Har provat tidigare att lossa ett
spridarrör i taget, men det märktes ingen skillnad på knacket.
Här kommer lite bilder som jag tog på de nya spridarspetsarna.
Välpackat, höll på att inte hitta spridarspetsarna.
Annorlunda "tätyta"på de nya spridarspetsarna.
Har idag plockat bort oljesumpen och kollat på vevlagren.
Tog även bort ett par
ramlager och gjorde okulärbesiktning av dom.
Ramlagren såg ut som nya.
Vevlagren såg inte ut som nya.
Mätningar vid vevlager: Axialspel 0,28mm, radialspel 0,076mm (ok om jag inte har helt fel).
Bilder på
vevlager.
1:an
2:an
3:an
Lagerytan är mer mörkgrå runt oljehålen. Mer slitage där antar jag, men varför?
Har ni några kommentarer om utseendet på lagerytorna?
Nuvarande plan är att sätta dit nya vevlager och smaska ihop det igen, ok?
Tyvärr gick ett par av låsblecken sönder vid demontering, var hittar jag nya och vad kostar dom (kan man göra några själv)?
Hur många vevlagerbyten går det på ett ramlagerbyte?