Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Felsökning på motor 1113A

35 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#1 » 14:15:08, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett svagt knackande ljud som kommer och går.
Det låter inte som motorn går helt rent, vet inte om det är normalt för denna motorn (har för mig att jag läst att den fick kritik för det när den ersatte 1113 så det kanske är helt normalt).
När det är kallare än ca -15° så går motorn bara på 2 av 3 cylindrar första sekunderna.

Komptest gav följande resultat (har för mig att det är precis vad det skall vara). :grin:
1:an 27bar
2:an 27bar
3:an 28bar
Bild


Test av spridare gav följande
1:an Öppningstryck ca 200bar, om man var jävligt snabb med pumpspaken fick man ett mysigt knatter från spridaren och en fin dimma annars strålar och inget knatter.
2:an Öppningstryck ca 200bar, om man var småsnabb med pumpspaken fick man ett mysigt knatter från spridaren och en fin dimma annars strålar och inget knatter.
3:an Öppningstryck ca 200bar, om man var ganska långsam med pumpspaken fick man ett mysigt knatter från spridaren och en fin dimma. Här fick jag vara mycket långsam för att undvika knatter och dimma.
På alla spridare sprutade det åt fyra håll, någon stråle gick väl lite snett.

Bilder på demonterad spridare.
Bild

Bild


Bilder på biltemas spridarprovare monterad enligt daniel.h-standard.
Bild

Bilder på skruvar på biltemas spridarprovare.
Bild

Vad gör skruvarna vid pilarna för nytta?
Skruven under pumpspaken antar jag är för att stoppa pumpspaken, men till vilken nytta ?

Är det spridarproblemen som ger knack och ojämn gång?
Går det med rengöra spridarspetsarna och få dom att fungera lika eller är det bäst att köpa nya?
Jag antar att det bara är spridaren till 3:ans cylinder som fungerar riktigt.

Tips, fakta och ideer mottages tacksamt. :buga:
Senast redigerad av Stefan Lundberg 14:17:29, 27-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69



jörgen.ottosson

#2 » 14:47:18, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det låter som det är 3:ans insprutare som fungerar som den ska.....

Har du gjort något täthets test? Jag vet inte exakt vad spesen säger, men det brukar ge en fingervisning om du försöker hålla 80-90% av öppnings trycket i ca 10s och se så det inte bildas någon droppe på spetsen.

Man kan ju alltid försöka med att rengöra, demontera spetsarna och tvätta rent i diesel med mjuk borste (ej stålborste!) och provtrycka igen för att se om det gjort någon skillnad. Dieslelverkstan brukar ha verktyg för att renovera spridarspetsar ( men jag vet inte om det är lönsamt...) Byter man så brukar det bli bra ( alltså strålbild/knarr samt täthet) .

Så här ser dårlig/bra strålbilld ut på min 1113 ( obs. jag har ett annat öppningstryck, äldre motor) http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 695#187695
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#3 » 22:48:40, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabbt svar. :buga:
Känner igen sprutmöntret på dina bilder.
Gjorde inget seriöst täthetstest, men jag märkte att 1:ans spridare tappade tryck snabbt om jag var lite för långsam med pumpspaken.
Antar att skruven under pumpspaken skall användas för att kunna göra täthetstestet.

Har fått inte fått isär spridaren så att jag kan få ut spridarspetsen.
Skall göra en fixtur så att jag kan spänna fast spridaren ordentligt.

Är det vid pilen på följande bild som spridaren skall dela sig?
Bild

Törs man ge sig på spridaren med en mutterdragare?
Tidigare mekare av spridare 1 har troligen varit och hammrat lite på den nedre delen av spridaren för att få loss den.

Är det normalt att spridarspetsen är sotig som på tidigare bild?
Senast redigerad av Stefan Lundberg 23:02:57, 27-06-2010, redigerad totalt 2 gånger.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

dimorep

#4 » 23:31:24, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställskruven rakt under handtaget är till för att begränsa slaglängden så att det inte blir längre än vad pumpelementet har.
Skruven på sidan är till för att hålla "innanmätet" i spridarprovaren på plats när den är i avlastat läge.

