Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Allehanda förbränningsutrymmesvarianter hos dieselmotorn

146 inlägg • Sida 1 av 10
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Lindvall Hans (trådstartaren)

#1 » 12:20:21, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utdelat härifrån:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=27136
/Holger

Ändrat rubriken från den tidigare: "Allehanda insprutningsvarianter hos dieselmotorn"
/ja-bond77



Perkins har ej någon förkammardiesel, så då är väl 135 som har Perkins
motor.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare



dimorep

#2 » 15:59:07, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:Perkins har ej någon förkammardiesel..

Hmm, vad/hur menar du -Hans kan du förtydliga det där lite! :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#3 » 16:27:58, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog har Perkins förkammardieslar allt, eller om man ska vara exakt "virvelkammar" men det är bara ordklyveri.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#4 » 17:16:57, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Virvelkammare, helt riktigt. När motorns historia började kallades den ett mellanting mellan direktinsprut & förkammare. Den skulle tillvarata bägge typernas fördelar. Lugn gång samt startvillighet utan förvärmning. Rätt eller fel?. Skön gång har den iallafall. :grin:


Bild på en topp med Vilvelkammare/Förkammare whatsoever...
Spridarna monterade vinkelrätt samt de trekantiga FK-brickorna.

Bild


Bild på en topp till Direktinsprutad 3.152. Spridarna snett monterade,

Bild
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#5 » 18:22:48, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Före 1963 var det mycket få Perkinsmotorer som var direktinsprutade. 1964 kom en del motorer i direktinsprutad version då med ett D i typbetäckningen. EX. förkammarmotor: A3-152 och direktinsprutad: AD3-152. Ferguson 35 och BM 320 har förkammare.(A3-152) och MF 135 och BM 400 & 430 är direktinsprutade. (AD3- 152.)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lindvall Hans (trådstartaren)

#6 » 18:57:19, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga om Perkins virvel förkammare, vad har den för kompression tryck ???
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#7 » 19:28:04, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:En fråga om Perkins virvel förkammare, vad har den för kompression tryck ???


A3-152 har kompressionsförhållande 17,4:1 och kompessinstryck 32 kp/cm på startmotorvarvtal.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lindvall Hans (trådstartaren)

#8 » 21:59:58, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar till bla. dimorep !
En förkammardiesel har vanligen 16-20 kp komprissionstryck medan
en diselmotor med virvelkammare har ungefär samma som en direktinsprutad ca 26-32 kp



"Dieselmotorer förekommer mest idag i lastbilar, bilar, bussar osv. Konstruktionen på motorerna kan variera från till vilket fordon motorn ska sitta i, men grundprincipen är ändå densamma hos alla dom olika dieselmotorerna. Dieselmotorn finns i fyrtakt och tvåtakt, men tvåtakt används oftast åt mer stora motorer som fartygsmotorer och sånt som har mer stationära motorer. I motorfordon brukar man skilja på dieselmotorernas grundtyper med hänsyn till förbränningsrummet form och insprutarnas placering. Dom indelar man i:

- Dieselmotorer med direktinsprutning.
- Dieselmotorer med förkammare.
- Dieselmotorer med virvelkammare.



Dieselmotorer med direktinsprutning är det vanligaste i dagens moderna lastbilar och bussar m.m. Direktinsprutning betyder att insprutaren är placerad med sin spridarspets inne i själva förbränningsrummet. Konstruktionen med direktinsprut är att göra förbränningsrummet så litet som möjligt. Detta har en påverkan på de flesta kylda cylindrar. Men det varierar. Målet är att få så högt tryck som möjligt med den tekniken.

Dieselmotorer med förkammare förekommer mest nuförtiden i dieseldrivna bilar. Konstruktionen mellan förkammare och virvelkammare är nästan densamma. I båda fallen börjar bränsleinsprutningen och förbränningen i en speciell kammare, varifrån den sprider sig genom en eller flera kanaler till det vi vanligen kallar för förbränningsrummet.

Dieselmotorer med virvelkammare sitter också nuförtiden på personbilar samt traktorer. Virvelkammarens volym brukar vara större än förkammarens volym. Denna är i stort sett likadan som förkammaren, virvelkammaren är då lite starkare med sina så kallade virvelrörelser. En sak som är viktigt bland dom här är ett glödstift. Utan glödstiftet skulle det varit helt omöjligt att starta motorn när dom är kalla."

Googlat Twostroerid...
Senast redigerad av Lindvall Hans 22:08:14, 04-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#9 » 22:12:03, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:
En sak som är viktigt bland dom här är ett glödstift. Utan glödstiftet skulle det varit helt omöjligt att starta motorn när dom är kalla."

Googlat Twostroerid...


Men det bryr sig inte Perkinsmotorn om, den har inga glödstift och startar utmärkt. :cool:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#10 » 22:14:34, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj.. det var en gammal sammanställning. :grin:


Kanske läge för en egen tråd som går till botten med allehanda insprutningstvarianter hos dieselmotorn?

Luftkammarmotorn nämns inte alls. :cool:


Vart kommer uppgiften om det orimligt låga komp, trycket på förkammardieseln? Ingen hopblandning med Tändkula eller Hesselman?

Om inte annat ett tryck på andra sidan femtiotalet..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lindvall Hans (trådstartaren)

#11 » 22:31:55, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst Leif och TD

Med den låga kompressionen var det tvunget att ha glödstift i förkammaren för att kallstarta, det är den stora skillnaden mellan
förkammardiseln och den med direktinsprutning eller med virvelkammare.

Ett flertal bilar bla Mercedes hade så sent som under 1980 talet den forkammardiseln med glödning och låg kompressionstryck.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#12 » 22:32:57, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon moderator kapa tråden vid #6 och lägga fortsättningen i en egen tråd med lämplig titel. Så slipper vi besudla denna tråd med för trådskaparen ovidkommande diskussioner. Men ämnet är intressant så en fortsättning i en ny tråd vore önskvärt. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#13 » 22:36:22, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aningen tveksamt om det berodde på lågt komp, tryck. Tror hellre att det har med luftens avkylning vid passagen till förkammaren att göra.
Närmare 30bar skall de ha om dom ska starta vettigt MED glödstift.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lindvall Hans (trådstartaren)

#14 » 22:46:08, 04-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fortsätter i den önskade nya tråden !
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

Lindvall Hans (trådstartaren)

#15 » 11:25:39, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Lindvall Hans skrev:Perkins har ej någon förkammardiesel..

Hmm, vad/hur menar du -Hans kan du förtydliga det där lite! :???:


Ja dimorep nu har jag utveckla detta med förkammare och virvelkammare !
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se