Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Bilder och filmer på udda, ovanliga och konstiga motorer.

51 inlägg • Sida 2 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

MN

#16 » 11:59:15, 28-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ovala kolvar, Honda NR. (vissa menade att NR = Not Ready...)
http://www.youtube.com/watch?v=KzVngeuThFM

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Conny Kolsjö (trådstartaren)

#17 » 12:49:04, 28-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Som en revolver :desperado:

internal combustion engine -circular arrangement of the cilinders -prezentation 3D -P1.mp4

http://www.youtube.com/watch?v=Ha06F-W24No&NR=1
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Marcus Atlas Kjellkvist

#18 » 13:21:12, 28-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja udda på sitt sätt. En kompressormatad V8.

World`s Smallest Superscharged V8
http://www.youtube.com/watch#v=N8TXMUaC ... re=related
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Robban_C

#19 » 14:13:35, 28-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Här var en tydlig video på hur den där atkinson funkade:
Atkinson Engine Linkage Slowly Turning
http://www.youtube.com/watch?v=sPw5BLlFnaQ


Och här kommer en animering av samma:
Atkinson engine model linkage CAD simulation
http://www.youtube.com/watch?v=m69yhg7w ... re=related



Väldigt intressant tråd det här. Den kommer att stjäla massor av tid för mig. Jag får nog lov att fakturera den tiden på Conny. :lmao:



Ett par kommentarer:
Roterande motorer, ex vis Libralato Engine, lider troligen av samma problem som Wankel, dvs att förbränningsutrymmet blir för stort (stor "svept" yta) så att det blir problem att få upp tempen i förbränningen tillräckligt. Detta straffar både effektiviteten (bränsleförbrukningen) och avgasvärdena.
Nu ska inte dessa motorer sågas jäms med knäna för det, traditionella kolvmotorer (Otto) har ju haft några år på sig att utvecklas. Dessutom har ju Mazda fått rätt bra snurr på sina wanklar. Oj, nu kom jag på, en sån har jag aldrig haft. :grin:
En annan kommentar är att vissa av dessa motorer (inte bara Libralato Engine) använder en del av kompressionstrycket för att spola rent från avgaser. Bra tänkt men hur kommer det där att fungera i en lambdasond och i en katalysator?

Bild Tillägg efter 17 minut(er):

RCV, motorer för modellflyg, av lite annorlunda slag:
http://www.rcvengines.com/how-it-works.htm

Kortfattat så är det alltså en roterande cylinder med inbyggda portar (istället för ventiler). Dessutom är den en vinkelväxel mot vevaxeln.
SP-varianten där kolven ligger i vevaxelns längdriktning och där cylindern är en del av vevaxeln ger extremt kompakta inbyggnadsmått och dessutom en 2:1 utväxling mot propellern. Detta ger emellertid en del problem, utväxlingen gör att det är svårt att få fram propellrar med mått som fungerar bra på den här motorn. Dessutom har många flygplan svårt att ta stora propellrar pga bristande markfrigång.
CD-varianten är lite mer konventionellt uppbyggd men har fortfarande ganska kompakta inbyggnadsmått.
Vad jag vet har inte dessa motorer blivit nån jättesuccé men det säljs väl i alla fall några per år av dom.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#20 » 14:31:47, 28-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Nå, jag har för mig att jag sett dessa av "enkel" modell, dvs ingen tryckmatning till svänghjulssidan(i motsats till filmerna). Orkar inte leta upp det nu, dock. Lägger upp en bild på verktyget jag syftade på:

Bild


ok, då förstår jg vad du tänkte i alla fall (jag trodde du menade "polheims-knuten"...)

vi måste ju ha med en..

