommer ur spridarrören ( fullgas på gasreglaget, stoppen i körläge). Stäng spridarrören, glödga och prova starta motorn.

Startar inte motorn, kolla igen att du inte har luft i filter eller pump genom att "provlufta" ....

Kommer det fortfarande luft, kontrollera bränleledningar/anslutningr så det inte är läckage, börja om med att lufta igen.

Kommer ingen luft, bara bränsle, prova först att öppna två spridarrör och kolla att bränsle kommer där när du kör på starten (enligt ovan) om motorn inte bränsle kommer då, mät interna matartrycket som turbodiesel tipsar ovan, finns matartryck, men inget bränsle kommer är det troligen något i pumpen som felar.

om allt är ok och det kommer bränsle ur spridarr rören när du kör på starten, men ingen tendens att starta och ingen rök!.....är det kanske läge att kolla spridarnas öppningstryck.

Lycka till!


Jag har monterat av pumpen, spridarna och byggt ett enkelt bränslesystem med NY diesel, och två slangar med en flaska med hål i toppen för avluftning så där är jag helt klar... Jag testkörde just med hela stoppmekanismen bortmonterad, utan resultat. Så idiotgrejerna tror jag att jag eliminerat!

dimorep skrev:...Du missade nog vad jag skrev, just sådana lågprispumpar som jag menade inte är bra. :!:
Rena och fina utv. men fortfarande skrot invändigt och ingen dieselfirma här som ens vill ta i de med tång...

..men vad kan du komma på som jag kan testa själv för att få ordning på det? =)

Trots att jag jobbar som motortekniker och regelbundet håller på med diesel / insp. -relaterade problem (konv.pumpar, EDC, C-R..) så skruvar jag aldrig själv med insp.pumparna, valt att köpa in de tjänsterna istället. Vet vad som krävs för att det ska bli lyckat och har ingen möjlighet till att utföra det, så därav kan jag inte riktigt se hur någon "hemmamekare" skulle lyckas få till det. Krävs en hel del spec.verktyg, testutr och inte minst kunskap/erfarenhet för att kunna se vad som är fel, åtgärda det och sen utifrån det få i hopa en fungerande pump.


Då vet jag vilka pumpar jag ska undvika, tack! Jag ska ge det här några försök till innan jag tar den till en dieselverkstad, båten ägs med en kompis som är ständigt pank, så jag vill helst inte fixa det här på ett för dyrt sätt...

Mikael.Johansson skrev:
jotab skrev:... Vid pumpen trycker det ut fint när man snurrar på motorn, men vid spridarna kom inget, eller kanske en droppe eller två....


Kan du beskriva det här lite närmare?
" Vid pumpen trycker det ut", alltså menar du att det kommer bränsle ur anslutningarna på insprutningspumpen, med spridarrören borttagna?
" vid spridarna kom inget", har du monterat tillbaka spridarrören på insprutningspumpen men lossat dom på spridarna?

Det är inte särskilt mycket det ska komma ur rören. Det räcker att det kommer något lite.

Får du det till att komma bränsle vid spridaranslutningarna, om aldrig så lite, så skulle jag rekommendera, i detta läget, att montera fast rören och starta med startgas.


Vid pumpens avluftning på sidan av det hydrauliska huvudet så sprutar det ut ymnigt och med högt tryck, vilket borde innebära att matarpumpen åtminstonde fungerar hyfsat. Ur spridarna kommer inget, men med lossade spridarrör får jag ett visst droppande, men det känns lite lite..

Nu är jag i läget att allt är monterat på verkstadsbänken utan motor, och jag kör runt det hela med borrmaskin för att se ifall jag får spridarna att öppna sig.

Nu har vi en uppdatering efter senaste meksessionen: Jag testade att snurra pumpen utan spridarrör eller liknande. Jag har en märklig ventil på sidan som sprutar ut en massa bränsle, den är normalt kopplad på returlinan, och har en ventil kopplad till gasreglaget, när man ger gas öppnas mellan ett hålrum i ventilen och där bränslet nu passerar, vet ni varför den här ventilen finns? Vad gör den? Och varför sprutar det ut massa bränsle där? Bränslet håller ganska högt tryck (när man håller för med fingret..) och borde väl vara på väg till spridarna? =S

Jag gjorde en video som visar:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=J-9BuIVigd0[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=J-9BuIVigd0
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor



jotab (trådstartaren)

#17 » 12:14:55, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEUREKA!

Jag störde mig på tanken på den där ventilen. Så jag bytte ut den till en plugg med kopparbricka. Nu kommer det diesel ur spridarna som aldrig förr! Jag är väldigt glad, men också väldigt undrande kring vad ventilen hade där att göra från början? Och kan den ha varit igenkorkad tidigare och först nu när allt var rensat så förstörde den pumpens funktion?

