Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

CAV RotoDiesel DPA insprutningspump, spridarna öppnar inte

26 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jotab (trådstartaren)

#1 » 21:28:46, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en Volvo Penta MD19 dieselmotor i min båt. Motorn är samma som satt i peugeot 404 t.ex. och kallades också för XDP 4.88 Den har en CAV RotoDiesel DPA dieselpump modell 34 43 221. För två år sedan så fick startmotorn i båten bada lite efter att länspumpen slutade fungera.. Sedan har båten legat på land och byggts om, startmotorn har också renoverats.

När väl det blev dags att starta motorn så vill den inte starta. Då började jag lufta enligt konstens alla regler, först på pumpen och sedan vid spridarna. Vid pumpen trycker det ut fint när man snurrar på motorn, men vid spridarna kom inget, eller kanske en droppe eller två. Jag reducerade bränslesystemet till en dunk, en pumpblåsa och ett filter för att slippa oroa mig om skit i dieseln och tanken som skapar problem. Detta gav inte heller något.

Nästa steg jag vidtog var att montera isär dieselpumpen i alla dess delar och tvätta rent allt och se till att det löper lätt. Inne i pumpen fanns en del skit, men inget allvarligt. Ventilen vid bränsleintaget vid transferpumpen kärvade en del, men den löper nu lätt och fint. Även det hydrauliska huvudet fick alla lopp genomsköljda.

Igår ägnade jag hela dagen åt att försöka få fram diesel till spridarna, utan att lyckas. Idag har jag monterat ner hela bränslesystemet, med spridare och allt. Jag monterade pumpen i ett skruvstäd och konstruerade en tapp för att kunna vrida den med borrmaskinen, jag luftade länge och väl, men ändå ingen diesel kommer fram genom spridarna.

Om allt löper som det ska inne i pumpen, ingen luft kommer in någonstans. Vad kan då göra att spridarna inte öppnar?

Bild


Gå till lösningen

1 person gillar det här inlägget.
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor



Turbodiesel

#2 » 22:06:56, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rör sig pumpkolvarna?

Bild på en rotorenhet med fyra kolvar, men du förstår nog vilka jag menar:
Bild

Har du full koll på i vilket läge mängdreglerskivan satt förut?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jotab (trådstartaren)

#3 » 22:22:38, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpkolvarna rör sig, dom trillar inte ut av sig själva men om man blåser på dom så kan man få dom att åka ut, så relativt lätt går dom. Jag har inte haft lös mängdreglerskivan, så den sitter i samma läge som sist motorn gick. Jag såg att en kant på den ligger mot en linje på rotorn, så om jag tar loss den så kan jag hitta hur den ska sitta.

Vad tror ni?
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor

Turbodiesel

#4 » 22:51:18, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska helst trilla ut av egen kraft.

Lämna gärna bort den för kontroll/ompackning & bänkkörning, är de tunga bitarna ok blir det inte så dyrt, är den ok visuellt måste det ändå till en uppmätning för att hitta problemen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jotab (trådstartaren)

#5 » 22:58:59, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:De ska helst trilla ut av egen kraft.

Lämna gärna bort den för kontroll/ompackning & bänkkörning, är de tunga bitarna ok blir det inte så dyrt, är den ok visuellt måste det ändå till en uppmätning för att hitta problemen.


Tack för dom snabba svaren!

Vad kan man göra ifall dom inte trillar ut av egen kraft tro? Putsa loppet och kolvarna och hoppas att dom glider bättre? Och framför allt: Kan det vara det här som är mitt problem?

Jag är lite osugen på att lämna bort den, eftersom det är så dyrt, en verkstad jag pratade med ville ha 3000 för att testköra den, då är det mer intressant med en ny pump, eller kanske en ny motor... Du har inga tips på tester man kan göra själv? =)
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor

Turbodiesel

#6 » 23:12:57, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

3000:- låter i överkant för en DPA, men då de flesta pumpverkstäder inte sätter upp en okollad pump för bänkning (risk för skit i provbänken) ingår en del arbete runtom. Det spelar ingen roll att någon utomstående påstår sig 'städat' pumpen innan.

Kolla pris med andra verkstäder, dock är inte priset allt..

Det enklaste du kan göra är att mäta att tryckpumpen (vingpumpen i gaveln) fungerar hyfsat genom att kolla att du har runt 2bar mätt vid den nedre luftskruven, vid ett pumpvarvtal runt 700rpm.

Putsa kolvarna & loppet med någon textilduk, indränkt med aceton, bensin eller diesel, prova vad som löser kladdet. Absolut inte något slipande!! Blås rent den ordentligt sedan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mikael.Johansson

#7 » 23:19:12, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD-40 / 5-56 gör gott.

