Svar till bla. dimorep !
En förkammardiesel har vanligen 16-20 kp komprissionstryck medan
en diselmotor med
virvelkammare har
ungefär samma som en direktinsprutad ca 26-32 kp
"Dieselmotorer förekommer mest idag i lastbilar, bilar, bussar osv. Konstruktionen på motorerna kan variera från till vilket fordon motorn ska sitta i, men grundprincipen är ändå densamma hos alla dom olika dieselmotorerna. Dieselmotorn finns i fyrtakt och tvåtakt, men tvåtakt används oftast åt mer stora motorer som fartygsmotorer och sånt som har mer stationära motorer. I motorfordon brukar man skilja på dieselmotorernas grundtyper med hänsyn till förbränningsrummet form och insprutarnas placering. Dom indelar man i:
- Dieselmotorer med direktinsprutning.
- Dieselmotorer med
förkammare.
- Dieselmotorer med virvelkammare.
Dieselmotorer med direktinsprutning är det vanligaste i dagens moderna lastbilar och bussar m.m. Direktinsprutning betyder att insprutaren är placerad med sin spridarspets inne i själva förbränningsrummet. Konstruktionen med direktinsprut är att göra förbränningsrummet så litet som möjligt. Detta har en påverkan på de flesta kylda cylindrar. Men det varierar. Målet är att få så högt
tryck som möjligt med den tekniken.
Dieselmotorer med förkammare förekommer mest nuförtiden i dieseldrivna bilar. Konstruktionen mellan förkammare och virvelkammare är nästan densamma. I båda fallen börjar bränsleinsprutningen och förbränningen i en speciell kammare, varifrån den sprider sig genom en eller flera kanaler till det vi vanligen kallar för förbränningsrummet.
Dieselmotorer med virvelkammare sitter också nuförtiden på personbilar samt traktorer. Virvelkammarens volym brukar vara större än förkammarens volym. Denna är i stort sett likadan som förkammaren, virvelkammaren är då lite starkare med sina så kallade virvelrörelser. En sak som är viktigt bland dom här är ett glödstift. Utan glödstiftet skulle det varit helt omöjligt att starta motorn när dom är kalla."
Googlat Twostroerid...