jannejoel skrev:20 000 mil på 4 år så torde det nog inte bara va stadskörning med korta sträckor.
Trög som jag är förstår jag inte varför focus flyttas från min fråga till hur jag kommer att använda den.
Min fråga är alltså om det fortfarande kan sägas att en diesel motor är mer slitstark än en bensinmotor.
Hur kom du fram till det?
20 000 / 4 = 5000
5000 / 360 = knappt 13
Pendalare med 6mil enkel väg, men kan lika gärna var City boende Sthlm (det tickar mil i smeten!)
Taxi passerar det där med råge...
Notera att om ägaren valt 2 resor /dag... så räcker 3 mils pendlande... kan alltså vara 4 - 6 kallstarter per dag... som "värsta" scenario...
Slitstyrka - hur menar du?
Du har fått svar som förvånar mig - jag trodde dieseln nådde arbetstemp snabbare än bensinaren. Tempen på motorn avgör slitage. Har motorvärmare använts, varm- eller kallgarage?
Min buss hade rullat 43 600 när jag köpte den. AUC motorn (5-cyl) bensin. Bara rullat 54 000 nu - problemet är rosten på karossen, inte motorn.
Fråga hellre om olja bytts i transmission (slutväxel, växellåda,)... automatlåda (vilken ? VW... inte gilla... hålla dåligt på bussarna). "Filled for Life"... tjena!... om ej bytt kan det vara ett dolt problemområde...
Motorer som sådana, i Svedala, är inte så hårt körda, men vad har tidigare ägare använt bilen till? Släpkärra? Gatu-racing? Luskörande?