Det är mestadels bränsletrycket som klämmer ut kolvarna, och det kan vara svårt att få upp mellantrycket när pumpen varit tom. Vad man kan försöka är att endast lossa en spridare i taget. Då kan man eventuellt få ett mottryck från de som är stängda, som hjälper till att trycka ut kolvarna.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#8 » 23:32:29, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jotab skrev:Jag är lite osugen på att lämna bort den, eftersom det är så dyrt, en verkstad jag pratade med ville ha 3000 för att testköra den, då är det mer intressant med en ny pump, eller kanske en ny motor...

En fungerande pump i bra skick kostar betydligt mer än så och köper du en "osedd" så kan den vara i vilket skick som helst, bli inte lurad av vad "lågprispumparna" som säljs kostar! De är inte ens värda det låga priset de kostar, vill påstå att de är fördyra även om de skulle vara gratis (sett till allt klydd och merarbete de allt jämt orsakar)... :???:

Dieselmeken (som också brukar dyka upp här på forumet) är en klart prisvärd dieselverkstad, om man vill få ett bra utfört arbete,

Har du en motor som är ok förövrigt så behåll den, stor risk annars att du hittar/köper en som är sämre än din befintliga. Bra motorer kostar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Erik Eriksson

#9 » 23:40:05, 30-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men.... Varför börja med pumpen? Att börja med kontroll av spridarnas öppningstryck läckageoch spridnings bild är både elementärt och framför allt billigast. (Du har ju t.o.m skrivit i trådnamnet att de inte öppnar. ) Spridarna kan ju ha fastnat... Lite otippat att alla fyra fastnar men en båtmor har ju lite tuffare klimat..
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 06:36:31, 01-05-2014, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jörgen.ottosson

#10 » 06:10:53, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat att tryckregleringsventilen som sitter i gaveln under där inkommande bränsle är anslutet löper som den ska? den har både med avluftningen och tryckregleringen för det interna matartrycket att göra. (är pumpvingarna ok?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jotab (trådstartaren)

#11 » 08:49:22, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Men.... Varför börja med pumpen? Att börja med kontroll av spridarnas öppningstryck läckageoch spridnings bild är både elementärt och framför allt billigast. (Du har ju t.o.m skrivit i trådnamnet att de inte öppnar. ) Spridarna kan ju ha fastnat... Lite otippat att alla fyra fastnar men en båtmor har ju lite tuffare klimat..


Det känns som sagt väldigt otroligt att alla fyra kärvat ihop, men det är en tanke ju. Hur testar man dom om man inte har tillgång till en spridartestare? Kanske någon i Stockholm som har en som kan tänkas göra det för några öl eller så? =)

jörgen.ottosson skrev:Har du kollat att tryckregleringsventilen som sitter i gaveln under där inkommande bränsle är anslutet löper som den ska? den har både med avluftningen och tryckregleringen för det interna matartrycket att göra. (är pumpvingarna ok?)


Tryckventilen har jag rengjort mycket noga och löper numera fint, innan satt den fast. Tyvärr löste inte detta problemet =( Pumpvingarna är även dom i gott skick, jag har inget glapp och dom har inga synliga skador.

Bild

dimorep skrev:
jotab skrev:Jag är lite osugen på att lämna bort den, eftersom det är så dyrt, en verkstad jag pratade med ville ha 3000 för att testköra den, då är det mer intressant med en ny pump, eller kanske en ny motor...

En fungerande pump i bra skick kostar betydligt mer än så och köper du en "osedd" så kan den vara i vilket skick som helst, bli inte lurad av vad "lågprispumparna" som säljs kostar! De är inte ens värda det låga priset de kostar, vill påstå att de är fördyra även om de skulle vara gratis (sett till allt klydd och merarbete de allt jämt orsakar)... :???:

Dieselmeken (som också brukar dyka upp här på forumet) är en klart prisvärd dieselverkstad, om man vill få ett bra utfört arbete,

Har du en motor som är ok förövrigt så behåll den, stor risk annars att du hittar/köper en som är sämre än din befintliga. Bra motorer kostar.


Det är helt sant att en motor som jag känner och har koll på det mesta i nu är något värt att satsa på. Men 3000 för en test kändes väldigt mycket när en renoverad pump från polen kostar kring samma peng... Men jag har ändå inte så mycket pengar att lägga på båtprojektet, det är för många andra projekt som måste fås ordning på först... Så tack för svaret, men vad kan du komma på som jag kan testa själv för att få ordning på det? =)
jotab
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:33, 30-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MD19 Dieselmotor

jörgen.ottosson

#12 » 09:19:15, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kolla alla enkla "idiotgrejer" först en gång till. ( Är bränslet fräscht (byt om det är "gammalt") och finns tillräckligt....är bränslekranen öppen ...fungerar stoppreglaget--är det i rätt läge = körläge för luftning ? .....fungerar gasreglaget--är det i rätt läge =fullgas för luftning ? ...är batteriet fullt laddat = mät ! ....fungerar glödgningen? )

Lufta bränsle filtret (jag hoppas du fortfarande har det inkopplat...) sen lufta pumpen på luftskruvarna (2 st) så du får rent bränsle ut, stäng alla luftskruvar, gärna medans du pumpar. Öppna två spridarrör uppe vid spridarna (ej vid pumpen) och kör på start motorn tills bränsle kommer ur spridarrören ( fullgas på gasreglaget, stoppen i körläge). Stäng spridarrören, glödga och prova starta motorn.

Startar inte motorn, kolla igen att du inte har luft i filter eller pump genom att "provlufta" ....

Kommer det fortfarande luft, kontrollera bränleledningar/anslutningr så det inte är läckage, börja om med att lufta igen.

Kommer ingen luft, bara bränsle, prova först att öppna två spridarrör och kolla att bränsle kommer där när du kör på starten (enligt ovan) om motorn inte bränsle kommer då, mät interna matartrycket som turbodiesel tipsar ovan, finns matartryck, men inget bränsle kommer är det troligen något i pumpen som felar.

om allt är ok och det kommer bränsle ur spridarr rören när du kör på starten, men ingen tendens att starta och ingen rök!.....är det kanske läge att kolla spridarnas öppningstryck.

Lycka till!
Senast redigerad av jörgen.ottosson 09:23:07, 01-05-2014, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#13 » 09:22:48, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jotab skrev:Det känns som sagt väldigt otroligt att alla fyra kärvat ihop, men det är en tanke ju.

De har ju suttit där lika länge, blivit utsatta för samma saker (som ev. vatteninblandat bränsle), så helt otroligt är det inte att de alla skulle fått samma åkomma...

Hur testar man dom om man inte har tillgång till en spridartestare?

Krävs (nästan alltid) tillgång på erf. verktyg / utr. och kunskap för att kunna utföra ett önskat arb.moment, har man inte det så får man köpa in tjänsten, oavs hur "surt" det kan kännas för stunden. Men det är lika för alla, precis lika dant för verkstäder som "måste ha något specifikt" trots att man vet redan när det köps in att detta kommer aldrig att användas så mycket att det ens kommer i närheten av att betala sig...

jotab skrev:
dimorep skrev:..bli inte lurad av vad "lågprispumparna" som säljs kostar! De är inte ens värda det låga priset de kostar, vill påstå att de är fördyra även om de skulle vara gratis (sett till allt klydd och merarbete de allt jämt orsakar)... :???:


..3000 för en test kändes väldigt mycket när en renoverad pump från polen kostar kring samma peng.

Du missade nog vad jag skrev, just sådana lågprispumpar som jag menade inte är bra. :!:
Rena och fina utv. men fortfarande skrot invändigt och ingen dieselfirma här som ens vill ta i de med tång...

..men vad kan du komma på som jag kan testa själv för att få ordning på det? =)

Trots att jag jobbar som motortekniker och regelbundet håller på med diesel / insp. -relaterade problem (konv.pumpar, EDC, C-R..) så skruvar jag aldrig själv med insp.pumparna, valt att köpa in de tjänsterna istället. Vet vad som krävs för att det ska bli lyckat och har ingen möjlighet till att utföra det, så därav kan jag inte riktigt se hur någon "hemmamekare" skulle lyckas få till det. Krävs en hel del spec.verktyg, testutr och inte minst kunskap/erfarenhet för att kunna se vad som är fel, åtgärda det och sen utifrån det få i hopa en fungerande pump.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Erik Eriksson

#14 » 09:34:08, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånahär manicker ska man inte förstagångs pula med om man måste ha grejorna... Så lätt hänt att det blir skrotlådan ....


Men skulle du lyckas är det bara att gratulera....

Sök på "DPA" i downloads så hittar du vhb/manual.. Kan ju vara bra att ha...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mikael.Johansson

#15 » 11:27:02, 01-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jotab skrev:... Vid pumpen trycker det ut fint när man snurrar på motorn, men vid spridarna kom inget, eller kanske en droppe eller två....


Kan du beskriva det här lite närmare?
" Vid pumpen trycker det ut", alltså menar du att det kommer bränsle ur anslutningarna på insprutningspumpen, med spridarrören borttagna?
" vid spridarna kom inget", har du monterat tillbaka spridarrören på insprutningspumpen men lossat dom på spridarna?

Det är inte särskilt mycket det ska komma ur rören. Det räcker att det kommer något lite.

Får du det till att komma bränsle vid spridaranslutningarna, om aldrig så lite, så skulle jag rekommendera, i detta läget, att montera fast rören och starta med startgas.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se