För mig omöjligt att säga hur statusen på en spridare är utan att själv varit med och testat den. Men det verkar som minst 2 av de är kassa.
Stämmer bra att det är vid "pilen" som spridarhållaren ska delas, men använd INTE mutterdragare då du skiljer de!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#5 » 10:47:42, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu haft isär spridare ett och rengjort den noga.
Strålbilden är fin och det knattrar lika lätt och fint som spridare 3 nu.
Tyvärr tappar den trycket snabbt, från 190 till 100 bar på ca 1,5 sekunder. :snow:
Det kommer ingen droppe från spridarspetsen eller något annat ställe som jag kan upptäcka.
Hur hårt skall hylsan dras som håller fast spridarspetsen? :klia:


Demontering spridare.
Bild


Slagmärken på hylsan som håller spridarspetsen :slag: (inte skapade av mig).
Bild

Delar spridare.
Bild


Kan det vara tätytan mellan dessa två som inte är riktigt tät?
Om så är fallet hur får jag det tätt?
Bild

Bild
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jörgen.ottosson

#6 » 11:14:20, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kanske jag får ett stor slag i skallen, men det viktigaste är att spridarspetsen är tät, om spridaren har inteernläkage gör inte lika myckat.

( det kan lika gärna vara provaren som läcker bakvägen....)

Testa att pumpa långsamt så att du håller ett tryck på 170-180 bar i ca 10s (utan att pumpa så mycket att spridaren öppnar, bara hålla kvar trycket) om det inte bildas någon droppe på spridarspetsen då är spetsarna täta. (det kan fukta lite och man kan tycka det är ok ändå för "hobby bruk")

Hur hårt ska ska hylsan som håller spridarspetsen dras? .....ja, jag vet faktiskt inte ( har alldrig sett något moment uppgift på det ) men jag skulle gissa jag brukar dra ca 4-5kpm. Kanske någon av Profsen här vet?

Viktigast är att du inte drar spridarnas skruvar för hårt när du monterar tilbaks dem i toppen ( 2kpm max!) annars kan du spräcka toppen, vid hålet där spridarspetsen sticker in.

Verkar spetsarna fungera efter rengöring, så är det väl bara att prova (kostar ju inget) ...men en verkstad hade nog bytt, svårt all lämna garanti på jobbet annars.

Väntar spänt på fortsättningen..... :eat: ....har ljuden försvunnit?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#7 » 12:44:04, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog inte testaren som läcker bakvägen eftersom läckaget var olika på de tre spridarna. Har bara monterat samman och testat första spridaren och på den kändes läckaget ungefär som innan.
Håller på med 2:an och 3:an nu.
Nålen i spridarspets 3 gick kärvt före rengörning.
Skall testa ditt tips att hålla trycket uppe ett tag, har bara testat att ta upp trycket till 190bar och kolla hur snabbt trycket skjunker.
Fortsättning föjer. :smile:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Mikael.Johansson

#8 » 13:04:14, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hylsan vara vad BM kallar "insprutarens överfallsmutter" (überfalls mutter :hotar2: ), i så fall ska den dras 6 - 8 kpm
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#9 » 13:30:56, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Lundberg skrev:Hur hårt skall hylsan dras som håller fast spridarspetsen? :klia:


Det enda åtdragningsmomentet jag vet säkert är till den mindre modellen av spridarhållare (DLLA..) och de ska dras med 50 Nm enligt de VHB:er jag jobbar efter.
Så till dina spridarhållare (som det bör vara BDLL150S6618 spetsar i) så TROR jag att runt 60 Nm är lagom att dra de.

Och givetvis ska allt vara riktigt väl rengjort samt inoljat (där det ska vara olja) innan spridarhållaren monteras ihopa, för annars blir inte tätt!

Tillägg: -Såg att "Mikael" han svara undertiden...
Kan säker stämma bra med det namnet för den detaljen och det åtdragningsmomentet låter rimligt! :thumme:
Senast redigerad av dimorep 13:37:44, 03-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#10 » 14:17:04, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla spridarna nu ihopplockade.
Har testat jörgen.ottosson's tips att hålla trycket på ca 180bar och då kommer det inte tillstymmelse till droppe på spridarspetsarna, däremot kommer det diesel ur returen.
Överfallsmutterarna nu dragen till 50Nm, skall ut och dra dem lite hårdare efter era tips.

Nuvarande läge.
Alla spridare har samma fina sprutbild och rätt öppningstryck.
Spridare 1: Öppnar med ett fint knatter när man är ganska långsam med spaken.
Spridare 2: Öppnar med ett fint knatter när man är ganska snabb med spaken.
Spridare 3: Öppnar med ett fint knatter när man är mycket långsam med spaken.

Jag testade att ställa ner öppningtrycket till 150bar på 2:ans spridare och då knattrade den lättare, kan proffsen få ut något av det?
Om 2:ans spridare hade blivit som spridare 1 eller 3 hade spridarna suttit i motorn nu. Nu är jag lite tveksam, vad säger ni?

