Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Felsökning på motor 1113A

35 inlägg • Sida 3 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jörgen.ottosson

#31 » 23:16:39, 30-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köra in? ...nja, men du kan väl ta det lite försiktigt de första timmarna så lagren hinner slita till sig lite i alla fall, men vet inte om det har så stor betydelse. Ursprungliga orsaken till inkörning ( varierande tillverkningstolleranser på olika motorkomponenter, som kunde orsaka "nypning" om det gick förvarmt innan det nött tillsig ) existerar ju nästan inte i dag, utan handlar ju mest om att kolvringar ska slita in sig...enl. min uppfattning.

Vad skumt att du inte hitta ljudet

:klia: ...vad kan mera låta...kopplingen (blir det skillnad om du frikopplar)

....vexellådan...( om du lägger i en vexel, med koplingen ned trykt, tystnar det då?)

....Generatorn, har du provat lägga av remen och känt på den?

Sitter det någon vevaxel monterat hydraulpump, termostat-fläkt?

( ...vet i tusan om det inte kan låta från insprutnings pumpen ändå...även om det inte innebär att det är något fel... :klia: )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Stefan Lundberg (trådstartaren)

#32 » 08:26:24, 31-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljudet kommer och går, hörs vid vissa varvtal, hörs bäst inne i hytten och är svagt.
Har provat det där med koppling och växel. Har ett mycket svagt tickande ljud när kopplingen är uppsläppt men det är inte det ljudet jag hört.
Generatorn har jag inte kollat, är det lagerfel som skulle ge oljud i så fall?
Det sitter en hydraulpump på vevaxeln, kanske skulle ta en titt på den.
Det kan ju egentligen vara vad som helst som kommer i självsvängning vid vissa vartal, traktorn är av 69 års modell så den är ju ingen ungdom längre. Jag hade för många år sedan en VW Golf där jag råkade få änden på chokevajern mot torpedväggen och det lät som om motorn skulle rasa vilken sekund som helst.
Efter senaste mekningen varmkörde jag motor och testade vid dom vartal jag tidigare hört oljudet men då hördes inget.
Skall kolla hydraulpumpen och generatorn, men det får vänta några dagar (fick en 2x4" regel i huvudet igår så jag känner mig lite seg idag).

Nu är i alla fall saker jag misstänkt och oroat mig för kollade så det känns mycket bättre.
Kommer nu att använda traktor tills ljudet blir starkare så det blir lättare att felsöka. :mrgreen:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Anders.B

#33 » 20:43:33, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått, har du hittat knacket?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#34 » 20:54:02, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hittat något, tycker knacket avtagit (kanske har jag blivit van).
Har inte använt traktorn på några månader nu, snöade jävligt mycket här vid jul sedan har det varit ganska lugnt.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Daniel.A

#35 » 16:43:52, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd...
fick själv ett tydligt smått knackande missljud ?? på köpet efter monterat tillbaka toppen på min 1113A...har haft ur spridarna samtidigt, och satt tillbaka dem utan översyn,,,...de såg inte nya ut, men gick bra...vet ej om ljudet har med dom att göra,,,men efter att ha läst lite så nu ska de ut igen och få sig en riktig koll...
fortsättning följer...

--spridarna testade hos traktormekaniker och var fullt friska....
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se