nixs skrev:
Turbodiesel skrev:
Tyvärr (eller som väl är) är det snart enbart Common-rail-direktinsprut som gäller i västvärlden.
Inte riktigt hela sanningen, C-R är ju nackdel på riktigt stora motorer. Enhetsinsprutare har sina fördelar där.
Intressant! Wärtsilä har ju framgångsrikt levererat stora fartygsdieslar med common rail, i snart 10 år. Så helt åt skogen kan det väl inte vara då? Eller har dom kommit runt problemen på något sätt?
Detta med att C-R är nackdel på stora motorer förstår jag inte riktigt. När jag tänker på riktigt stora motorer så menar jag 2t tvärstyckare som det nu finns med CR och det har såvitt jag hört bara varit fördelar, mindre sot och bättre förbränning. Detta är ju relativt nytt och har mest hör info från tillverkare så inte så konstigt att det bara varit positivt. Skulle vara interessant å höra vad som är dåligt, förutom att det är obeprövat och mer som kan krångla/svårare att skruva med.