Spetsarna kostar här http://www.oeparts.se/Products/Product. ... nId=717250 294:-+moms/st.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

dimorep

#11 » 15:56:12, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så är det bara ett dieselproffs som är aktivt och svarar i trådar på detta forumet och han håller säkert på och renoverar hus just nu (jäkligt fint blir det också..)! :wink: :wave:
Men om du kan hålla till godo med lite mera amatöraktiga svar så... :mrgreen:

Vad vill du ha ut av din spridarrenovering?
1. Nöjd med att motorn startar.
2. Vill att motorn ska var körbar.
3. Vill att motorn ska gå bra och inte vara någon risk för följdskador.
4. Den ska bli så bra som möjligt i avseende spridarna (=nyskick på de).

Punkt 1 & 2: Montera tillb. spridarna som de är nu. 3: Byta till nya spridarspetsar. 4: Lämna iväg de för renovering (inkl. spetsbyte).

-Eller för att svara rakt på din fråga... :mrgreen:
Ganska lite pengar det handlar om då du själv har provtryckare (3 x 294:- + frakt & moms) för att få spridare som du vet fungerar ett bra tag framöver!
Senast redigerad av dimorep 16:00:12, 03-07-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mikael.Johansson

#12 » 16:23:14, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man borde väl rimligtvis kunna ställa alla tre insprutarna på 150 bar. Blir det bara en korrekt insprutningsbild / dimma så lär det fungera. 1113 med bosch pump har ju 135 - 140 bar öppningstryck.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#13 » 17:17:15, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Vad jag vet så är det bara ett dieselproffs som är aktivt och svarar i trådar på detta forumet och han håller säkert på och renoverar hus just nu (jäkligt fint blir det också..)! :wink: :wave:
Men om du kan hålla till godo med lite mera amatöraktiga svar så... :mrgreen:

Vad vill du ha ut av din spridarrenovering?
1. Nöjd med att motorn startar.
2. Vill att motorn ska var körbar.
3. Vill att motorn ska gå bra och inte vara någon risk för följdskador.
4. Den ska bli så bra som möjligt i avseende spridarna (=nyskick på de).

Punkt 1 & 2: Montera tillb. spridarna som de är nu. 3: Byta till nya spridarspetsar. 4: Lämna iväg de för renovering (inkl. spetsbyte).

-Eller för att svara rakt på din fråga... :mrgreen:
Ganska lite pengar det handlar om då du själv har provtryckare (3 x 294:- + frakt & moms) för att få spridare som du vet fungerar ett bra tag framöver!

Svar på fråga 1: Motorn startar mycket lätt.
Svar på fråga 2: Motorn är utan minsta tvekan körbar.
Svar på fråga 3: Det är just orsaken till att jag börjat leta fel. Vad för följdfel kan komma av dåliga spridare?
Svar på fråga 4: Vad gör proffsen vid renovering av spridare förutom spetsbyte och rengörning?


Mikael.Johansson skrev:Man borde väl rimligtvis kunna ställa alla tre insprutarna på 150 bar. Blir det bara en korrekt insprutningsbild / dimma så lär det fungera. 1113 med bosch pump har ju 135 - 140 bar öppningstryck.

Hoppar över det där med lägre öppningstryck, det lutar för tillfället åt hemmabyte av spridarspetsarna, men tack för tipset.


dimorep skrev:
Och givetvis ska allt vara riktigt väl rengjort samt inoljat (där det ska vara olja) innan spridarhållaren monteras ihopa, för annars blir inte tätt!

Allt är rengjort men vad är det som skall oljas och med vad för olja?
Jag doppade rörliga delar i diesel före montering och hoppades att det var ok. :dancing_geek:

Tackar för alla svar hittills. :buga:
Senast redigerad av Stefan Lundberg 17:17:41, 03-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jörgen.ottosson

#14 » 17:27:56, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Man borde väl rimligtvis kunna ställa alla tre insprutarna på 150 bar. Blir det bara en korrekt insprutningsbild / dimma så lär det fungera. 1113 med bosch pump har ju 135 - 140 bar öppningstryck.


:klia: .....men är det inte risk för, bla för hög förbrännings temp då..... :klia: ....lägre öppningstryck= tidigare insprutning. Om man inte även ställer om pumpen (alltså förställning)?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mikael.Johansson

#15 » 20:45:31, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev: :klia: .....men är det inte risk för, bla för hög förbrännings temp då..... :klia: ....lägre öppningstryck= tidigare insprutning. Om man inte även ställer om pumpen (alltså förställning)?


Det skulle nog kunna vara så. Jag tror dock att det blir inte så stor skillnad på en bra insprutningspump och spridare, men om delarna är slitna så kanske spridaren till och med har svårt för att öppna vid specifierat tryck.

En metod, som dock inte rekommenderas i fredstid, är att demontera en spridare och köra den utanför motorn. Sedan kan man justera upp spridaren tills den inte öppnar och ner den tills den går dåligt, och därefter ställa den på medelvärdet.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erik Sundberg och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se