Det stämmer bra. Kan tänka mig att det kan bli många konstiga fel, berättar lite mer om vad vi haft för problem längre ner. Dock har jag för ett par år sedan bytt alla bränsleslangar så alla slangar och kopplingar är friska, har även testat att provtrycka dessa för att dubbelkolla.
Som sagt jag har lokaliserat luftläckan genom att nypa åt slangen på olika ställen och se om bränslet rinner tillbaka. Och har på detta vis lokaliserat att den får in
luft någonstans mellan
T-koppling och cylinder. Det kommer inte in någon luft på utsidan av motorn, hur ledningarna mår innanför ventilkåpan har jag inte kollat, det är ju vårbruk nu också, så ingen lust att lyfta ventilkåpan nu. Banjokopplingen har som sagt nya brickor och slangen är frisk och tätar bra på nippeln. Allt säger mig att den får i sig luft någonstans innanför ventilkåpan.
En del av min fråga är just varför spridarnas retur är kopplad till sugledning och inte till retur till tank!???
Så till lite mer info om vad vi haft för problem:
Det började för några år sedan då traktorn kunde tjuvstanna lite då och då, oftast på tomgång eller hög tomgång, minns inte att det hände vid full belastning. Kunde gå veckor mellan stoppen och ibland flera gångaer per dag. Bränsleslang byttes, tankarmaturen undersöktes noggrant. Backventiler och
handpump byttes. Men inget ville lösa problemet. Alternativet som kvarstod var enligt Mercedes ny
matarpump, men det är en ganska dyr sak, det är ju Mercedes. Pratade med en mekaniker som hade varit ute för samma problem på en annan Merca av samma modell. Han monterade en elpump nära tanken som får jobba i serie med original matarpump och detta löste problemet. Så gjorde även vi och det har fungerat klanderfritt förutom att man var dum och köpte Biltemas pump först, den höll ett år sedan hade elektroniken bränt i den. Men nu har troligen något skräp satt sig i backventilen i elpumpen trots grovfilter innan denna vilket gör att det kan rinna tillbaka. Och nu har mina tankar börjat gå mot att det finns en luftläcka kopplad till spridarnas
läckoljeledning och att detta kanske till och med är grundproblemet och att matarpumpen är frisk.