Orkade inte läsa alla inläggen i tråden men efter tre fulla sidor så såg jag ingen som diskuterade dieselmotorns lägre arbetsvarvtal.
Om vi tänker oss att ottomotorer rent generellt har samma livsläng, tex
X miljoner motorvarv snurrade. En deiselmotor snurrar kanske 25%-35% färre motorvarv på 20000 mil än en bensinmotor. Det skulle då innebära att en dieselmotor kan gå 30000mil för att uppnå X miljoner motorvarv.
Om vi räknar med en medelhastighet på en normalbil på 80kmph så tar det 2500 timmar att nå 20000 mil och 3750 timmar att nå 30000 mil
Bensinmotor 2000rpmx60x2500=300.000.000 motorvarv
Dieselmotor 1500rpmx60x2500=225.000.000 motorvarv
En dieselmotor har sålunda 75.000.000 motorvarv eller kvar i livslängd vilket ger ytterligare 833 timmar eller 6666 mil. Om skillnaden i arbetsvarvtal är större så kommer livslängden att skilja ännu mera.
Min siffror är inte verklighetsförankrade via nån statistik eller liknande. Bar tagna ur huvudet för att belysa en ev orsak till den skillnad Trådskaparen ville ha svar på.
Energimässigt så är diesel och bensin likvärdiga per kg men dieseln har betydligt högre densitet vilket ger högre, ca 17.5%, energi-innehåll per liter. En dieselmotor arbetar dessutom med betydligt högre kompression vilket ger högre explosionstryck och vridmoment vid samma
varvtal som bensinmotorn, eller likvärdigt vridmoment som bensinmotorn vid ett lägre motorvarvtal.
Mekanisk friktion ökar också med ökat varvtal. Därför kan vi hitta gamla lågvarviga dieselmotorer så bara tuffar på och går 50000mil eller mer, t ex gamla 220D-240D Mercedes från 1970-talet...