Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Allehanda förbränningsutrymmesvarianter hos dieselmotorn

146 inlägg • Sida 8 av 10
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

ErikPetersson

#106 » 02:12:47, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Turbodiesel skrev:
Tyvärr (eller som väl är) är det snart enbart Common-rail-direktinsprut som gäller i västvärlden.


Inte riktigt hela sanningen, C-R är ju nackdel på riktigt stora motorer. Enhetsinsprutare har sina fördelar där.


Intressant! Wärtsilä har ju framgångsrikt levererat stora fartygsdieslar med common rail, i snart 10 år. Så helt åt skogen kan det väl inte vara då? Eller har dom kommit runt problemen på något sätt?


Detta med att C-R är nackdel på stora motorer förstår jag inte riktigt. När jag tänker på riktigt stora motorer så menar jag 2t tvärstyckare som det nu finns med CR och det har såvitt jag hört bara varit fördelar, mindre sot och bättre förbränning. Detta är ju relativt nytt och har mest hör info från tillverkare så inte så konstigt att det bara varit positivt. Skulle vara interessant å höra vad som är dåligt, förutom att det är obeprövat och mer som kan krångla/svårare att skruva med.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



VHK116.1

#107 » 21:01:28, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen är det främst miljökrav och ekonomi som styr utvecklingen
av förbränningsmotorer.
Några intressanta namn som finns förutom Otto och Rudolf är.
Sir Harry Ricardo och Prosper L'Orange. Det finns kanske flera?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

nixs

#108 » 21:11:01, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kostar mer att generera det höga trycket konstant med de volymerna som behövs att man inte vinner något att ha en bättre kontrollerad, snabbare och mer exakt förbränning.

Enhetsinsprutare har samma höga tryck och belastar enbart motorn när den sprutar in bränslet.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#109 » 21:20:13, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har svensken Jonas Hesselman med sina halvdieslar och Felix Wankel, nu skriker väl vän av ordningen men läs bifogad länk, http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/R ... royce.html
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kristian Smith

#110 » 21:47:05, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Det kostar mer att generera det höga trycket konstant med de volymerna som behövs att man inte vinner något att ha en bättre kontrollerad, snabbare och mer exakt förbränning.


Wärtsilä påstår precis tvärtemot, se länken

http://www.wartsila.com/en/press-releas ... release819

Här ett intressant stycke från länken,

"The RT-flex96C is the most powerful engine type in the Wärtsilä RT-flex engine series which features fully electronically-controlled common-rail systems for fuel injection and valve actuation. The common-rail systems give unrivalled flexibility in the way the engines operate, to deliver benefits such as smokeless operation at all operating speeds and lower emissions in general, lower fuel consumption, reduced maintenance costs and lower steady operating speeds for better manoeuvring. The RT-flex system also has the potential for adaptation to future needs."
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet
 
Födelsedag

nixs

#111 » 22:11:09, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger inte emot länken men om det vore så bra med C-R så varför till exempel kör man inte med det i större dieselmotorer i lastbilar? Volvo som jag känner till bäst skiljer på dessa mellan 7 liter motorn och 9 liter motorn idag och 8 liters motorn som kommer nu med steg 3b är C-R men den hittar man inte i lastbilarna.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Kristian Smith

#112 » 22:28:46, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju en bra fråga, nixs. När man åker stor båt idag, så håller man oftast ett konstant varvtal. Kryssningsbåtarna kör med diesel-elektriskt vilket gör att man kan optimera motorn till ett visst varvtal.
Container- och tankfartyg planeras redan vid tillverkningen till en viss framföringshastighet, vilket gör att man kan välja propeller som passar till det bästa varvtalet för motorn. Kanske där skillnaden ligger? Men å andra sidan så påstår ju Wärtsilä att bränslebesparingen gäller över hela varvtalsregistret.... :klia:
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet
 
Födelsedag

dimorep

#113 » 23:09:53, 14-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träffade en person för några år sedan som jobbar med utveckling av riktigt stora fartygsmotorer, han påstod då att de kunde inte få upp verkningsgraden på sina motorer med c-r insp. Då den tekniken i deras fall stal mer effekt än vad den gav i förh. till konv. insp.
Så de skulle vänta så länge som möjligt med att införa den insp.tekniken, dvs. ända tills att miljökraven gjorde att den krävdes för att uppnå tillr. avgasrenhet (troligtvis där de är nu).

