Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

4hk 2-takt startar inte

46 inlägg • Sida 1 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

auxvoice (trådstartaren)

#1 » 11:21:30, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla duktiga maskinister!

Har inhandlat en beg båtmotor -93, 2-takt, 1-cyl, vakuumstyrd bränsletillförsel, som inte startat på 2 säsonger enl förra ägaren.

Har höllt på hela dagen med motorn och börjar ledsna lite och få slut på ideer, tänkte höra om lite tips man kan testa.

Det jag gjort hitills är:

- Tömt tanken och sköljt rent med ny bensin.
- Bytt tändstift och gjort elektrodavståndet något mindre än original.
- Tagit bort förgasaren 2 gånger och gjort rent överallt där man kommer åt, ser ut som att flottören ligger som den ska.
- Kontrollerat gnista, inte världens starkaste gnista men bör räcka till.
- Kompressionsprov, endast med tummen dock, orkar inte hålla tätt när man drar runt.
- Kontrollerat membranet, är lite "bubbligt, inte platt.
- Luftventilen tanklocket öppet.
- Försökt lysa in i cylindern, av det lilla man kan se ser det bra ut, inga repor.
- Tändstiftet blir lite "brunt" efter man dragit ett tag torkade bort ena halvan på tändstiftet, se bild.

*Den går igång på startgas var tredje gång man använder kanske i någon sekund för att sedan dö.
*Det verkar inte komma fram bensin till cylindern tändstiftet är torrt.
*Förgasaren fylls med bensin men verkar inte komma längre...


Någon som har några tips på vad jag kan testa här näst? Skulle verkligen uppskattas, skulle vara sjukt kul att få igång den. :driver:


Bild
Bild
Bild
Bild
auxvoice
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:06, 30-07-2014
Maskintyp: Traktor



63an

#2 » 11:44:11, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om den har (reedventilplatta) fungerar som backventil vid nedåtgående kolv å öppnar vid uppåttgående finns den kan den vara trasig å de finns ingen chans att få funktion på motorn, brukar sitta närmast vevhuset innanför förgasaren! Sök och I skolen finna :vissla: OBS: nån kan ha vänt den fel väg så den stänger men den hugger på startgas :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

auxvoice (trådstartaren)

#3 » 15:51:17, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret jag tror du börjar närma dig lösningen. Dock så hittar jag ingen reedventil :( såhär ser det ut bakom förgasaren:

Bild
auxvoice
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:06, 30-07-2014
Maskintyp: Traktor

Andreas Mattsson

#4 » 15:56:49, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har reedventil.det är den plåten du ser där i insuget.försök få en bit papper över insugshålet o h dra runt motorn för att se om den verkar vilja suga.

har du sett sos en segelsällskapsresa?är min syn på utombordare den stackaren som står å drar ända tills vitrockarna kommer.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson

#5 » 15:58:50, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen plåt såg jag nu.då ligger den i vevaxeln ist.öppnar och stänger med rotation på ett ungefär.

dra sträng i munstyckena är mitt tips.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

auxvoice (trådstartaren)

#6 » 16:15:41, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg de precis så börja skruva direkt i grejerna :D
Haha har sett sos :)
Satte plastfolie framför insuget till reedventilen och först blåser de inåt sen utåt när kolven åker åt andra hållet utåt, så den är korrekt antar jag?? :(
auxvoice
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:06, 30-07-2014
Maskintyp: Traktor

63an

#7 » 16:18:55, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

" Fortsätt twista" jag menar skruva , en 93a har nån form av reed i tvåtaktsytemet för kunna få upp effekten på liten cyl.volym bort med förgasarfästet! Finns olika system i början såg de ut som munspelsstämmor på en plan plåt/platta de har utvecklats till effektivitet som är otrolig ! Annars kan det vara roterande ventil då måste du klyva motorn! Fortsätt skruva :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#8 » 16:20:39, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det är helfel den ska inte puffa ut från f.g.fästet isåfall är det nog en 1951 årsmodell :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#9 » 16:55:49, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tidernas begynnelse sa prästen då uppfann någon "snarkventil", det var en insugsventil för 2-takt lågvarvare som öppnade när kolven roterade uppåt å fjäderstängde vid nedåtgående på sätt å vis första reedventilen vad egentligen vitsen var vete fan för man vann ju inga varv med den blev inte så länge i produktion! Reedv. ökar effekt å varvar upp nåt fenomenalt OM den är just! Fick erbjudande att plocka ihop en gammal tror de var Göta marin men hade inte varit med från början så jag drog smidigt runt hörnet :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

auxvoice (trådstartaren)

