jörgen.ottosson skrev:Jag skulle kolla alla enkla "idiotgrejer" först en gång till. ( Är bränslet fräscht (byt om det är "gammalt") och finns tillräckligt....är bränslekranen öppen ...fungerar stoppreglaget--är det i rätt läge = körläge för luftning ? .....fungerar gasreglaget--är det i rätt läge =fullgas för luftning ? ...är batteriet fullt laddat = mät ! ....fungerar glödgningen? )
Lufta bränsle filtret (jag hoppas du fortfarande har det inkopplat...) sen lufta pumpen på luftskruvarna (2 st) så du får rent bränsle ut, stäng alla luftskruvar, gärna medans du pumpar. Öppna två spridarrör uppe vid spridarna (ej vid pumpen) och kör på start motorn tills bränsle kommer ur spridarrören ( fullgas på gasreglaget, stoppen i körläge). Stäng spridarrören, glödga och prova starta motorn.
Startar inte motorn, kolla igen att du inte har luft i filter eller pump genom att "provlufta" ....
Kommer det fortfarande luft, kontrollera bränleledningar/anslutningr så det inte är läckage, börja om med att lufta igen.
Kommer ingen luft, bara bränsle, prova först att öppna två spridarrör och kolla att bränsle kommer där när du kör på starten (enligt ovan) om motorn inte bränsle kommer då, mät interna matartrycket som turbodiesel tipsar ovan, finns matartryck, men inget bränsle kommer är det troligen något i pumpen som felar.
om allt är ok och det kommer bränsle ur spridarr rören när du kör på starten, men ingen tendens att starta och ingen rök!.....är det kanske läge att kolla spridarnas öppningstryck.
Lycka till!
Jag har monterat av pumpen, spridarna och byggt ett enkelt bränslesystem med NY diesel, och två slangar med en flaska med hål i toppen för avluftning så där är jag helt klar... Jag testkörde just med hela stoppmekanismen bortmonterad, utan resultat. Så idiotgrejerna tror jag att jag eliminerat!
dimorep skrev:...Du missade nog vad jag skrev, just sådana lågprispumpar som jag menade inte är bra.
Rena och fina utv. men fortfarande skrot invändigt och ingen dieselfirma här som ens vill ta i de med tång.....men vad kan du komma på som jag kan testa själv för att få ordning på det? =)
Trots att jag jobbar som motortekniker och regelbundet håller på med diesel / insp. -relaterade problem (konv.pumpar, EDC, C-R..) så skruvar jag aldrig själv med insp.pumparna, valt att köpa in de tjänsterna istället. Vet vad som krävs för att det ska bli lyckat och har ingen möjlighet till att utföra det, så därav kan jag inte riktigt se hur någon "hemmamekare" skulle lyckas få till det. Krävs en hel del spec.verktyg, testutr och inte minst kunskap/erfarenhet för att kunna se vad som är fel, åtgärda det och sen utifrån det få i hopa en fungerande pump.
Då vet jag vilka pumpar jag ska undvika, tack! Jag ska ge det här några försök till innan jag tar den till en dieselverkstad, båten ägs med en kompis som är ständigt pank, så jag vill helst inte fixa det här på ett för dyrt sätt...
Mikael.Johansson skrev:jotab skrev:... Vid pumpen trycker det ut fint när man snurrar på motorn, men vid spridarna kom inget, eller kanske en droppe eller två....
Kan du beskriva det här lite närmare?
" Vid pumpen trycker det ut", alltså menar du att det kommer bränsle ur anslutningarna på insprutningspumpen, med spridarrören borttagna?
" vid spridarna kom inget", har du monterat tillbaka spridarrören på insprutningspumpen men lossat dom på spridarna?
Det är inte särskilt mycket det ska komma ur rören. Det räcker att det kommer något lite.
Får du det till att komma bränsle vid spridaranslutningarna, om aldrig så lite, så skulle jag rekommendera, i detta läget, att montera fast rören och starta med startgas.
Vid pumpens avluftning på sidan av det hydrauliska huvudet så sprutar det ut ymnigt och med högt tryck, vilket borde innebära att matarpumpen åtminstonde fungerar hyfsat. Ur spridarna kommer inget, men med lossade spridarrör får jag ett visst droppande, men det känns lite lite..
Nu är jag i läget att allt är monterat på verkstadsbänken utan motor, och jag kör runt det hela med borrmaskin för att se ifall jag får spridarna att öppna sig.
Nu har vi en uppdatering efter senaste meksessionen: Jag testade att snurra pumpen utan spridarrör eller liknande. Jag har en märklig ventil på sidan som sprutar ut en massa bränsle, den är normalt kopplad på returlinan, och har en ventil kopplad till gasreglaget, när man ger gas öppnas mellan ett hålrum i ventilen och där bränslet nu passerar, vet ni varför den här ventilen finns? Vad gör den? Och varför sprutar det ut massa bränsle där? Bränslet håller ganska högt tryck (när man håller för med fingret..) och borde väl vara på väg till spridarna? =S
Jag gjorde en video som visar:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=J-9BuIVigd0[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=J-9BuIVigd0