Sida 1 av 1

Laddning på båtmotor

InläggPostat: 00:01:27, 22-04-2010
av _jonsson_
Jag är helt novis på båtmotorer och tänkte höra om någon vet hur laddningen funkar.
Det började med att den laddade väldigt dåligt, Troligen inget alls. Hittade då några kablar på motorn som var totalt slut (man kunde dra isär koppartrådarna).
Så jag bytte ut dom kablarna och då började den ladda för mycket istället, bort åt 15-16V.
Så vart kan felet ligga?
Kan försöka ta nån bild på kablarna när jag får tillfälle så ser ni vad jag menar.

InläggPostat: 10:17:47, 22-04-2010
av Ralle
Nu vet jag inte riktigt vad det där är för motor, ålder osv, men det äldre utombordarna hade ingen regulator utan vräkte bara på.
Dock var laddningsströmmen så låg att det räckte med batteriet som "broms" för att spänningen inte skulle skena, och 15-16 volt är ofta inte så ovanligt.

Det gäller dock att man inte slår av huvudbrytaren när moorn är igång...
Min huvudbrytare glappade, och rätt va det var när den "kopplade från" pga glapp rök varvräknare, voltmätare och likriktaren till laddningen på motorn.
Varvräknaren tog jag isär, den var helt sönderbränd inuti, spänningen hade skenat iväg rätt bra!

Så se till att det alltid sitter ett batteri där!

Efter byte av likriktare sjönk faktiskt spänningen lite från att ha legat på 15-16 innan till runt 14-14,5, så jag vet inte om likriktaren kan påverka nåt...

InläggPostat: 14:08:00, 22-04-2010
av _jonsson_
Motorn är troligen av 70-80 års modell.
Är det inte risk att man förstör batteriet om man laddar så mycket?
Det lär ju åtminstone inte koka efter som det är ett gel batteri men det känns inte som det är så bra.
Har även en stereo inkopplad, klarar den så mycket laddning?

Sv: Laddning på båtmotor

InläggPostat: 18:56:09, 22-04-2010
av Ivar Risslén
Det kan sitta en laddningsregulator som arbetar med en zenerdiod som går till jord när det blir en viss spänning. Skaffa en sprängskiss på elsystemet så att du ser hur det är uppbyggt. Sök på nätet på tillverkarens amerikanska sidor så kanske det finns något där.

InläggPostat: 19:21:56, 22-04-2010
av Ralle
Man kan ju prova att byta likriktaren, det blev det ju bättre av för mig, men de brukar vara lite dyra för att bara testa...

Ska tillägga att jag har en Evinrude, kan ju skilja en del i systemet.

InläggPostat: 00:24:22, 23-04-2010
av _jonsson_
Hittade ett el-schema, Men jag skulle behöva lite hjälp med översättning av några ord.
Engine Harness och External Harness, Vad är det?
Rectifier, Kan det vara likriktaren?
Och så finns det en kabel som heter "salmon" är det färgen man menar då? "Laxrosa" :?
Jag länkar till schemat så kan ju den som är intresserad ta sej en titt:
http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/24.pdf

Sv: Laddning på båtmotor

InläggPostat: 01:08:55, 23-04-2010
av ErikPetersson
Ska tillägga att jag har en Evinrude, kan ju skilja en del i systemet.

Inte för att vara besserwisser, men Evinrude och Johnsson är exakt samma maskiner förutom dom allra senaste årsmodellerna.
Samma med Mariner Mercury, som även har vissa delar på vissa modeller gem, med Yamaha. Jonssons 4takt är vitmålade Suszuki:s, åtminstonne fram till 2007

Engine Harness=Motorkabelhärva
External Harness=Yttre kabelhärva (från motor till reglage och instrument)
Dessa kopplas ihop med en sorts univesalkontakt men det ser/vet du ju redan...
Recifier=Likriktare
Salmon=Förmodligen rosa, men detta är lätt ätt konstatera om du smyger kabeln från "Tilt stop swich" o kollar vad den har för färg.
Mäter du 15-16 volt på lösa kablar eller äe det på polerna på batteriet när allt är ihopkopplat?

äldre utombordarna hade ingen regulator utan vräkte bara på.
Dock var laddningsströmmen så låg att det räckte med batteriet som "broms" för att spänningen inte skulle skena, och 15-16 volt är ofta inte så ovanligt.


Dessa äldre maskiner laddar med väldigt låg maxsstöm, kanske 8-15A så jag skulle tro att det funkar enligt Ralle:s beskrivning.

Sv: Laddning på båtmotor

InläggPostat: 06:11:21, 23-04-2010
av 63an
Trevligt att ni börjar komma på att det ska vara en liten spik på de där systemen, de e bar o kör! :thumme:

InläggPostat: 11:35:51, 23-04-2010
av _jonsson_
Vad är "tilt stop switch" för nåt då? Nån slags nöd strömbrytare på motorn?
Jag har mätt med multimeter på batteriet samt att jag har en voltmätare inkopplad.

Sv: Laddning på båtmotor

InläggPostat: 12:02:14, 23-04-2010
av ErikPetersson
Tilt stop swich=Tilt stop brytare, alltså en strömbrytare som bryter innen motorn tiltas upp för högt eller som stoppar när motorn är fullt intiltad. Vet ej om du har elektrisk tilt på din motor, men en eligt kopplingschemat här så skall det finnas en sådan.
Den borde isåfall sitta nånstans där motorn är föst i riggen.
Har du ingen tilt så går det ju att kolla färgen på kablarna som går i stammen fram till reglaget. Där skall ju oxå finnas en "Salmon" och alla dom andra färgena är ju givna (Black=svart Yellow=gul White=vit Red=röd Grey=grå Brown=brun Salmon=?)så det är bara att ta uteslutnignsmetoden.

Riggen är den delen som går ner från själva motorn som propelleraxel, kylvatten och avgaser gå innuti. Bracketen (vet ej ord på svenska) kallas den delen som sitter fastbultad/skruvad i båten. Ofta är det nån liten länkagebit tilt stop swich:en

InläggPostat: 12:22:02, 23-04-2010
av _jonsson_
Kan ju ha suttit nån elektrisk tilt på den en gång i tiden. Men i så fall så är allt det bort plockat för längesen.
Den är även trasig där i tilten så det går inte att spärra den, Dvs motorn far upp om man inte är försiktig med gasen när man backar :)

Sv: Laddning på båtmotor

InläggPostat: 16:12:32, 23-04-2010
av ErikPetersson
Gränsen för tilt verkar gå vi ca 40 hk Större har oftast till och mindre brukar inte ha det. 40 brukar finnas med både och. Jonsson mf hade en gascylinder som hjälpte till upp och ner som på en bagagelucka.
Finns det ingen "knapp" eller metallflik som kan vikas vid det övre horisontella röret som motorn viks kring? Brukar finna nån sorts låsning där för att fälla upp motorn resp. "körläge" Oftga ett länkage som gör att motorn hakar i Bracketen ungefär kring vattenlinjen. Tycker du borde hitta något som är till för låsning vid back.

Re: Laddning på båtmotor

InläggPostat: 22:37:22, 17-06-2012
av rospigg
Gammal tråd, men jag svarar ändå..
Ohoj!

"Tilt stop switch" är en kvicksilverbrytare som dödar tändningen i händelse att motorn slår upp, grundkörning, exempelvis.
Det är en ca 40 mm lång "burk" med 2 kablar, en till jord, den andra in i motorns kabelhärva. Sitter "snett" monterad med kabelutgången framåt.

Mvh Johan