Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Briggs & Stratton V8

107 inlägg • Sida 4 av 8
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Robban_C

23:19:39, 21-09-2011

Separat axel har sina problem det också.
Det kommer att bli en massa ryck och knyck i transmissionen i takt med kompressions- och tändpulserna.


För länge sen åkte jag racing med en gammal Alfa Romeo GT. Motor fram, svänghjul båda fram och bak och växellåda under baksäte, kardan med kardangummin däremellan. Dessutom främre svänghjulet lättat så det var i princip bara en flexplate med startkrans.
Tröttnade på att haverera kardangummin så jag byggde om till en "konventionell" kardan baserad på delar (knutkors) från nån Volvo.
Fungerade inte alls. Upp till 1500 rpm blev det en massa "rassel", antagligen när knutkorsen slog från ändläge till ändläge (samma sak kommer att hända med P-Å:s bygge om han inte har ryckutjämnare).
Resultatet blev att propelleraxeln fick utmattningsbrott och gick av ute på rakan på Mantorp! :slag:
Så man måste respektera även de små krafterna i en mekanisk konstruktion med flera enheter involverade.



G-son

23:25:48, 21-09-2011

Det finns åtskilliga motorcyklar som haft ryckdämpningsgummin till bakdrevet, så det vore inte omöjligt att ordna det antingen på veven eller separata axeln.

Vill man försöka få V8-liknande ljud behöver man nog bygga ett par gemensamma avgasrör och synkronisera vevaxlarna. Med standardljuddämpare kommer det bara bli extra oljud. :|

Robban_C

23:31:38, 21-09-2011

Hej G-son och välkommen hit!
(ny medlem för er som undrar)

Ja, jag håller med dig på varje punkt.


Om ljudbilden inte stämmer med en "riktig" åtta så kanske man kan lura till det genom att koppla ihop avgaserna från "fel" cylindrar så att "avgasföljden" blir rätt i alla fall?

Conny Kolsjö

23:43:22, 21-09-2011

Robban_C skrev:Separat axel har sina problem det också.
Det kommer att bli en massa ryck och knyck i transmissionen i takt med kompressions- och tändpulserna.

Så man måste respektera även de små krafterna i en mekanisk konstruktion med flera enheter involverade.


Mmm men det här är ingen Alfa :P Vissa ryck blir det nog men de spelar nog ingen större roll. Och om man vill saka några mm mellan varje moror så kör med kuggremmar i stället så får man dessutom inget rassel från kedjorna som stör ljudbilden.
Vidare ska man nog inte göra något fult avgas rör utan försöka hålla konstruktionen så nära original det går. Idén med en liten motor med slirkoppling till start tycker jag var kul och visar ju på det övriga sortimentet :thummar:
Senast redigerad av Conny Kolsjö 23:44:56, 21-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!

G-son

23:55:06, 21-09-2011

Tackar för välkomnandet! (Här satt man och letade hållfasthetsdata på stål, och hamnar i en diskussion om Briggs & Stratton istället. Vad är oddsen? :thummar: )

Ett par headers i rostfritt behöver inte vara fulare än standardljuddämparna. En viss artistisk frihet måste man ju ha på tokbyggen av denna kalibern...

Exs

00:12:41, 22-09-2011

G-son skrev:Tackar för välkomnandet! (Här satt man och letade hållfasthetsdata på stål, och hamnar i en diskussion om Briggs & Stratton istället. Vad är oddsen? :thummar: ...



Du har helt enkelt drabbats av maskinistensjukan du också :thumme: Här kan man nämligen sitta timmavis och med stort intresse läsa om sånt man inte brytt sig ett dugg om förut. En enormt stor, trevlig och intressant kunskapsbas inom alla områden :eat:

Och välkommen hit förresten!

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

per-åke

00:40:59, 22-09-2011

G-son skrev:
Vill man försöka få V8-liknande ljud behöver man nog bygga ett par gemensamma avgasrör och synkronisera vevaxlarna. :|


Det är en grej som jag vill "komma åt" (v8 ljudet)
Hur synka motorerna? Det är min största fråga.

