Separat axel har sina problem det också.
Det kommer att bli en massa ryck och knyck i transmissionen i takt med kompressions- och tändpulserna.
För länge sen åkte jag racing med en gammal Alfa Romeo GT. Motor fram, svänghjul båda fram och bak och växellåda under baksäte, kardan med kardangummin däremellan. Dessutom främre svänghjulet lättat så det var i princip bara en flexplate med startkrans.
Tröttnade på att haverera kardangummin så jag byggde om till en "konventionell" kardan baserad på delar (knutkors) från nån Volvo.
Fungerade inte alls. Upp till 1500 rpm blev det en massa "rassel", antagligen när knutkorsen slog från ändläge till ändläge (samma sak kommer att hända med P-Å:s bygge om han inte har ryckutjämnare).
Resultatet blev att propelleraxeln fick utmattningsbrott och gick av ute på rakan på Mantorp!
Så man måste respektera även de små krafterna i en mekanisk konstruktion med flera enheter involverade.