Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Åkgräsklippare MTD vill inte starta

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Johnnie Olja (trådstartaren)

#1 » 15:18:43, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem att få igång en MTD åkgräsklippare som stått stilla i ca 5 år. Innan den slutade användas fungerade den utan problem.
Jag är ingen meckare, men har försökt felsöka lite för att det ska bli lättare för någon kunning forumläsare att ge mig tips på hur jag ska gå vidare.
Problembeskrivning:
När man försöker starta känns det som att startmotorn inte orkar dra runt motorn av en eller annan anledning.

Felsökning och slutsatser:
1. Testade med två olika batterier som fungerar bra i andra maskiner -> Samma resultat -> Alltså kan man utesluta batteriproblem.
2. Kopplade batteriet direkt till startmotorn -> samma resultat -> Problemet sitter inte i kablarna mellan batteri och startmotor.
3. Skruvade av startmotorn och kopplade direkt till batteriet -> Startmotorn snurrar -> Alltså fungerar startmotorn utan belastning.
4. Öppnade startmotorn för att kolla om något såg galet ut -> Visste inte vad jag skulle kolla efter -> Helt onödig manöver pga bristande kunnskap.
5. Skruvade ihop startmotorn och satte tillbaka den. Skruvade bort tändstiftet för att ta bort kompressionen och därmed minska motståndet. -> Startmotorn orkar dra runt motorn utan kompression.

Hur ska jag gå vidare med min felsökning?
Kan det vara nåt strul med startmotorn som gör att den inte orkar dra runt ordentligt?
Vad ska jag kika efter när jag skruvar isär startmotorn?
Kan det vara jord-problem?

Gräset växer och detta är den enda klipparen jag har tillgång till... Handjagaren är inget alternativ :)

Hjälp och tips tas tacksamt emot.

1 person gillar det här inlägget.
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor



Lennart Svensson

#2 » 16:32:06, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jonnie.
har haft samma problem på en av våra MTD åkgräsklippare.
Felsökte på samma sätt som du gjort ,satte i ett nytt batteri men startmotorn gick fortfarande trögt,.Tog därefter 5-56 o sprutade i tändningslåset o därefter gick startmotorn som vanligt.
TRoligtvias bildas det oxid i tändningslåset som orsakar spänningsfall.

Må gott Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Ingvar

#3 » 17:49:32, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast han hade ju testat med kablarna direkt från batteriet.. Kolen i startmotorn kanske..eller om nån lindning har ärgat sönder, den verkar ju klart vara orkeslös helt enkelt.
Jag hade nog tagit in startmotorn till en bilelektrisk verkstad, så dom fått mäta upp den, det ska inte behöva kosta många kronor.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Blom 1

#4 » 21:32:26, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

var finns du kan få låna en startmotor å prova med om du finns inom räckhåll, för de sitter väl en B&S i eller?
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Fredrik_

#5 » 21:52:01, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka av remmarna och se om det funkar.
Kan ju vara att det inte frikopplar ordentligt som spökar när den dessutom stått längre..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johnnie Olja (trådstartaren)

#6 » 12:12:56, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra respons!
Ska testa med 5-56 i tändningslåset som Lennart föreslår.
Steg två blir att testa Fredriks tips och plocka av remmarna och se om det funkar.
Annars får jag väl fokusera på insidan av startmotorn och eventuellt lämna in den för översyn som Ingvar tipsar om.

Att: Blom J. Jag bor i norra Skåne, så det är en bit från Eksjö... Men tack iaf!

Jag återkommer med resultat.
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor

Johnnie Olja (trådstartaren)

#7 » 16:30:36, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite putsande med fint sandpapper på kolets "kontaktbana" i startmotorn startade motorn. Tack för hjälp och idéer!

Case closed

1 person gillar det här inlägget.
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor

hobby_mekare

#8 » 14:31:14, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag är osäker på om jag har exakt samma problem, men nånting med startmotorn bör det vara då signal går hela vägen fram till den men inte vidare. Jag öppnade upp den och tyckte det såg lite väl stekt ut än det borde(?), jag försöker bifoga bild så får vi se vad ni anser, är den här startmotorn helt rökt eller kan den fixas?


Bild
hobby_mekare
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:32, 30-05-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 17:01:26, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog ser den där rotorn lite varmgången ut, skulle nästan tro att isoleringen har bränts bort så det har blivit kortslutna varv i en del av härvorna.
Ser kollektorn bra ut eller finns det kraftiga brännmärken på vissa av dess lameller (men inte på alla)?
Tecken på varmgång och otrevligheter vid kol och kolhållare (t ex anlöpta flätor till kolen, smälta eller förkolnade plastdelar, ljusbågsmärken längst in på kolhållarna)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Galne

#10 » 08:00:32, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hobby_mekare skrev:Hej!
Jag är osäker på om jag har exakt samma problem, men nånting med startmotorn bör det vara då signal går hela vägen fram till den men inte vidare. Jag öppnade upp den och tyckte det såg lite väl stekt ut än det borde(?), jag försöker bifoga bild så får vi se vad ni anser, är den här startmotorn helt rökt eller kan den fixas?


Bild


Brukar lukta lång väg om startmotorn om man bränt den, omissbart så att säga!  :huh:
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

dc_lindberg

#11 » 09:03:07, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den startmotorn ser inte bra ut... de elmotorer som sett ut så där som jag haft brukar inte vilja fungera...

5-56 - avråder å det bestämdaste från det.
Innehåller lösningsmedel (av någon sort - syns på plast).
Investera hellre i Omega 636 krypolja och Omega 99 "skär fett"; kombination av dem är det som fått samtliga mina lås, även sådan som låsmästare skriker rakt ut om man smörjer, att fungera klanderfritt i åratal.
www.smorjteknik.se
De som jag haft 5-56 i har -samtliga- krånglat, eller rent av "packat ihop". Samma sak gäller för WD40, kanske även snäppet värre än 5-56 t.o.m.
Omega 636 är mycket dyrare /L med precis som Yes! reklamen - så räcker den å andra sidan -så- mycket längre.
Kosta på dig en flaska å prova :-)
Är väl Mekonomen som är lokal ÅF ?
Omega 99 på tändstiftsgängor och topplocksbultar (o alla andra skruvförband som jag vill kunna få loss i framtiden).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se