Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Briggs & Stratton V8

107 inlägg • Sida 1 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

per-åke (trådstartaren)

#1 » 18:01:17, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi kanske lite för högt flygande planer här på Briggsparts, men vi skulle gärna se detta som en verklighet.
Vår idè är att bygga ihop 4 st v-twin motorer å få dom att gå som en V8 motor.
Vad skall man tänka på när man bygger detta?
Vi söker alltså någon som är riktigt duktig på ovanstående idè.
"bygget" i sig är naturligtvis tänkt som en promotor inom vårat område.
Tanken är en bil! Dragster, Traktorpulling, offroad m,m m,m, ...

Det vi är mest intresserade av att kunna få tillgång till exakt hur man skall bygga ihop dom, och om det öht går att bygga ihop dom.
Finns här någon expert på området?
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



Nicklas1981

#2 » 18:03:39, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fan va häftigt!! Tyvärr kan jag inte hjälpa till med tips för bygget. :thummar: :thummar: :thummar:
Nicklas1981
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 28-06-2009
Ort: Örebro
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hako
Dacia Duster

dimorep

#3 » 18:17:01, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:..att bygga ihop 4 st v-twin motorer å få dom att gå som en V8 motor.

Låter som ett kul projekt, men hur menar du? :???: :thumme:

Ska det bara vara 4 separata motorer som är förbundna mellan vevaxlarna. Eller ska tändföljden ändras (tändsystem byggas) så att de jobbar som en "riktig V8:a". Eller ska blocken också byggas samman till en enhet med gemensam vevaxel...

Och inte minst. -Vad får det kosta? :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Tommyax

#4 » 18:19:08, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kopplar ju ihop 5 v8:or på nån tractorpullingmaskin, så varför inte.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

per-åke (trådstartaren)

#5 » 18:29:15, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
per-åke skrev:..att bygga ihop 4 st v-twin motorer å få dom att gå som en V8 motor.

Låter som ett kul projekt, men hur menar du? :???: :thumme:

Ska det bara vara 4 separata motorer som är förbundna mellan vevaxlarna. Eller ska tändföljden ändras (tändsystem byggas) så att de jobbar som en "riktig V8:a". Eller ska blocken också byggas samman till en enhet med gemensam vevaxel...

Och inte minst. -Vad får det kosta? :wink:


Det är 4 st separata motorer som skall byggas ihop. ( 4 st 18 hk vanguard )
Dom skall vara förbundna med varandra genom att man "svetsar" fast alla 4 motorernas vevaxlar eller liknande. Drömmen vore ju att få dom att även låta som en riktigt V8:a. ( detta är inget måste)
Vi har i många år spånat på detta, och vi vill göra detta till en verklighet.
Jag tror det skulle bli ett "blickfång" utan dess like.
Om någon skulle känna sig manad att delta i projektet så är det välkommet.
Alla idèer är välkommna.
Jag har sökt nätet på detta, och så vitt jag kan se har aldrig någon gjort detta tidigare.

Kostnaden för detta kommer senare...
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke (trådstartaren)

#6 » 18:29:49, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommyax skrev:De kopplar ju ihop 5 v8:or på nån tractorpullingmaskin, så varför inte.

/Tommy.


Precis!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Beirut

#7 » 18:35:26, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul ide! Men vad ska dom driva? En åk klippare? Eller som denna:
http://www.youtube.com/watch?v=DDWqJe1dCgY
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

per-åke (trådstartaren)

#8 » 18:53:54, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Kul ide! Men vad ska dom driva? En åk klippare? Eller som denna:
http://www.youtube.com/watch?v=DDWqJe1dCgY


Dolmars hoj har jag sett i verkligheten, och jag kan säga att bygget i sig kräver en del av dom som gör detta.

Som jag skrev förut är idèn att: Tanken är en bil! Dragster, Traktorpulling, offroad m,m m,m, ...

En V8 gräsklippare kommer det kanske inte att bli, utan mer en "reklampelare" för briggs.

Vi har sått några frön här å där, så lite sponsring på detta är helt klart möjligt.
Det vi efterfrågar är en viss kunskap inom området som vi kan få till hjälp, eller få fråga om hjälp.
Vi är helt seriösa när det gäller detta, så det är inga spekulationer från vår sida, utan vi vill genomföra detta.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dimorep

#9 » 19:01:23, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde i såfall gå att lösa ganska enkelt genom att bara tillv. 3 st "hubbar"! Som på ena sidan passar mot bakre motorns framsida och åt andra hållet passar på framförvarande motors utg. axel.

Har helt klart utförts betydligt mer galna (motor)projekt än så där jag jobbar... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

per-åke (trådstartaren)

#10 » 19:16:12, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Borde i såfall gå att lösa ganska enkelt genom att bara tillv. 3 st "hubbar"! Som på ena sidan passar mot bakre motorns framsida och åt andra hållet passar på framförvarande motors utg. axel.

:mrgreen:


Jo så långt har jag kommit, men hur jobbar detta motorerna sins emellan?
Är det bara så enkelt att göra så?
Inget krav på hur dom "tänder" eller?....
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

jon anders olsson

#11 » 19:44:34, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändningen är ju rätt för varje motor, så de är inget problem, men sen lär du länka gasen mellan varje förgasare och kunna ställa där emellan så den går rent och fint sen!
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

G-son

#12 » 19:47:08, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen borde man ha dom förskjutna sinsimellan, förslagsvis 90 grader eftersom det är fyra motorer. Och kanske inte monterat i ordning 0-90-180-270 då, utan växlande så vibrationer och krafter kan ta ut varann.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jonas Ryrfeldt

#13 » 19:50:45, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändningen är väl minsta bekymmret, bara att köra med eftermarknads motorstyrning och åtta separata spolar. Vet inte riktigt hur tändföljden blir (orkar inte tänka på det just nu.... :grin: ) Men det borde väl inte va svårare än att vrida vevaxlarna ett kvartsvarv i varje hub, så borde det gå att få ihop en fungerande tändföljd...... :klia: Blir nog lite pyssligt att planfräsa motorblocken så dom passar mot varandra? För cylindrarna måste ligga an mot varandra så alltihop ser ut som "en" motor o inte fyra ihopskruvade, skulle bara se töntigt ut...... Jag har börjat bygga på ett gräsklipparracechassi som jag tror motorn skulle passa på :thumme:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

G-son

#14 » 20:00:37, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi som inte känner till motorn får se lite bilder kan det ge uppslag till lite bra lösningar. :?
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

G-son

#15 » 20:25:22, 21-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:...För cylindrarna måste ligga an mot varandra så alltihop ser ut som "en" motor o inte fyra ihopskruvade, skulle bara se töntigt ut...

Blir nog tufft, med tanke på att man har ett axelutstick på båda sidor av blocket, börvisso kan man korta av axlar men det finns gränser för hur tajt man kan komma.

Jag hade nog funderat på att ha ett kedjedrev/tandremsdrev på varje motor, och på så vis koppla alla motorer till en gemensam axel som t.ex. kan placeras under motorerna. Man slipper huvudvärk med sammankoppling av vevaxlar direkt mot varann, man kan eventuellt skippa allt som sitter på svänghjulssidan (tändning, svänghjul, kylfläkt, utstickande axel) och korta axeln på andra sidan till några få centimeter så bara ett kedjedrev går få dit. Kräver förvisso att man löser kylfläkt och tändning externt.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se