Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Diesel vs bensinmotor

73 inlägg • Sida 2 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1

#16 » 21:48:22, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr, för länge sedan så gick väl inte bilarna så långt innan det var dax för renovering av motor mm. Några som hade dieselbilar på den tiden var Merca och Peugeot och dom var nog av väldigt hög kvalité på motorn så den gick många mil, mer än 20000 då dom flesta andra gick i bästa fall 10000 mil, vissa bara 5000 mil innan det var dax för renovering. I dag så är väl alla motorer så bra att flertalet går mer än 30000 mil utan egentligen nått större problem, vissa motorer skulle man kunna montera i nästa kaross och köra vidare, oavsett diesel eller bensin. Sedan kommer vissa exemplar av ALLA märken/modeller att sticka ut som "problembilar" där just motorn tar slut eller det blir nåt som är för dyrt att åtgärda. Det blir nog lite av ett lotteri det här med bilen, kommer mitt exemplar att hålla? När det gäller bensinbilar så köper nog alla sin soppa på macken vilket borgar för jämn kvalité och hög renhet. När det gäller diesel så finns det många flera ställen att "skaffa" sin soppa på med lite varierande resultat vad gäller både renlighet, tändvillighet, sotförekomst och ev. vattenförekomst.
Och, dieslar är mycket känsligare för dålig soppa än bensinmotorerna. Skit in- Skit ut, stämmer bra på dieselmotorer. (jag har själv råkat ut för vatten i soppan och fått pumpskador som jag tror inte hade hänt om det var motsvarande vatten i bensinen.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



ballder

#17 » 22:52:53, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
ballder skrev:Kjører du mye korte turer inkludert mye start stopp av motor. BENSIN MOTOR!
Kjører du som regel lengre turer der motor blir god og gjennomvarm er diesel helt ok.

Hur tänker du nu?
Göran i Björnarbo


På detta viset.


PappaNille skrev:I en modern dieselmotor så finns det många fler system som kan och kommer haverera med tiden. Partikelfilter, EGR, EGR kylare, Turbo, Dubbelturbo, svirlspjäll, Adblue, Eolys(PSA motorer), Spridare som lossnar o läcker komp, Spridarkompensering som knasar osv osv. Dieselbilar med moderna avgasreningssystem BÖR inte köras korta sträckor, det är att be om problem. Jag har gått från bensin-diesel-bensin igen då de små fina bensinarna idag är så tysta o snåla. På min minitraktor däremot --DIESEL!
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

Bjørn

#18 » 23:24:36, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselmotor er for traktor, lastebil, anleggsmaskiner og fartyg. Men en personbil skal være bensindrevet :grin:

Håller med om at bruken har å si. En dieselmotor trenger lengre tid til å bli driftsvarm enn en bensinmotor. Sånn sett vil en dieselmotor fortere få problem ved småkjøring, og det har mange også erfart.

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

lagun49

#19 » 23:48:42, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenhet av 2 långmilare, bägge Volvo.
1 Volvo 245 -86 bensinmotor B23F? gick 42 000 mil utan problem när jag sålde den.
1 Volvo 745 -92 bensinmotor B230 F? gick över 45 000 mil utan problem; går fortfarande, tror jag.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

v702

#20 » 08:37:17, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just partikelfilterbytet har blivit lika viktigt att kolla som kamremmen var/är. På vissa bilar kan partikelfilterbyte vara osannolikt dyrt att göra.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#21 » 08:39:18, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska man ha två bilar, en bensinbil för små körningar . En diesel för lång körningar.
När blir en kort körning en långkörning? Har kört diesel de senaste bilarna för att jag gillar karaktären på motorerna ,vridmomentet låg bränsle förbrukning. Men vår senaste bil en Skoda med en 1.2 liters turbo diesel vart inte riktigt som jag vill ha det , inget vrid på låga varv ok bränslesnål undrar hur länge den kommer att funka? Användning av motorvärmare borde väl hjälpa upp det när det gäller kallstarter?
ballder skrev:
Göran Ekman skrev:
ballder skrev:Kjører du mye korte turer inkludert mye start stopp av motor. BENSIN MOTOR!
Kjører du som regel lengre turer der motor blir god og gjennomvarm er diesel helt ok.

Hur tänker du nu?
Göran i Björnarbo


På detta viset.


PappaNille skrev:I en modern dieselmotor så finns det många fler system som kan och kommer haverera med tiden. Partikelfilter, EGR, EGR kylare, Turbo, Dubbelturbo, svirlspjäll, Adblue, Eolys(PSA motorer), Spridare som lossnar o läcker komp, Spridarkompensering som knasar osv osv. Dieselbilar med moderna avgasreningssystem BÖR inte köras korta sträckor, det är att be om problem. Jag har gått från bensin-diesel-bensin igen då de små fina bensinarna idag är så tysta o snåla. På min minitraktor däremot --DIESEL!