Låg temp stierling
http://www.youtube.com/watch?v=4sV_0xKX4II&feature=fvw
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#21 » 14:46:03, 28-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vi efter uppmaningar från forumet blivit ombedda att INTE lägga ut bilder som vi inte själva "äger". Så klistar jag in en länk till en sida med intressanta foto/filmer på riktigt g:a och unika flygmotorer i stället.

http://www.aerodrome.se/

Stjärnmotorer där själva motorn roterar och vevaxelen står stilla är en "smart" konstuktion då kolvarna aldrig står stilla i sina vändläge!
-En "dödläges" fri kolvmotor (liknande princip som i en hyd.motor)... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Conny Kolsjö (trådstartaren)

#22 » 00:26:18, 01-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: Tusan vad mycket olika motorer det finns :grin:

MINH NGUYEN ROTARY PISTON ENGINE - R & D
http://www.youtube.com/watch?v=RieI59-i ... re=related

Bild Tillägg efter 27 minut(er):

:klia: Här något för alla hemma pulare att fundera på.

Will hydrogen change the world, WATER POWERED CAR
http://www.youtube.com/watch?v=pfJoQ4w9 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=xEwV_qNT ... re=related

:slag: Ja jag vet att vi inte ska visa hela fordon här men jag hittar ingen bra film på motor systemet i helhet.
http://www.youtube.com/watch?v=Jivb7lup ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=m7Ed4mez ... re=related

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Humm kan inte låta bli o posta lite här även om jag börjar bli :off_topic: i min egen tråd för jag tycker det här är intressant :eat:
Convert Your Car/Truck to BURN WATER
http://www.youtube.com/watch?v=HNdsgX4T ... re=related
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Joe

#23 » 00:26:33, 01-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Den där bourke varianten är ju bara en fattigmansvariant på:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=3530


Nja Bourke motorn skulle ju vara extraordinär, högeffektiv, många hästar i förhållande till cylindervolymen, "kall förbränning" osv. Det var säkerligen därför de tryckte igenom motorn med massor av vatten i filmen..



Förresten Conny, känner du NSU gubben i Västerljung? Han kan snacka wankel en hel dag om man frågar.. :mrgreen:
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Conny Kolsjö (trådstartaren)

#24 » 00:30:26, 01-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:


Förresten Conny, känner du NSU gubben i Västerljung? Han kan snacka wankel en hel dag om man frågar.. :mrgreen:


Nej men jag åker förbi där varje dag så skulle jag känna mig wankelmodig så..... :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Ivar Risslén

#25 » 01:23:51, 01-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Då vi efter uppmaningar från forumet blivit ombedda att INTE lägga ut bilder som vi inte själva "äger". Så klistar jag in en länk till en sida med intressanta foto/filmer på riktigt g:a och unika flygmotorer i stället.

http://www.aerodrome.se/

Stjärnmotorer där själva motorn roterar och vevaxelen står stilla är en "smart" konstuktion då kolvarna aldrig står stilla i sina vändläge!
-En "dödläges" fri kolvmotor (liknande princip som i en hyd.motor)... :mrgreen:


:off_topic: Är du säker på att den är dödlägesfri bara för att cylindrarna snurrar? Jag håller inte med dig i detta fall. Spänn fast vevaxel på en rak motor så blir det samma sak med dödlägena. ( Men en hämsk obalans ).
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#26 » 09:07:27, 01-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev::mrgreen: Tusan vad mycket olika motorer det finns :grin: ...

Fast vätgas handlar ju mer om bränslet än om motortypen.

Felet med "vätgas-i-bilar-debatten" är att alla pratar om at det inte går åt nån bensin/diesel men har ni nån gång hört nån berätta om hur mycket el det går åt? Har ni nånsin hört nån prata ett enda ord i dessa sammanhang om att elen faktiskt kostar pengar?
Det blir kanske billigare att köra på väte/syre men hydrolysen kostar och jag vill veta vad hela systemet kostar per körd mil och d¨å ska kalkylen innehålla elkostnaden, vattnet (alla har ju inte egen brunn), avskrivningen av investeringen (inte bara bilen, hydrolysutrustningen hemma ska ju bekostas också) etc.
Först när jag får se en korrekt kalkyl på detta så ska jag börja intressera mig.
I dagsläget verkar alltså väte/syredriftens beivrare mest bestå av glada optimister utan verklighetsförankring (men det kan ju komma nåt gott ut ur detta också med tiden).



