Sida 7 av 8

Re: Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 17:17:41, 24-09-2011
av per-åke
Exs skrev:Det är klart att det finns ett stort intresse här :) Vad blir det för chassie?


Va trevligt! Det kommer bli en klassiker typ denna http://www.slingshotdragsters.com/photos.html

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 18:40:38, 06-10-2011
av per-åke
Om nu någon skulle vara intresserad så finns det nu 2 st medarbetare på detta projekt, och det är inte vilka som helst.

http://vsmotor.no/no_index.html

http://nsracecars.com/

Så för fösta gången tänds nu ett hopp om att jag/vi skall ro iland detta, men det är mycket jobb, skitmycket! Allt är så att säga inte i hamn ännu, men vi är på god väg.

Sponsorer sökes med ljus å lyckta fortfarande :mrgreen: :wave:

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 19:42:42, 06-10-2011
av aOslund
De två kan väl i princip räknas som en enhet :-)
Duktiga är de iaf.

Re: Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 20:13:49, 06-10-2011
av per-åke
aOslund skrev:De två kan väl i princip räknas som en enhet :-)
Duktiga är de iaf.


Helt riktigt!
Kunde inte få bättre killar till detta.
Alla "problem" jag stött på under denna tidiga resa är plötsligt en "bagatell" när man pratar med dom. Kul är det i alla fall att dessa "herrar" är intresserade av detta projekt.

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 22:39:53, 06-10-2011
av Ola Ivarsson
Har du varit i kontakt med FOLAN i Södra Sandby? De började med att bygga ihop encylindriga motocrossmotorer till tvåcylindriga som användes flitigt i sidvagnscross har jag för mig. Hörde under studietiden på Lunds Tekniska Högskola även talas om ett projekt med fem ihopbyggda tvåtaktare på gemensam axel i en F3 bil. FO i Folan står för Fredy Olsson som var professor i maskinelement på LTH, död sedan några år men LAN, Lars Nilsson finns kvar tror jag. Företaget håller idag på med hårdtrimmade småmotorer för bl a bransprutor men den kompetens du behöver bör finnas kvar.

www.folan.se Tafflig hemsida, men det är ju motorer och inte datorer som de skall kunna.

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 06:46:20, 07-10-2011
av per-åke
Honom känner jag tyvärr inte till, men tack för tipset. Kan vara bra att ha i bakfickan.

SAAB 93*2 6 cyl

InläggPostat: 17:35:46, 31-10-2011
av Lennart Johansson
SAAB gjorde en testbil med 2 st 3-cyl 2-taktare under pansaret. Man fick inte transmissionen att hålla.

InläggPostat: 17:38:35, 31-10-2011
av G-son
Kanske inte så konstigt när en enda trepip i raceutförande kan leverera närmare 100hk, och Saab har aldrig varit kända för att ha överdimensionerade växellådor... :cool:

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 08:15:01, 15-11-2011
av Lennart Johansson
Då måste MF TEA20 ha väl dimensionerad transmission, En 30 hkr traktor som ibland har fått en stor V8 som motor.

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 00:14:57, 21-01-2012
av Conny Kolsjö
:/ Humm låter alltjämt som en gräsklippare trotts 4 motorer....

First Drive 2009
http://youtu.be/FwjXhyNbrUk

:cool: Och inget är nytt under solen.......

Re: Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 21:39:36, 09-12-2012
av Fredrik_
per-åke skrev:Om det nu skulle vara av intresse så är delar beställda till chassiet. :thummar:

Även ett möte med sponsorer är daterat till 4 Oktober.
vet inte om intresse finns, men OM så kanske tråden ska flyttas? Men detta är upp till moderatorerna.
Jag har inga bilder att leverera ännu.


Ett drygt år senare.. :vissla:
Hur har det gått?
Nedlagt eller jobbas det på i det tysta? :driver:

Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 22:44:06, 05-03-2013
av SimonÖdvall
Hur har de gått med bygget? kom att tänka på det när jag såg detta klippet på tuben, han har tydligen byggt om en två burkars skotermotor till tre :huh:

http://www.youtube.com/watch?v=IES9tmpFWrs&fmt=22

Re: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 22:25:41, 14-07-2014
av Andypandy
Sträckläste denna nu... Vad hände?

Var inte id'en att ha standardprylar från B&S eller stiga?
Och att det skulle vara Vertikalmotorer?

När jag var mindre så byggde jag många tokiga saker i verkstaden som byn pratade om... jordfräsar som gjorde 40km i timmen, en av de första som satte turboaggregat i 1979 år escort osv... åkgräsklippare som körde ifrån mopeder etc.

Jag hade tagit 4st vangard eller vad de nu heter, monterat dem tätt på ett chassie i 4-kant men med 25mm förskjutning i höjdled.
I centrum hade jag monterat ett vanligt chrysler voyager bakaxelnav i chassit, minst 12 mm gods. vi talar ton av stryk på detta enda lager i ett hjulnav... så 4ggr 18hk är en piss.
4st stiga kuggremmar med tillhörande hjul som på ett 102M bord eller 107M bultad i rad på detta centrala axelfäste.
drivremmarna tar upp vibrationerna.
aluminium eller stålremhjul på motorerna.
Dela upp motorerna tandvis mot axeln så du delar upp avgaspulserna.
Bygg avgasrören upp mot varandra över motorerna i en 4 grening.. sätt på en snygg ljuddämpare upp genom huven som på en vanlig större traktor... =klart!
Du har en horisontal axel mitt i maskinen med fruktansvärt vrid som du nu kan dreva upp eller ner valfritt med en vanlig kedja eller drev.Regulatorerna hade jag bara kopplat bort och kört med 4: a vajrar som vilken äldre 4-cyl MC som helst.
Alla startmotorer kopplas ihop naturligtvis.
Förutom motorerna så hade bygget i material stannat på under 20"

Plattan, som motorerna står på, ritar man bara ut en mall och kastar till en som plasmaskär med långsmala hål för motorerna så man kan spänna remmarna med motor monteringen.

sedan ska du hitta en galenpanna som ska svetsa ihop skiten, bara för att bevisa för alla att det går också...

Inte riktigt V8.. 4xV2 blir det, men ljudet borde gå att återskapa vid vissa varv beroende på pulslängd... och maskinerna är tagna från hyllan förutom avgas.

Edit: stavfel

Re: Sv: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 00:14:56, 15-07-2014
av dc_lindberg
Conny Kolsjö skrev: :/ Humm låter alltjämt som en gräsklippare trotts 4 motorer....

First Drive 2009
http://youtu.be/FwjXhyNbrUk

:cool: Och inget är nytt under solen.......


...hm... inte så underligt... det är ju 4st parallellkopplade V-tvinnar, inte en V8...

Instämmer med sista inlagan (AndyPandys) ovan:
- vad hände?

Re: Briggs & Stratton V8

InläggPostat: 00:46:47, 15-07-2014
av per-åke
Tiden räcker tyvärr inte till, men allt är inte bortglömt, så hoppet finns kvar ännu.