Med plugg istället för ventil så får man kompression som känns när man drar runt pumpen, innan var den ganska slapp. Vad kan ventilen ha fyllt för funktion? Har ni sett en sådan förut?

Tack för alla svar, med hjälp och lyckönskningar!


Detta inlägg har valts som lösning

jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor

Bengt Erik Eriksson

#18 » 12:32:13, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja dendär ventiilen är ju inte vanlig på traktorer iaf. Kan det vara något extra nödstopp tro?


Edit: bild googlade på penta md 19 och kunde inte se att någon sådan ventil fanns. Lyckades iofs inte zooma på google bilderna....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jörgen.ottosson

#19 » 13:37:07, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nått som sitter på pegots automatväxlade bilar (har jag för mig) ....om det handlade om startegenskaper, eller tomgångsreglering vet jag inte....det är i alla fall något sätt att manipulera returflödet i förhållande till gaspådraget.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bengt Erik Eriksson

#20 » 13:48:15, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är ju frågan hur det blir utan den? Verkar ju lunna bli mycket soppa i cylindrarna i så fall..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jotab (trådstartaren)

#21 » 14:03:55, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det är nått som sitter på pegots automatväxlade bilar (har jag för mig) ....om det handlade om startegenskaper, eller tomgångsreglering vet jag inte....det är i alla fall något sätt att manipulera returflödet i förhållande till gaspådraget.


Vad roligt med någon som har en känsla för vad det är för något! Jag har själv bara tyckt att den verkar väldigt skum... Men om vi tänker oss att min motor någon gång har haft en havererad pump, och att man stulit en från en automatväxlad peugeot, borde det vara lugnt att plugga hålet då? Jag försöker förstå hur motorn har gått tidigare (visserligen som en hög skit, men det finns många andra anledningar till) med denna ventilen på plats, kan den ha varit igensatt tills jag började tvätta rent inne i pumpen?
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor

jörgen.ottosson

#22 » 14:27:53, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du verkar ju ha returledningen, nära montageflänsen, på pumpen som kan släppa lite luft och bränsle tillbaks....och ventilen i inloppet reglerar ju inre matartrycket så det borde ju funka. Men jag kan inte säga säkert, efter som jag inte vet hur Nippeln/ventilen/ackumulatorn, du demonterat, ska fungera exakt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jotab (trådstartaren)

#23 » 14:38:04, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Du verkar ju ha returledningen, nära montageflänsen, på pumpen som kan släppa lite luft och bränsle tillbaks....och ventilen i inloppet reglerar ju inre matartrycket så det borde ju funka. Men jag kan inte säga säkert, efter som jag inte vet hur Nippeln/ventilen/ackumulatorn, du demonterat, ska fungera exakt.


Det stämmer bra att returledningen finns där, funktionen för den här märkliga ventilen (som jag kanske lite lagom inkorrekt kallar den) förblir därför okänd. Den öppnar till det lilla utrymmet när fullgas ges, dock så kan det ha varit något mer som sker där, eftersom toppen där är pluggad med en skruv av annan kvalitet än vad resten är gjort av.

Jag får väl testa på motorn helt enkelt.. med en sekatör runt dieselslangen om det skulle börja banka åt pipan... Hur dödar man lättast en diesel när den går utan att man vill det? Jag vill inte upprepa min upplevelse med 550cc jetskimotor som började gå utan tändning =O
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor

jörgen.ottosson

#24 » 14:51:40, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbast är alltid att strypa luften, demontera en slang till insuget och ha något lämpligt att "plugga" med till hands. (OBS ej trasor, plastpluggar ed, som kan sugas in....använd något styvt...planka, tjockt stänkskydd, plåtbit ed.)

.....annars får man öppna bränsleledning/luftskruv och dränera bränsle. (men det tar ofta mera tid...Spridarrör går med högt tryck...så de är inget man öppnar på en skenande motor.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Aviator

#25 » 15:35:36, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med denna reparation?
Sitter själv och ska ta isär en exakt likadan pump, fast utan den märkliga ventilen.
Aviator
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:29, 27-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

jotab (trådstartaren)

#26 » 15:37:32, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aviator skrev:Hur gick det med denna reparation?
Sitter själv och ska ta isär en exakt likadan pump, fast utan den märkliga ventilen.


Hej,

Det gick bra, så när som på att jag lyckades knäcka en av bultarna som håller fast det stora locket uppe på, men det gick att få tag på en ny. I övrigt har pumpen fungerat bra, den märkliga ventilen togs bort och har inte saknats sedan dess.

3 personer gillar det här inlägget.
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se