Då vart det en motivering som jag kan köpa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jannejoel (trådstartaren)

#22 » 09:40:12, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille skrev:I en modern dieselmotor så finns det många fler system som kan och kommer haverera med tiden. Partikelfilter, EGR, EGR kylare, Turbo, Dubbelturbo, svirlspjäll, Adblue, Eolys(PSA motorer), Spridare som lossnar o läcker komp, Spridarkompensering som knasar osv osv. Dieselbilar med moderna avgasreningssystem BÖR inte köras korta sträckor, det är att be om problem. Jag har gått från bensin-diesel-bensin igen då de små fina bensinarna idag är så tysta o snåla. På min minitraktor däremot --DIESEL!

Inga riktigt ljusa framtidsutsikter med andra ord.
Många nyare dieslar har ju slopat bytesintervall på partikelfiltret.
Finns det något sätt man kan få ett hum om skicket på det?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

magloman

#23 » 09:47:52, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille skrev:I en modern dieselmotor så finns det många fler system som kan och kommer haverera med tiden. Partikelfilter, EGR, EGR kylare, Turbo, Dubbelturbo, svirlspjäll, Adblue, Eolys(PSA motorer), Spridare som lossnar o läcker komp, Spridarkompensering som knasar osv osv. Dieselbilar med moderna avgasreningssystem BÖR inte köras korta sträckor, det är att be om problem. Jag har gått från bensin-diesel-bensin igen då de små fina bensinarna idag är så tysta o snåla. På min minitraktor däremot --DIESEL!


+1

Partikelfilter sätter oftast igen sig pga för långa serviceintervaller samt felaktig olja.

På vag kan man mha vcds kolla hur tätt det är.

Går ju att ta bort vid problem.

Men tror att man ska primärt titta på bensinare om man ska köpa väldigt nytt. Men åker man många mil om året osv kan ju en diesel funka oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jannejoel (trådstartaren)

#24 » 09:48:09, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Förr, för länge sedan så gick väl inte bilarna så långt innan det var dax för renovering av motor mm. Några som hade dieselbilar på den tiden var Merca och Peugeot och dom var nog av väldigt hög kvalité på motorn så den gick många mil, mer än 20000 då dom flesta andra gick i bästa fall 10000 mil, vissa bara 5000 mil innan det var dax för renovering. I dag så är väl alla motorer så bra att flertalet går mer än 30000 mil utan egentligen nått större problem, vissa motorer skulle man kunna montera i nästa kaross och köra vidare, oavsett diesel eller bensin. Sedan kommer vissa exemplar av ALLA märken/modeller att sticka ut som "problembilar" där just motorn tar slut eller det blir nåt som är för dyrt att åtgärda. Det blir nog lite av ett lotteri det här med bilen, kommer mitt exemplar att hålla? När det gäller bensinbilar så köper nog alla sin soppa på macken vilket borgar för jämn kvalité och hög renhet. När det gäller diesel så finns det många flera ställen att "skaffa" sin soppa på med lite varierande resultat vad gäller både renlighet, tändvillighet, sotförekomst och ev. vattenförekomst.
Och, dieslar är mycket känsligare för dålig soppa än bensinmotorerna. Skit in- Skit ut, stämmer bra på dieselmotorer. (jag har själv råkat ut för vatten i soppan och fått pumpskador som jag tror inte hade hänt om det var motsvarande vatten i bensinen.

Där träffade du nog huvudet på spiken Jansson!
Om man hörde något som påminde om en mindre stenkross så var det ju oftast en merca eller peggy. Och om dom då hade betydligt bättre kvalitet på sina motorer är det inte så konstigt att uppfattningen att dieslar går mycket längre slagit rot.

Men det finns alltså inget som talar för att det skulle vara så idag. Snarare att det närmast är lite av ett lotteri om man får ett bra exemplar idag. Oavsett diesel eller bensin.

