Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Termostat funderingar på boxer 350

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jannejoel (trådstartaren)

#1 » 16:13:13, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde termostaten stod öppen för övre kylarslangen följer motorns temp redan från ljummen.
Men den gamla bälgtermostaten funkar helt ok.
Bytte gummipackningen som tätar mellan termostat och hus. Men har kvar samma fenomen.
Kommer nu ihåg att där var både en liten bypass i termostaten och en grövre i termostathuset. Den sista ca 4 mm diameter.
Nu undrar jag om bypass erna kan släppa igenom för mycket eller det är gummipackningen som inte tätar. Blev inte jättemycket press på den sen jag rensat bort gravrost. .. Men lite bättre tycker jag det borde blivit. törs man plugga den grövre bypassen för att få ner flödet? Eller tror ni det är gummipackningen som är boven fortfarande?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



LeifAndersson

#2 » 16:39:30, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Täta inga bypassledningar, utan kontrollera så det tätar riktigt runt termostaten. Kolla också så termostaten inte är felvänd eller öppnar ändå av trycket från vattenpumpen. Lämpligt är att börja med en ny termostat så slipper du fundera på den i vart fall, sedan är det bara att se till så det tätar ordentligt. Vi har bytt termostater som traktorägare gjort avancerade egna laborationer med och påstått att de var felfria, men med ny termostat har det funkat likt jäkligt! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#3 » 16:46:35, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis! De ska sitta en kopparstos i hålet på överfallet till termostaten så hålet låter stort med 4mm! stosen i sej kan vara yttermått 4mm! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jannejoel (trådstartaren)

#4 » 20:27:46, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Täta inga bypassledningar, utan kontrollera så det tätar riktigt runt termostaten. Kolla också så termostaten inte är felvänd eller öppnar ändå av trycket från vattenpumpen. Lämpligt är att börja med en ny termostat så slipper du fundera på den i vart fall, sedan är det bara att se till så det tätar ordentligt. Vi har bytt termostater som traktorägare gjort avancerade egna laborationer med och påstått att de var felfria, men med ny termostat har det funkat likt jäkligt! :???:

Tack för svaret! Av bilderna hos olsson i Ellös att döma så ser packningen som följer med den nya termostaten ut vara betydligt kraftigare. Stämmer det?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#5 » 20:32:13, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Precis! De ska sitta en kopparstos i hålet på överfallet till termostaten så hålet låter stort med 4mm! stosen i sej kan vara yttermått 4mm! :vissla:

Tack du! När jag tänker efter så satt det en sån stos i toppens kanal men ingen i överdelen. Men den som finns borde kanske strypa tillräckligt
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

LeifAndersson

#6 » 21:50:20, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad du har för packning. Men den som hör till OiE termostaten tätar mycket bra, så det brukar funka utan problem! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#7 » 21:58:12, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätar effektivt!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jannejoel (trådstartaren)

#8 » 22:11:50, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tätar effektivt!


Bild

Tack för foto tom! den ser verkligen bra ut. Nu har jag ollsons packning som man kan köpa till den gamla bälghistorian. Men den är ju mycket speare
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#9 » 15:33:11, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bytt termostaten. Blev bättre. Men är ändå lite förvånad att övre kylarslangen värms upp så pass mycket med stängd termostat. Men motorn är ju betydligt varmare än övre slangen så man får väl vara nöjd.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

LeifAndersson

#10 » 16:04:07, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska ju gå en kontrollerad mängd genom bypass genomgången så det låter normalt. Motorn måste avluftas effektivt i alla lägen så det är nödvändigt. Men det måste vara just kontrollerat! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jannejoel (trådstartaren)

#11 » 10:05:45, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under några år fanns det ju inga termostater till bm350 bla. Sen började man nytillverka igen. Men varför gjorde man den nya på 75 grader? Är det inte kallare än originalet?
Någon som vet
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#12 » 11:07:32, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obs! Gissar att du har ett litet hål i överfallet på termostathuset, kan vara 3-4mm brukar slamma igen så kolla om det är öppet! Du har ju samma morot som 218/1113 dels kan avluft ske å lite genomströmning av kylvatten
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jannejoel (trådstartaren)

#13 » 11:11:15, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att det inte var svar på min fråga. Frågan gällde varför man har lägre öppningstemp på den nya termostaten[THUMBS UP SIGN]
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#14 » 11:21:15, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir väl varmare under tung belastning ser LA kallade hålet för Bypass! Tror att många missar såna små trivialiteter, bytte termo 2008 å ser packningens form så därför "hittade" jag en kopparklädd genomgång å ser man hur de är tänkt så ska den vara ren för lungnare gång på termon! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jannejoel (trådstartaren)

#15 » 11:26:55, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det vara. Men vid hårt arbete i somras mätte med IR termometer ock motorn kom aldrig upp i mer än 75. Term släppte också ut rejält i kylaren då.
Instruktionsbok säger att arbetstemp ska va kring 80.,
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se