Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Varför retur på dieselspridare?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 12:54:59, 09-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glanade ned under huven på min Passat. Och så fick jag ånyo syn på returledningarna från spridarna.
Men varför är det returledningar ö h t?

Vore det inte bättre att trycka in allt bränsle i cylindrarna? Funkar det som någon slags dränering när spridaren stänger då trycket minskar från pumpen?

Sitter likadant på Yanmar 12YSB-motorn i båten. Där har aldrig kommit någon diesel.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Turbodiesel

#2 » 14:24:04, 09-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckoljeledningen dränerar bara fjäderkammaren, från den ytterst lilla mängd som smiter förbi nålen. Det bör vara ett sämre alternativ att försöka täta spridarspetsen & ha fjädern torr.

Det finns några äldre dieslar med så kallade öppna spridare, de var enkla munstycken med backventil & krävde ingen returledning (bl,a CAT 3204)

CAT och kanske något annat fabrikat har på några motorer (bl,a CAT 3204DI) en variant av nålspridare som dränerar sig bakvägen i spridarröret, under den korta tiden den vilar. Jag har inte riktigt kommit fram till varför den varianten valdes, kanske bara för att det gick?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 07:43:17, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om spridaren blir "dålig", kan då luft / gaser, vid förbränningstakten, så att säga ta sig bakåt och orsaka luftblåsor i systemet?

Det handlar om en Passat -96 TDI. För tanken med returen från pump o i viss mån spridarna är vad jag förstått att värma dieseln i filtret, för säkrare förbränning.

Luft i systemet kan det ju bli likväl p g a hål i bränslerör eller dåliga packningar till filtret t e x.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#4 » 09:16:27, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang dåliga spridare så kan i princip förbräninningsgaser gå tillbaka om spridaren är helkass, normalt har den ett öppningstryck från ca 120 bar och uppåt och dessutom fungerar den som en backventil med sin nål och säte så det är nog nästan uteslutet. Returen från pumpen är dels för att lufta ur själva systemet men främst för att varierat varv ger varierat tryck i själva pumpen och det i sin tur reglerar förtändningen, insprutningens början. Högre varv, högre tryck, tidigare insprutning. Lägre varv, lägre tryck, senare insprutning.
För att detta skall system skall följa med varvtalsskillnader så finns det en retur så trycket blir rätt.
Jag tror i ditt fall så har du en elstyrd ventil som sen elektronik finjusterar trycket så en mera exakt inspuningsbörjan erhålles.
Trycket jag skriver om är alltså inuti själva pumpen som enhet, inte på spridarsidan, där är flera hundra bar periodvis.
Sedan värms systemet givetvis upp under körning och detta är nog bara positivt.
//Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24 (trådstartaren)

#5 » 09:33:50, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett riktigt bra svar!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Michael Meier

#6 » 10:42:57, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett liitet flöde från filterbehållare är bra för avluftning också, matarpump brukar ha större flöde än förbrukning
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johannesg

#7 » 11:59:14, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ser att i den här tråden finns kunskap som bör kunna hjälpa mig med mitt problem.

När traktorn står rinner bränslet tillbaka till tanken. Jag har ett extra genomskinligt grovfilter nära tanken så det är lätt att se om bränslet försvunnit. Jag har genom att klämma åt slangar på olika ställen kunnat identifiera att det är tätt fram till matarpumpen. På sugledningen sitter ett T som går ihop med returen/läckledninhgen från spridarna. Nyper jag åt den korta slangen mellan T-et och blocket rinner inte bränslet tillbaka. Banjokopplingen på blocket är noga rengjord och med nya kopparbrickor, samt dubbelkollat att slangen verkligen tätar på banjon. Det ser alltså ut att dra luft någonstans innanför ventilkåpan då spridarna sitter på insidan. Det märkliga är att det inte alltid läcker tillbaka. Men vi tror oss ha konstaterat att den oftare läcker när traktorn står i uppförslut, ser dock inte logiken i detta.

Vad är troligast, någon av alla Banjoskruvar på insidan som inte tätar, eller någon spridare som inte är riktig? Varför sitter denna retur till sugledningen och inte till returen? Skulle jag koppla om den till returen skulle problemet försvinna, även om inte grundorsaken är lagad. Men är det dumt att göra så?

Motorn är en Mercedes OM352 som sitter i en MB trac 1000 från 1985. Hur en sådan motor är byggd går delvis att se här: https://www.benzworld.org/forums/unimog ... tures.html
Bild
Det grova röret är tryck till spridarna, det klenare med banjon är retur/läckage.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johan.eriksson

#8 » 16:40:08, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där brukar sitta en kort gummislang på ca 5cm mellan returröret som kommer ut ur toppen och plastledningen som går vidare bort till filtret om jag minns rätt. Den är en ständig källa till oro och har skapat många konstiga fenomen på de motorerna.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johannesg

#9 » 20:04:21, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer bra. Kan tänka mig att det kan bli många konstiga fel, berättar lite mer om vad vi haft för problem längre ner. Dock har jag för ett par år sedan bytt alla bränsleslangar så alla slangar och kopplingar är friska, har även testat att provtrycka dessa för att dubbelkolla.
Som sagt jag har lokaliserat luftläckan genom att nypa åt slangen på olika ställen och se om bränslet rinner tillbaka. Och har på detta vis lokaliserat att den får in luft någonstans mellan T-koppling och cylinder. Det kommer inte in någon luft på utsidan av motorn, hur ledningarna mår innanför ventilkåpan har jag inte kollat, det är ju vårbruk nu också, så ingen lust att lyfta ventilkåpan nu. Banjokopplingen har som sagt nya brickor och slangen är frisk och tätar bra på nippeln. Allt säger mig att den får i sig luft någonstans innanför ventilkåpan.