Conny Kolsjö skrev:... :slag: Ja jag vet att vi inte ska visa hela fordon här men jag hittar ingen bra film på motor systemet i helhet.
http://www.youtube.com/watch?v=Jivb7lup ... re=related ...

Från 0:30 pratar hon ju om att "... an energy generator takes hydrogen from the water releasing electrons that power the car ...".
Det låter ju som om det skulle vara en bränslecell men hur skulle det fungera?
Alla andra vätgassystem bygger ju på elekrolys, dvs el tillförs till drickat för att spjälka ut väte- och syreatomer. Dessa förbränns sedan i en konventionell (anpassad) förbränningsmotor där avgaserna givetvis blir vattenånga. Det är alltså egentligen en elektriskt driven bil där väte/syre/förbränningsmotor bara är en omväg från eluttaget till hjulen.
Dvs väte/syretanken kan sägas motsvara batteriet i en "helelektrisk" bil.
I en bränslecell brukar det vara så att ett bränsle (icke vatten!) direktomvandlas till el på nåt kemiskt vis men vatten är inte ett bränsle och jag kan inte för mitt liv förstå hur man skulle kunna få ut elektroner (dvs el) ur vattnet? Nån som kan förklara?



Och vad gäller "helelektriska" bilar (dvs med batteri) så stupar ju dessa på att det är så stor del av befolkningen som inte kan ladda dessa. Tänk bara på alla som bor i hyreshus, hur ska dom kunna ladda sina bilar på nätterna? Med en lång skarvkabel från vägguttaget i sovrummet ner till bilen?
Kort sagt så är det väldigt många som inte kan använda laddbara bilar eftersom infrastrukturen inte är anpassad för dessa. Tyvärr har dom kortsynta och enfaldiga politikerna inte fattat detta. Dom borde fanimej tvingas ut i verkligheten nån gång också!
Och nu börjar jag bli förbannad på politikerna så nu ska snön få sig en omgång! :slag2:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#27 » 23:47:33, 01-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Är du säker på att den är dödlägesfri bara för att cylindrarna snurrar? Jag håller inte med dig i detta fall. Spänn fast vevaxel på en rak motor så blir det samma sak med dödlägena. ( Men en hämsk obalans ).

Jo, det blir faktiskt så (jämför med hur en variabel kolvpump arbetar)! Tänk om -tänk rätt... :mrgreen:
Hittar ingen bild på motorkonstruktionen, så jag kan tyvärr inte referera till något. :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

diskoper

#28 » 23:44:24, 03-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här motortypen är kanske inte helt udda, men tillämpningen!

Ja, jag tycker det är helt galet och nånstans måste jag ju posta länken! :grin:

http://mobackenracing.se/category/gasturbinsparken/

Jag hittade ingen film på provkörning än, men det kanske kommer. Missa inte att scrolla ner på sidan där hela konstruktionen börjar ta form på sparken!

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Ivar Risslén

#29 » 09:41:20, 04-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Ivar Risslén skrev:Är du säker på att den är dödlägesfri bara för att cylindrarna snurrar? Jag håller inte med dig i detta fall. Spänn fast vevaxel på en rak motor så blir det samma sak med dödlägena. ( Men en hämsk obalans ).

Jo, det blir faktiskt så (jämför med hur en variabel kolvpump arbetar)! Tänk om -tänk rätt... :mrgreen:
Hittar ingen bild på motorkonstruktionen, så jag kan tyvärr inte referera till något. :sad:


Jag är oense med dig. Man har en kolv som går fram och tillbaks i ett cylinderlopp. I varje ände av kolvrörelsen är det en dödpunkt. Det spelar ingen roll om vevaxeln eller cylinderbanken roterar i förhållande till fordonet. Här kommer en länk till en stjärnmotor, http://www.youtube.com/watch?v=WeiDdhCo ... re=related :mrgreen: :?
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Towil

#30 » 22:55:30, 12-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se