#10 » 17:26:48, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagit bort alla skruvar som fäster till insugsdelen men verkar inte som att den delen går att få upp från det hållet tom testat hammare. Orkar dessvärre inte skruva bort hela motorn inte säker att jag får ihop skiten igen då. Men testade hälla bensin ner mot reedventilen och det åker ner sakta. Funderar på om den kanske är hel i alla fall?
auxvoice
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:06, 30-07-2014
Maskintyp: Traktor

63an

#11 » 17:36:29, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast! Är det med stämtungor så är nån av eller böjd å står öppen! Fick en Aspera gräsklippare som hade gått så bra av en stockholmare...bra chassi å hjul så jag slet av moroten å loss med fuggen å Där satt munspelsstämorr men bara en kvar kollade lite på den å smet ut till verktygsförrådet grinade till mej ett bladmått i rätt tjocklek sen stansade jag hål för nit! Smällde ihop å den gick igång direkt sen var det dags att slipa till kniven å så bad jag förre ägaren provköra, han vart helknäckt! Använde den kanske 10år i sommartorpet å den fick följa med till nya ägaren förtjusning :thumme:
Nu ska du inte vålda utan lira loss prylarna annars blir de soptunnan! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#12 » 17:38:38, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat på motorn?

Jag skulle tro att det är någon typ av slidmatning på motorn som det ser ut nu men det kan saknas en platta med reedventilerna. Det är därför som det kan vara bra att veta vad det är för fabrikat och typ på motorn mer än att det är en 4hk 2-takts utombordare. Vet man det så kan man börja att leta efter en sprängskiss och inte behöver gissa så mycket.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

auxvoice (trådstartaren)

#13 » 17:55:07, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Knappast! Är det med stämtungor så är nån av eller böjd å står öppen! Fick en Aspera gräsklippare som hade gått så bra av en stockholmare...bra chassi å hjul så jag slet av moroten å loss med fuggen å Där satt munspelsstämorr men bara en kvar kollade lite på den å smet ut till verktygsförrådet grinade till mej ett bladmått i rätt tjocklek sen stansade jag hål för nit! Smällde ihop å den gick igång direkt sen var det dags att slipa till kniven å så bad jag förre ägaren provköra, han vart helknäckt! Använde den kanske 10år i sommartorpet å den fick följa med till nya ägaren förtjusning :thumme:
Nu ska du inte vålda utan lira loss prylarna annars blir de soptunnan! :huh:


Verkar som att insuget till ditt munspel aldrig blivit öppnat på 20år. Har testat allt hammare skruvmejsel rycka osv sitter som @&#!&@ lägger den delen på is så länge tills jag funderat på hur ja ska få upp den. Det blir nu återigen en koll på förgasaren, mindre risk för nervsammanbrott efter denna dagen :) :idee:
auxvoice
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:06, 30-07-2014
Maskintyp: Traktor

auxvoice (trådstartaren)

#14 » 17:56:51, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Vad är det för fabrikat på motorn?

Jag skulle tro att det är någon typ av slidmatning på motorn som det ser ut nu men det kan saknas en platta med reedventilerna. Det är därför som det kan vara bra att veta vad det är för fabrikat och typ på motorn mer än att det är en 4hk 2-takts utombordare. Vet man det så kan man börja att leta efter en sprängskiss och inte behöver gissa så mycket.


Det är en mercury 4hk 2-takt 1993. Vet du möjligtvis någon sida som kan ha sprängskisser på motorer?
auxvoice
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:04:06, 30-07-2014
Maskintyp: Traktor

Andreas Mattsson

#15 » 18:25:13, 01-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercury har små blad som sitter i skinkorna på vevaxeln. Ska du ut med dom får du dela motorn.sikta in dig på förgasaren.sen ska du veta en sak till.håller du på att jävlas på torra land med dina startförsök så bränner du ganska lätt impellern som pumpar kylvatten.då blir det lixom "nästa" sak att jävlas med.varva aldrig upp den utan spolmuff eller dylikt.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se