En del av min fråga är just varför spridarnas retur är kopplad till sugledning och inte till retur till tank!???

Så till lite mer info om vad vi haft för problem:
Det började för några år sedan då traktorn kunde tjuvstanna lite då och då, oftast på tomgång eller hög tomgång, minns inte att det hände vid full belastning. Kunde gå veckor mellan stoppen och ibland flera gångaer per dag. Bränsleslang byttes, tankarmaturen undersöktes noggrant. Backventiler och handpump byttes. Men inget ville lösa problemet. Alternativet som kvarstod var enligt Mercedes ny matarpump, men det är en ganska dyr sak, det är ju Mercedes. Pratade med en mekaniker som hade varit ute för samma problem på en annan Merca av samma modell. Han monterade en elpump nära tanken som får jobba i serie med original matarpump och detta löste problemet. Så gjorde även vi och det har fungerat klanderfritt förutom att man var dum och köpte Biltemas pump först, den höll ett år sedan hade elektroniken bränt i den. Men nu har troligen något skräp satt sig i backventilen i elpumpen trots grovfilter innan denna vilket gör att det kan rinna tillbaka. Och nu har mina tankar börjat gå mot att det finns en luftläcka kopplad till spridarnas läckoljeledning och att detta kanske till och med är grundproblemet och att matarpumpen är frisk.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Janson1

#10 » 20:55:55, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lösningen med att spridarreturen går till sugsidan hade jag på min bil ( En Opel av något slag) vilket resulterade i att den fick luft i sig när returbränsleslangarna hade ruttnat så där lagom, man såg inget direkt men det läckte ändå... Om man stod i uppförsbacke förvärrades problemet pga mer höjdskillnad. I bilens fall så tror jag man skall bli varse om läckaget innan det börjar läcka ut i naturen och i ditt fall så är det nog för att inte fylla vevhuset med diesel, det är bättre att den stannar än att den till sist rusar på insugen olja/diesel via vevhusventilationen/insuget...
Jag tror du har en luftläcka på returen så kolla/byt slangen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 21:05:44, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Yanmar encylindriga båtmotorer, typ YSB, YSE, så gpr reduren in i finfilterhuset!
Drog till tanken i stället. Lättare att lufta.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#12 » 21:07:28, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Yanmar encylindriga båtmotorer, typ YSB, YSE, så går returen in i finfilterhuset!

Drog till tanken i stället. Lättare att lufta.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

johannesg

#13 » 21:36:26, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:I bilens fall så tror jag man skall bli varse om läckaget innan det börjar läcka ut i naturen och i ditt fall så är det nog för att inte fylla vevhuset med diesel, det är bättre att den stannar än att den till sist rusar på insugen olja/diesel via vevhusventilationen/insuget...
Jag tror du har en luftläcka på returen så kolla/byt slangen.

ALLA slangar är bytta! På insidan ventilkåpan sitter rör. Dessa är inte kontrollerade, men det borde nog göras. Vilket är troligast, läckage vid banjoskruvarna på spridarna enligt bild ovan eller läckage i själva spridaren?

Hur mycket diesel bör komma ur returen? Antar att det är mycket lite, om jag tolkar det rätt är det enbart läckage från spridarna och inte överflöd likt returen från insprutningspumpen.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

QV_

#14 » 22:00:00, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att alla slangar är bytta betyder inte att alla slangar är hela.
Det är enligt personen som bytte dom önskvart att de fungerar som tänkt....

Jag har köpt nya slangar som varit tillverkade av felaktig kvalite, som då alltså inte håller. Som tur var brann bilen inte upp....
Kan tillägga att säljaren märkte att bensinslangen han sålde (metallomspunnen innan pumpen på B18) på klagomålen att hans lager inte var av god kvalite så jag fick en ny men eftersom just detta fel resulterade i en bensindimma i motorutrymmet skulle jag önskat att han kollat över ordrarna och meddelat mig problemet. Nu fick jag upptäcka det själv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

johannesg

#15 » 22:18:36, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan är inte roligt. Bytte lite slang vid armaturen på bilen för ca5 år sedan, för ca ett år sedan kände jag bensinlukt, slangarna hade torkat sönder.

Dock har jag provtryckt mina slangar på traktorn så jag vet att de är täta. Och bränslet rinner inte tillbaka när jag klämmer åt slangstumpen som går till spridarreturen. Alltså är läckaget där innanför.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se