Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Termostat funderingar på boxer 350

20 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

63an

#16 » 11:45:10, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nöjd med de för du har ju koll! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



torbjorn_forsman

#17 » 11:52:52, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Numera när det inte längre finns svavel i dieseloljan så är det inte lika viktigt som förr att hålla hög motortemperatur för att slippa frätskador, svavelsyra i motoroljan mm. Och då kanske man föredrar att låta motorn gå lite kallare så finns det bättre marginal till kokning. Det kan ju vara speciellt bra på en gammal motor med mycket pannsten och avlagringar i kylmanteln.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#18 » 13:29:14, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men klarar oljan att lösa sot om motorn bara kommer upp i 75? Tycker att oljan håller sig lite väl ren.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#19 » 15:35:12, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gränsfall. Men oljan har ju inte nödvändigtvis samma temperatur som kylvattnet. Oljetempen kan mycket väl vara 20-30 grader högre - eller lägre - än kylvattentempen, beroende på hur motorn är konstruerad och hur den belastas just för tillfället.
Egentligen är det bara på motorer som har en oljekylare av typ värmeväxlare mellan olja och kylvatten, som man kan vänta sig att kylvattentempen påverkar oljetempen direkt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#20 » 16:46:04, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan göra som följer att sätta på lite skumgummi runt givaren de gjorde jag men min motor rundar runt 75-80 grader också! Bytte till elmätning! givaren sitter ju i blåsten från proppen! :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se