Förr, för länge sedan så gick väl inte bilarna så långt innan det var dax för renovering av motor mm. Några som hade dieselbilar på den tiden var Merca och Peugeot och dom var nog av väldigt hög kvalité på motorn så den gick många mil, mer än 20000 då dom flesta andra gick i bästa fall 10000 mil, vissa bara 5000 mil innan det var dax för renovering. I dag så är väl alla motorer så bra att flertalet går mer än 30000 mil utan egentligen nått större problem, vissa motorer skulle man kunna montera i nästa kaross och köra vidare, oavsett diesel eller bensin. Sedan kommer vissa exemplar av ALLA märken/modeller att sticka ut som "problembilar" där just motorn tar slut eller det blir nåt som är för dyrt att åtgärda. Det blir nog lite av ett lotteri det här med bilen, kommer mitt exemplar att hålla? När det gäller bensinbilar så köper nog alla sin soppa på macken vilket borgar för jämn kvalité och hög renhet. När det gäller diesel så finns det många flera ställen att "skaffa" sin soppa på med lite varierande resultat vad gäller både renlighet, tändvillighet, sotförekomst och ev. vattenförekomst.
Och, dieslar är mycket känsligare för dålig soppa än bensinmotorerna. Skit in- Skit ut, stämmer bra på dieselmotorer. (jag har själv råkat ut för vatten i soppan och fått pumpskador som jag tror inte hade hänt om det var motsvarande vatten i bensinen.