Välkommen G-son!
ja där ser du hur det kan "slumpa" sig ibland.
Nu har du ju hamnat i ett gott gäng så det är ingen skada skedd.
Själv hoppade jag in här på ett strå, och nu har jag faktiskt ett eget litet hörn här på maskinisten http://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=113
Här finns bara "gott folk" som är hjälpsamma och trevliga.
Nu har jag smörat nog :cool2:
Senast redigerad av per-åke 00:46:20, 22-09-2011, redigerad totalt 1 gång.

Ulf

08:23:55, 22-09-2011

Men varför "bara" fyra stycken? När man ändå är på G!

Kanske läge att peta ihop två stycken som en början och lösa de problem som uppstår då, först, sedan dubblera och ta de problemen då. Då blir det kanske inte en skog av problem.

Det kan vara bra att krypa innan man reser sig och går.

Fast det vore rätt coolt!

MN

08:40:44, 22-09-2011

Om jag skulle bygga detta så skulle jag ta följande idéer som föreslagits:
Separat axel under motorerna. Lagerbockar med självinställande lager så räcker det att få lägena för bockarna raka i ett plan... gemensamt lättsvänghjul med sep startmotor.

Kuggremsdrift. Då slipper man rassliga kedjor och deras smörjningsproblem. Dock halvtråkigt att montera jfr med kedja med lås... :grin: Spännare nödvändigt?

Synkronisering: Alt 1 Krysskilar med bestämd pos i motorns vev och slavveven. Tvivlar dock på att Briggs indexerar det kilspåret. Alt 2 kuggremsdrev med klämförband mot axelnav. Att få detta som en "riktig" 90gr V8 går inte om nu cylindervinkeln inte är 90gr men skit i detta och titta på ex en sidas cylindrar och fasförskjut dem på samma sätt som en rak fyra.

Snida i hop 4-1 grenrör -> utjämningsrör efter grenrören och 1 dämpare efter varje grenrör. Raka eller separat utblås kommer för modligen inte låta bra. Sedan kan inte en liten spis få samma "tunggung" i ljudet som ett jänkarjärn med 1 liter slagvolym per cylinder.

MN

Ivar Risslén

12:00:00, 22-09-2011

Jag tror att "Ville"-bacillen är smittsam. :mrgreen:

Bygg enligt MN´s förslag på enklaste tänkbara sätt.

Ha en axel som alla motorerna driver med olika kedjor och är lagrad i lagerbockar som man kan schimsa under fötterna så att det blir rätt kedjespänning.
Skall den bara vara för utställning utan att göra nått jobb nån längre tid så klarar man sig nog utan ryckutjämnare.
Ryckutjämnarna kan man göra på olika sätt beroende på utrymme och hur fina de ska vara. Det enklaste är väl att använda en Lovejoy koppling mellan kedjehjulet på samlingsaxeln och samlingsaxeln eller vad man ska kalla den.

Har man kuggremmar så flexar de lite mer än kedjor men är känligare på rätt spänning och byggger mer i axialriktningen har jag fått för mig. ( Jag är allerigiskt mot kuggremmar sedan moppetiden med en Ilo Piano. )


Edit: Svenska språket och rättstavningen.
Senast redigerad av Ivar Risslén 12:08:07, 22-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est

per-åke

15:08:07, 22-09-2011

Har precis fått ett halvt löfte från B&S Sverige att dom troligtvis kommer ställa upp och sponsra detta bygge. :thummar:

Holger

15:20:51, 22-09-2011

:thummar:

Och kanske hittar du en liten ruta för en Maskinisten-dekal. :mrgreen:

per-åke

16:22:47, 22-09-2011

Holger skrev::thummar:

Och kanske hittar du en liten ruta för en Maskinisten-dekal. :mrgreen:


Självklart Holger :mrgreen:

Tidsaspekten på bygget är satt till 24 månader då briggs Sverige villa ha den med på elmiamässan 2013.

Holger

16:35:54, 22-09-2011

:buga:

G-son

17:08:15, 22-09-2011

Då bör du både hinna bygga, provköra sönder och bygga version 2.0! :grin: