Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Felsökning på motor 1113A

35 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jörgen.ottosson

#16 » 21:47:58, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael: Låter som vi är överens... :thumme:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Nordling Roger

#17 » 22:11:03, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

145 kg ställer jag alla boxermotorer på 200 är rena vansinnet eller vad du nu hade. Ställ åt spetsarna till 145-150 kg så ska du se att den startar fint
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#18 » 22:57:26, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordling Roger skrev:145 kg ställer jag alla boxermotorer på 200 är rena vansinnet eller vad du nu hade. Ställ åt spetsarna till 145-150 kg så ska du se att den startar fint


I verkstadshandboken till 1113A står det att det skall vara 200kpm/cm² i öppningstryck vilket enliget denna sida http://www.infoom.se/omvandla-konverter ... .htm#press motsvarar 196Bar.

På 1113 (utan A) motorn tror jag att det är 140-150bar.

Vet inte vilket som är rätt, men spridarna öppnade innan mek på ca 200bar.
Eftersom spridarna fungerade olika så har jag beställt nya spridarspetsar och jag kommer att sikta på 200kpm/cm² så får vi se vart det leder. :driver:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

dimorep

#19 » 00:27:09, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två helt olika insp.system som ni pratar om och inte ens samma motor...

Boxern = 1113 motor har en Bosch insp.pump och spridare, där ska ö-trycket vara ca 145 Bar.
BM 600 = 1113A motor har en Simms insp.pump och andra spridare och där ska ö-trycket vara 195 Bar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#20 » 12:46:18, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall hämta mina nya spridarspetsar på posten idag. :grin:
Några sista goda tips före montering? :eat:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jörgen.ottosson

#21 » 14:54:41, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro du har koll på det mesta.... :klia: ..smörj utsidan på spidaren (med nått lämpligt smörj medel, som ligger kvar) för att försöka undvika att den fastnat i hylsan nästa gång du ska demontera, dra inte skruvarna till spridaren för hårt (2Kpm), drainte sönder änden på spridarrören (se att röret sitter rakt mot spridaren innan du drar åt, och dra inte mera än vad som krävs för att täta...)

ja och rehet! och lugn och ro!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#22 » 08:54:09, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridarna med nya spridarspetsar på plats. :smile:
Motorn går jämnare nu och hämtar sig snabbare från låga varv vid hård belastning, motorn känns lite piggare (om nu en diesel kan vara pigg).
Tyvärr är det svaga knacket kvar. :sad:
Knacket följer varvtalet men hörs tydligare vid vissa varvtal, vid vissa varvtal hörs inget knack alls.
Har inte upptäckt något samband mellan motortemp och knackljud.
Oljetrycksmätaren visar bra oljetryck och ventilspelet är ok.
Har bara testat en kort stund efter mekandet. Skall testa mer någon dag, men först måste jag byta bromsskivor bak på bilen.

Förslag på nästa åtgärd?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jörgen.ottosson

#23 » 11:04:48, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är knackljudet kvar.....har du kollat ventilspelet? (bara för det är enklast) ...föresten harför mig att man kan höra ett svagt tickaden ljud från insprutningspumpen/drivningen av den, det är inte det ljudet du menar?

Annars så skulle jag ha demonterat tråget, och "kännt" på vevlagren, det går ju att demontera överfallet och visuellt se om det är ett problem (slitet/skärning) och mäta spelet med mättråd om man inte tycker sig hitta något och vill vara säker. Även om oljetrycket är bra kan ju någon kanal vara tät och något laget få för lite olja.

( går det att fånga ljudet på film? ) det är alltid svårt att "gissa" ljud.....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#24 » 13:33:42, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilspelet är kollat och ok.
Vevlager och vevstaksbussning får bli nästa steg, har hört att det är delar som kan slitas när motorn inte går riktigt på alla cylindrar.
Går det att kolla eventuellt glapp på vevstaksbussning utan att lyfta toppen?
Skall kolla med ett stetoskop om det går att höra var ljudet kommer ifrån.
Har tyvärr inget bra att spela in ljudet på och det är så svagt att det nog inte skulle höras.
ps. bakre bromsskivorna på bilen bytta. :grin:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jörgen.ottosson

#25 » 13:56:54, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du mäta upp kolvtappsbussningar så måste du ju demontera kolvarna (därför lyfta toppen).......men....du kan ju när du demonterat vevlagrer (genom oljetråget) "känna på" kolvtappbussningen, är det mycket dårligt lär det kännas, men som sagt inte helt vetenskaplig metod..
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#26 » 22:54:20, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna ett spridarrör i taget då motorn knackar och se om oljudet förändras / försvinner.
Med lite tur så kan du t.o.m få fram från vilken cylinder det uppstår i, om inte alla är lika "knackiga".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#27 » 14:45:35, 19-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat tidigare att lossa ett spridarrör i taget, men det märktes ingen skillnad på knacket. :sad:

Här kommer lite bilder som jag tog på de nya spridarspetsarna.
Välpackat, höll på att inte hitta spridarspetsarna.
Bild

Annorlunda "tätyta"på de nya spridarspetsarna.
Bild


Har idag plockat bort oljesumpen och kollat på vevlagren.
Tog även bort ett par ramlager och gjorde okulärbesiktning av dom.
Ramlagren såg ut som nya.
Vevlagren såg inte ut som nya.
Mätningar vid vevlager: Axialspel 0,28mm, radialspel 0,076mm (ok om jag inte har helt fel).

Bilder på vevlager.
1:an
Bild

2:an
Bild

3:an
Bild

Lagerytan är mer mörkgrå runt oljehålen. Mer slitage där antar jag, men varför?
Har ni några kommentarer om utseendet på lagerytorna?
Nuvarande plan är att sätta dit nya vevlager och smaska ihop det igen, ok?
Tyvärr gick ett par av låsblecken sönder vid demontering, var hittar jag nya och vad kostar dom (kan man göra några själv)?
Hur många vevlagerbyten går det på ett ramlagerbyte?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Mikael.Johansson

#28 » 16:32:56, 19-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag betvivlar att de vevlagren skulle kunna leda till något knackande oljud, de är väl knappt mer än missfärgade.

Har du kollat det som nämndes i inlägg #23 angående drivningen till pumpen?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#29 » 16:58:06, 19-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Jag betvivlar att de vevlagren skulle kunna leda till något knackande oljud, de är väl knappt mer än missfärgade.

Har du kollat det som nämndes i inlägg #23 angående drivningen till pumpen?


Tror inte heller att vevlagren ger knackljud, tyckte dock att dom såg ut att vara lite skabbiga. Kanske är onödigt att byta dom, traktorn körs högst 100 timmar per år?

Har kollat och inte hittat något fel på drivningen till pumpen.

Gick runt med ett stetoskop och lyssnade lite här och där på motorn, men det gav inte mig något.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#30 » 19:07:20, 30-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya vevlager kostade 450:- + moms så jag satte dit nya nu när jag ändå hade sumpen borta.
Mätningar med nya vevlager: Axialspel 0,17mm, radialspel 0,076mm

När jag låg under traktorn fick jag se en väl sliten klamma som höll fast ett hydraulrör. I klamman hade det suttit ett gummi men nu var det metall mot metall. Ny klamma monterad.

Smorde vevlagren noga före montering.
När allt var monterat drog jag upp stoppen och körde startmotorn tills jag fick oljetryck, sedan in med stoppen och uppstart av motorn.
Behöver jag köra in motorn nu?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se