Den mest bränsleeffektiva fartygsmotorn är MAN / B&W:s S80ME-C Mk7, en 2-taktare med 54.4 % verkningsgrad och en förbrukning på 155g/kWh. Läste för ett tag sedan (kommer tyvärr inte ihåg var) att Wärtsilä ligger på 53%.

Inte helt risk / problemfritt att hålla så högt tryck på den bränslemängden som de motorerna erfodrar heller. Bli enormt stora godstjocklekar i rören när diametern kommer upp i den storleken som krävs för att klara flödet.
Wärtsilä (som är stora på c-r insp. fartygsmotorer) lär ha skjutet ett bränslerör på en sådan motor som gick rakt genom skrovet på båten.. :-o
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VHK116.1

#114 » 00:28:37, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sir Harry Ricardo och Prosper L'Orange är kända för utvecklingen
av dieselmotorer och förbrännigsteknik på den gamla tiden med
inderekt insprut.
När det gäller fartygsmotorer så finns inga miljökrav på ocean
gående fartyg? Men ekonomi är däremot viktigt.
Miljö och en låg dieselförbrukning är inte alltid samma sak?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1

#115 » 03:24:44, 06-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Här finns lite mera läsning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

fiskare

#116 » 08:31:33, 06-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker om tändkulemotorer, genialiskt enkel konstruktion och suverän pålitlighet. Har själv en 35 hk Beijer, Kristdala 1931 , som aldrig har krånglat
(nåja några småsaker kanske).
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400

mf33

#117 » 14:53:34, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Läste en gång om start av diesel motorer och dess förmåga/brytpunkter att kunna starta UTAN förvärmning, glödning osv.

Förkammar diesel (t.ex gamla Mercor) ca +15 grader
Virvelkammardiesel (t.ex äldre Vag, Volvo 240/740, GM 5.7, 6.2) ca +5 grader
Direktinsprutad ca -15 grader.

Visst finns det motorfabrikat och motorkonstruktioner med undantag om startvillighet,( samt med envishet går det att mala igång de flesta dieslar)

Gamla Mercor fick man ju alltid glöda mer eller mindre innan start, även halvvarma, blev det några minus var de riktigt elaka.

När Volvo kom med diesel så var de lättare att få i gång i starkare kyla, halvvarma behövde man inte ens glöda

Direktinsprutarna var det bara att vrida igång (No "One silent minute for Mr Diesel" )

mvh Mojje
Senast redigerad av mf33 13:59:33, 06-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Gustavors

#118 » 20:58:45, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, minst sagt!

Men två följdfrågor? eller kanske tre till och med?

1, En hyperbardiesel, den räknas väl som direktinsprutad?

2, En tvåtakstdiesel (Tex. Detroit-diesel) hur är det med dem?

3, och sist men inte minst. Motkolvsdieslar Tex. Rolls-Royce K60 direktinsprutad även den?

Tack på förhand.

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

VHK116.1

#119 » 20:48:01, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant kan vara lägsta starttemperatur på en dieselmotor?
T.ex råolja . Hasselman. förkammare. direktinsprut. och C-R.
Oftast användes då förvärmning för en lättare start? Flera olika
typer kan beskrivas och med olika funktioner.
Och nutida dieselmotorer utan värmare startar de vid - 30?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dsimila

#120 » 22:24:51, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startade min a3.152 (virvelkammare) idag i -12 grader utan motorvärmare och trasig thermostart.
Rökpuffar efter ~5 sekunder och startade efter ungefär 1 minut på startknappen.
Man måste ju testa för att veta. :smile:

ps. Det som ger det låga kompressionstrycket på mercedesmotorn är sannolikt en sen stängning av insugsventilen (pga högre varvtalsområde jämfört med traktorer).
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se