Sida 2 av 2

Re: Termostat funderingar på boxer 350

InläggPostat: 11:45:10, 10-11-2017
av 63an
Var nöjd med de för du har ju koll! :vissla:

Re: Termostat funderingar på boxer 350

InläggPostat: 11:52:52, 10-11-2017
av torbjorn_forsman
Numera när det inte längre finns svavel i dieseloljan så är det inte lika viktigt som förr att hålla hög motortemperatur för att slippa frätskador, svavelsyra i motoroljan mm. Och då kanske man föredrar att låta motorn gå lite kallare så finns det bättre marginal till kokning. Det kan ju vara speciellt bra på en gammal motor med mycket pannsten och avlagringar i kylmanteln.

Re: Termostat funderingar på boxer 350

InläggPostat: 13:29:14, 10-11-2017
av jannejoel
Men klarar oljan att lösa sot om motorn bara kommer upp i 75? Tycker att oljan håller sig lite väl ren.

Re: Termostat funderingar på boxer 350

InläggPostat: 15:35:12, 10-11-2017
av torbjorn_forsman
Gränsfall. Men oljan har ju inte nödvändigtvis samma temperatur som kylvattnet. Oljetempen kan mycket väl vara 20-30 grader högre - eller lägre - än kylvattentempen, beroende på hur motorn är konstruerad och hur den belastas just för tillfället.
Egentligen är det bara på motorer som har en oljekylare av typ värmeväxlare mellan olja och kylvatten, som man kan vänta sig att kylvattentempen påverkar oljetempen direkt.

Re: Termostat funderingar på boxer 350

InläggPostat: 16:46:04, 10-11-2017
av 63an
Man kan göra som följer att sätta på lite skumgummi runt givaren de gjorde jag men min motor rundar runt 75-80 grader också! Bytte till elmätning! givaren sitter ju i blåsten från proppen! :idee3: