Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Diesel vs bensinmotor

73 inlägg • Sida 3 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

dc_lindberg

#31 » 21:55:37, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:20 000 mil på 4 år så torde det nog inte bara va stadskörning med korta sträckor.
Trög som jag är förstår jag inte varför focus flyttas från min fråga till hur jag kommer att använda den.
Min fråga är alltså om det fortfarande kan sägas att en diesel motor är mer slitstark än en bensinmotor.


Hur kom du fram till det?
20 000 / 4 = 5000
5000 / 360 = knappt 13
Pendalare med 6mil enkel väg, men kan lika gärna var City boende Sthlm (det tickar mil i smeten!)
Taxi passerar det där med råge...
Notera att om ägaren valt 2 resor /dag... så räcker 3 mils pendlande... kan alltså vara 4 - 6 kallstarter per dag... som "värsta" scenario...

Slitstyrka - hur menar du?
Du har fått svar som förvånar mig - jag trodde dieseln nådde arbetstemp snabbare än bensinaren. Tempen på motorn avgör slitage. Har motorvärmare använts, varm- eller kallgarage?
Min buss hade rullat 43 600 när jag köpte den. AUC motorn (5-cyl) bensin. Bara rullat 54 000 nu - problemet är rosten på karossen, inte motorn.

Fråga hellre om olja bytts i transmission (slutväxel, växellåda,)... automatlåda (vilken ? VW... inte gilla... hålla dåligt på bussarna). "Filled for Life"... tjena!... om ej bytt kan det vara ett dolt problemområde...
Motorer som sådana, i Svedala, är inte så hårt körda, men vad har tidigare ägare använt bilen till? Släpkärra? Gatu-racing? Luskörande?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



jonnordvall

#32 » 23:11:05, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde tvärt om. Att en diesel kommer upp i temp mkt långsammare än en bensinare.
Ny vw för några är sedan, snåldiesel som en kollega gick ut som arbetsbil, "ja något bilbälte behöver jag då inte för det är bara att spotta på sätet innan man sätter sig så fryser man fast" var hans kommentar ang värmen. Samma på min polo jag hade. Vid riktig vintertemp frös man.
Samma på volvobilarna på mitt jobb. Där går dieselvärmaren mer eller mindre hela tiden på vinter som stödvärme. Då den slår av när bränslemätaren närmar sig rött fryser man och bilen går med en riktigt låg motortemp :/
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Janson1

#33 » 07:44:29, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nya dieselmotorer är så snåla att dom har svårt för att bli varma, ja vet inte om det sliter ut motorn speciellt mycket snabbare. Hur mycket mer slits motorn på dom nya bilarna där motorn stannar vid rödljus och köer? Är det ett problem överhuvudtaget?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Simnil

#34 » 08:12:51, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dieslemotorerna skulle vara så snåla att dom inte kan alstra värme till kupén är rent svammel, det enda det beror på om en bil har dålig värme är att dom fuskat med konstruktionen av kyl/värmesystemet!
Jag tvivlar starkt på att tillverkarna inte skulle hoppat på möjligheten att montera mindre kylare och fläktar, ha mindre kylvätskevolym etc om dom klarade sej undan med det! Tillverkarna monterar ALLTID så små=billiga prylar dom kan!

Felet ligger med största säkerhet i för små värmepaket, termostater som sitter på fel ställe och agerar felaktigt för att ge bra värme snabbt osv. Men säkerligen även att det är "sörlänningar" i varma delar av världen som programmerat klimatanläggningarna.
Det är ju en bra affär att montera små värmepaket och i de delar av världen det behövs sälja på folk dyra dieselvärmare som tillbehör!
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

PappaNille

#35 » 08:52:53, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På många dieslar sitter det en sk brödrost i värmepaketet som på elektrisk väg hjälper till att värma luften i kupén. När det är riktigt kallt ute öppnar inte ens termostaten. Så jo det är ett problem med att dieslarna har dålig värme och detta beror på att de avger mycket mindre spillvärme = högre verkningsgrad. Jag brukar vara skeptiskt till vad som tillverkad och har ofta konspirationsteorier men jag har jobbat så mycket med dieselbilar att jag vet att det är ett reellt problem som beror på egenskaperna hos en dieselmotor snarare än att tillverkarna försöker att lura någon. Peugeot kom förut ut med en 99grams diesel med extra snål motor, speciell aerodynamik, smala lättrullande däck osv. Jättefin bil på alla sätt MEN helt obefintlig värme på vintern! Vi sålde en till en kund i norra Jämtland, han blev helnöjd i ett halvår, sen mindre nöjd.

5 personer gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

jonnordvall

#36 » 13:06:50, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oxå väldigt övertygad om just att dom alstrar för lite spillvärme.
Någon som är bra på att räkna kan ju räkna på det. Procent verkningsgrad kontra bränsleförbrukning borde ju ge en direkt fingervisning om hur mkt som kan bli värme.
Skoda har ju elektriska värmepatroner som ger tillsatsvärme. Och många andra separat dieselvärmaren som det blir direkt kallt då dom inte fungerar.
Räcker med en ganska måttlig temp för att bilen ska kännas kall.

Min egen polo utan tillsatsvärme höll sig drägligt varm i 10 minus. Men då jag kom i en svacka å tempen sjönk till minus 20 på några km så funderade jag på allvar om värmeelement gått över på full ac.
Fy fan.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Bacon

#37 » 16:34:24, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en Saab 900 för längesen. Den hade en eberspresher som tog 2 dl bensin i timmen och den värmde bättre än nått orginal värmepaketet.
Dehär supersnåla bilarna tar väll 0,4 l/mil? Säj att man snittar på 70 km/h då blir det 2,8 l/h. Minst hälften blir ju värme så det ska räcka och bli över. Kylargardin skulle säkert lösa problemet men man vill väll ha kylning till intercoolern för bästa prestanda.
Hälften av värmen åker ut i avgasröret, det går ju att ta vara på också men det blir kanske billigare och enklare med tillsatsvärme.
Jag åker en slutkörde passat som tar ca 0,5 l/mil och det är problem om det är riktigt kallt, använder man inte motorvärmare kan det ta flera mil innan det blir varmt i bilen. Om det blir nån mer riktig vinter under bilens livstid ska prova en pappskiva framför kylet!
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

uppland2

#38 » 17:04:49, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Kylargardin skulle säkert lösa problemet men man vill väll ha kylning till intercoolern för bästa prestanda.


Börjar det inte bli vanligare med datorstyrda kylargardiner för att få bättre aerodynamik när inte full kyleffekt behövs?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Bacon

#39 » 19:14:42, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske det gör. Jag var faktiskt ute och kollade nu, det skulle vara enkelt att ta insugsluft värmd av avgaserna som man gör med bensinbilar. Det skulle tillochmed finnas plats att ha en skärm runt avgasröret efter katten om det nu skulle kyla turbo eller katt för mycket.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Janson1

#40 » 19:21:12, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ger sämre effekt/ev. lite högre förbrukning att ta uppvärmd luft, man gör det bara för att det inte skall frysa på känsliga ställen typ luftspjäll och venturin.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bacon

#41 » 20:08:10, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väll framförallt mindre utsläpp. Bensinare chokar ju tills dom är uppe i temp så det spar nog bränsle. Även dieselar går ju märkbart tyngre vid kallstart.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Janson1

#42 » 22:26:24, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir ju detta lite utanför TS frågeställning... Generellt sett så innehåller kall luft mer molekyler än varm dito (molekylerna ligger tätare i kall luft) så förbränningstemperaturen blir högre en kall dag än en varm dag, det blir lite av självjusterande där en motor bara går lite varmare på sommaren än på vintern. Tittar vi på effekten så är den mycket högre på vintern än på sommaren pga just luftens täthet. Vinter: hög lufttäthet, god kylning, hög effekt Sommar: låg lufttäthet, sämre kylning, lägre effekt. Bensinflygplan med förgasare har en förgasarförvärmning som måste användas vid låga effekter och vid risk för isbildning (+15 gr ner till -5 gr högst isbildningsrisk)
glömmer man varmluften på så tappar man 20-30% av fulleffekt och motorn går kallare trots ca + 60 gr i insugningsluften.
Men i en bil är det ju inte samma förutsättningar, man kanske får upp totaltempen på motorn fortare om man återanvänder värmen i luften, detta tål att tänkas på...
Bensin eller diesel i detta fall kvittar nog, det blir ganska lika ändå.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

uppland2

#43 » 23:00:28, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte för att kompensera luftens karaktäristik man har luftmassemätare i bilar? Blir väldigt konstigt att köra när den frusit så att datorn kör motorn på nödprogram... (och åtminstone i mitt fall återgår den inte när den tinat, utan felet måste återställas :-( )
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Janson1

#44 » 06:44:33, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, i dag vill man veta exakt vad motorn får i sig så man kan portionera ut rätt mängd soppa.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Simnil

#45 » 07:20:14, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är tämligen övertygad om att det finns värme att tillgå men att tillverkarna tappar bort den på vägen. Termostater med för stora bleedhål, dom tar ut varmvattnet på fel ställe etc. Biltillverkare är inte ofelbara, och dom är snåldjävlar, dessa två saker jobbar tyvärr åt samma håll också! =)

Kan ingen med en modern diesel göra ett experiment i vinter, kläm av alla kylarslangarna och se om bilen går varm?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se