Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Allehanda förbränningsutrymmesvarianter hos dieselmotorn

146 inlägg • Sida 10 av 10
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1

#136 » 14:22:13, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN: det är väl bara att sätta igång, men Arduino:n alltså. Jag började med någon/några blinkande dioder, nåt servo, en pulsbräddsstyrning mest för att se vad som hände och varför. Helt plötsligt kom jag på användningsområden och började aktivt programmera för just den funktionen som efterfrågades. (pannstyrning, pwm till grävmaskinsspakarna och det mesta: ECU:n till PD-dieseln...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



AN

#137 » 00:18:02, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:AN: det är väl bara att sätta igång, men Arduino:n alltså.

Kanske är så enkelt :smile:
Men känns som steget från att blinka dioder, till att styra can bus är rätt stort :sad:
Kan väl inte sådär jättemycket om can bus, fast jag skulle vilja lära mej mer.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#138 » 08:00:45, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN: Ang din Cummins-diesel och dess turbo så ser jag lite olika problem. Dels finns ett par mekaniska "problem" eller rättare sagt utmaningar som måste lösas först. En CAN-bus med Arduino är väl egentligen inte så avancerad men det blir ändå lätt övermäktigt om man inte vet vilka bus-signaler som förväntas komma/skickas. Finns det möjlighet att använda Arduino:n men som stand-alone system? Behöver den ha kommunikation med övrig styrning?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Sierra94

#139 » 10:09:30, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag införskaffade en sån här för att styra min vnt turbo på en vw 1.9 tdi motor med mekanisk pump. Funkar verkligen superbra.

https://www.tuning-diesels.co.uk/digiboosters/

Tycker denna tråden är mkt intressant att följa. Mkt bra jobbat jansson1

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

Janson1

#140 » 16:32:18, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Sierra94

#141 » 13:51:32, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen syftade jag på din tråd om den Arduino styrda PD dieseln

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

AN

#142 » 19:01:53, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sierra94 skrev:Jag införskaffade en sån här för att styra min vnt turbo på en vw 1.9 tdi motor med mekanisk pump. Funkar verkligen superbra.

https://www.tuning-diesels.co.uk/digiboosters/

Tycker denna tråden är mkt intressant att följa. Mkt bra jobbat jansson1

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Berätta mer :grin:
Är det en bil du modifierat eller något annat fordon?
Vilka inputs används? TPS, laddtryck, turbohastighet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Sierra94

#143 » 19:06:13, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn sitter i den här:

https://www.garaget.org/?car=81419

Digiboostern använder en mapsensor för att känna laddtrycket samt vakuum för själva styrningen. Finns TPS ingång så man kan få aggregatet att öppna sig vid mindre begärd last. Då blir avgasmottrycket mindre. Turbon beter sig precis som i en datastyrd modern diesel.

Går även att beställa för servomotor styrda turbo aggregat har jag för mig.

Då kan man använda sig av nyare aggregat från volvo/bmw dieslar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

AN

#144 » 19:19:00, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sierra94 skrev: Finns TPS ingång så man kan få aggregatet att öppna sig vid mindre begärd last. Då blir avgasmottrycket mindre.

Det var detta jag ville ha. Då när jag kollade färdiga kit för ett antal år sedan, verkade det som de inte hade denna funktion. Blir väl lite märkligt när man ligger på låg last efter landsvägen och glider, och turbon vill stänga till avgasdelen för att bygga tryck.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#145 » 16:57:26, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev: En sak som är viktigt bland dom här är ett glödstift. Utan glödstiftet skulle det varit helt omöjligt att starta motorn när dom är kalla.

En sak som ofta blandas ihop med "glödstift" är "värmeelement" i insugningsröret. Vanligt bl a på alla möjliga Volvo-dieslar i lastmaskiner och grävare. Antar att dessa motorer inte har glödstift(??) utan endast förvärmningselement i stället (då de är direktinsprutade).
Bild
Har också sett Perkinsmotorer med glödgningsspiral i insugningsröret som antänder tillförd dieselolja. Tanken med dessa är att värma upp insugningsröret som sedan i sin tur värmer upp färsk insugningsluft när startmotorn går runt. Volvo's värme element förbränner ju inget syre utan värmer insugningsluften direkt efter att ha värmt upp elementet under 20-30 sekunder.
Bild

Så det finns åtminstone två sätt att "glödga med spiral", i t ex i en förkammare samt i insugningsröret med hjälp av antänd dieselolja, dessutom förvärmningselement i isugningsröret.

Sen hade ju alla gamla radpumpar sk "överrikningsknapp" på pumpen som gav mera bränsle vid kallstart. Har sett motorer med elmagnetstyrd överrikning av bränsle som aktiveras när startmotorn går. Här en gammal manuell knapp #3 på en Boschpump
Bild

På CAV radpumpar satt överrikningsknappen på axeln/hävarmen från varvtalspedalen...
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#146 » 20:44:19, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om den här trådens ursprungliga ämne, nämligen märkliga förbränningsutrymmen i dieselmotorer:
http://runeberg.org/tektid/1949/0323.html (ev har jag lagt upp länken i något annat sammanhang tidigare).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se