Jo, i dag håller jag på och programmerar för fullt på min PD-diesel. Jag sneglar givetvis år CR-dieseln också och jämför dess för och nackdelar.
Först lite plus och minus per typ som jag tycker...
PD-dieseln plus. Lätt att styra. Det finns ingen risk för insprutning utanför tänkt "
fönster" dvs den kan aldrig stå öppen vid för mycket fel tillfälle.
Den kan aldrig skena, oavsett om den hänger sig i on eller off, för att fungera krävs att dess reglernål/ventil gör full rörelse åt bägge hållen varje insprutnings/fyllnadstillfälle.
Behöver ingen högtryckspump utan
matarpump räcker.
Den har mekanisk förinsprutning, dvs den sprutar först in en sk pilotstråle som startar flamfronten sen stänger den för att direkt öppna den stora strålen vilket ger en tystare gång
PD-dieseln minus: Den ger en fast mängd diesel per vevaxelgrad vilket gör den svår, ja omöjlig att ge mer diesel utan att spridaren samtidigt är i gång längre tid, den blir enbart tidsstyrd. Man kan inte laborera med mer mängd per grad, tyvärr.
CR-dieselns plus: spridarna är lika lätt att styra, här ligger ett förtryck mellan ca 300 till uppåt 2000 Bar eller mer och bara väntar.
Man kan dela upp pilotstrålen i flera intervaller, ja man kan styra till/från mycket lätt via elen, speciellt om det är piezoelement i den.
Om man tycker det blir för korta on-tider är det bara att sänka systemtrycket lite, tycker man att öppningstiden inte räcker till i förhållande till vevaxelgraderna så är det bara att höja systemtrycket...
CR-dieselns minus: Mer delar, då speciellt på högtryckssidan. Om man råkar strömsätta spridarna vid fel tillfälle (tex ofas) så bankar motorn ordentligt, kan skena, kan få lagerskador även om den inte skenat...
Railpressure, högtrycket i railen, en extra parameter att hålla reda på, både att det är rätt
tryck och räkna ut/prova ut vilket som är "rätt"
Överhuvudtaget så kräver den mer övervakning av just railtrycket. På vissa dieslar så stryper man ingående mängd till högtryckspumpen så pumpen pumpar i princip bara den soppa som går åt. Ett eventuellt överskott som absolut inte går att förbruka bort släpps då ut via railpressurevalve, "högtrycksventilen" som sitter direkt på railen "högtrycksröret" . Sen är jag lite osäker på dom olika systemen men det lär finnas högtrycksventiler som bara får användas några begränsade gånger? Men dom jag har varit i
kontakt med får dumpa alla tryck oavsett.
I dom fall man har högtrycksventilen som enbart "nödventil" så reglerar man mängden till ht-pumpen via variabel
strypning på inloppet.
Lite andra reflektioner som inte är vägda plus eller minus. Jag tror rent allmänt det är mer pyssel programmeringsmässigt med en CR-diesel än med motsvarande PD-diesel?