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

PappaNille

#25 » 14:52:27, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att köpa begagnat idag. Min erfarenhet från märkesverkstad med 4 märken (Mitsubishi, Mazda, Hyundai, Peugeot) är att ska man köra diesel så är Peugeot överlägsen när det gäller motorgång och förbrukning. 1.6 liters dieseln 110-115 hp är en bra motor. Peugeot har ett bytesintervall på sina partikelfilter och ett utbytessystem på dessa filter och därför är de inte så farligt dyra. Regelbunden service med olja av rätt kvalitet (olja med för hög askhalt sätter igen filtret) är A och O. Själv har jag valt en Peugeot 308 -11 åt frugan och den är vi supernöjda med MEN jag kommer antagligen byt ut den när den gått 10000 mil. Vi bor på landet och är beroende av bil så trots att jag har mycket bättre möjlighet att laga bilar än de flesta så tycker jag inte att det är värt osäkerheten och besväret att ha en för gammal bil. Ett tips för begagnatköp är faktiskt Hyundai då de har väldigt fina garantier på sina begagnade bilar som köps av märkeshandlaren. Om man köper av icke märkeshandlare (dvs icke auktoriserad) så kan man åxå få garanti som är mer eller mindre lång. Villkoren i den garantin skall läsas mycket noggrant! Min erfarenhet är att de flesta av de garantierna inte är värt något alls, de tar ofta typ motorblock osv men inte de grejerna som oftast havererar dvs olika styrsystem och elektronik.

3 personer gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

Göran Ekman

#26 » 16:37:13, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par av mina grannar åker Kia med 7 års garanti. Tanken är att byta innan 7 år eller 15000 mil när garantin slutar att gälla ,vilket skydd den garantin ger vet jag inte .
En ny bensinare har väl rätt mycket avancerad kring utrustning dom också eller?
Allt nytt är rätt optimerat när det gäller livslängd har jag fått för mig .
En fundering till ,kan det vara som så att större motorer håller bättre än mindre motorer ( med större menar jag cylindervolym)
Kan för egen del tänka mig att det som styr ett bil inköp i framtiden är hur ser garantierna ut.
Är övertygad om att konstruktörer och ekonomer hos tillverkarna har väldigt klart för sig vilken livslängd det är på prylarna som ingår i fordonet.
Vad vi ska dra för slutsats av detta vet jag inte riktigt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#27 » 16:54:30, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta går ju mot mindre och mindre cylindervolym och det gäller ju att den som räknat på grejerna har gjort det rätt. Jag skulle kanske inte köa första årgångarna av en ny motor men om man kollar på bilar med motorer som varit i produktion ett par år så ska man nog kunna känna sig rätt säker.

Jag kör ju en halvårsgammal Ford och har läst på en del innan det köpet så det är väl det som är friskast i minnet. Fords lilla enliters turbomaskin i en stor Mondeo hade jag nog inte trott ett dugg på om jag hade kollat på dom när de dök upp, men nu finns det ju en hel del på marknaden och de verkar ju funka. VAG körde jag mycket förut och där har vi väl ett märke som inte har lyckats så jättebra med mindre motorer med sträckta kamkedjor, igenkoksade oljekanaler mm.

Jag skulle nog vilja säga att det inte finns någon direkt dålig motor på marknaden idag med tanke på att 25-30000 mil inte direkt är nåt anmärkningsvärt miltal på en nyare bil.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Simnil

#28 » 11:47:38, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller dom gamla Peugeot och Merca-dieslarnas långa liv så ska man inte glömma bort effektuttaget. Dom låg väl och sniffade kring 20-40 literhästar många av dom, och att ha lågt effektuttag, och låga varv, är väl ofta ett bra sätt att få långt liv på en motor.

Flickvännens far har taxiåkeri och dom har en -12 XC70 som passerat 50k mil nu utan bekymmer, jag funderar faktiskt på att köpa den när den ska avyttras nästa år =)

Jag skulle hursomhelst inte vara rädd för att någon modern bil skulle ha uppnött motor efter 20k, ja förutom Audis bensinare som verkar rasa med kolvringsproblem eller kamkedjebrott efter 5-15k mil.

Min gamla fordonslärare sa att en kallstart slet lika mycket på en motor som 700 mil körning med varm motor. Jag skulle inte bli förvånad om det stämmer även om att ange en enda siffra oberoende av hur kallt det är, vilken olja man har osv är att förenkla i mesta laget.

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil

#29 » 11:48:20, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:När det gäller dom gamla Peugeot och Merca-dieslarnas långa liv så ska man inte glömma bort effektuttaget. Dom låg väl och sniffade kring 20-40 literhästar många av dom, och att ha lågt effektuttag, och låga varv, är väl ofta ett bra sätt att få långt liv på en motor.

Flickvännens far har taxiåkeri och dom har en -12 XC70, diesel, som passerat 50k mil nu utan bekymmer, jag funderar faktiskt på att köpa den när den ska avyttras nästa år =)

Jag skulle hursomhelst inte vara rädd för att någon modern bil skulle ha uppnött motor efter 20k, ja förutom Audis bensinare som verkar rasa med kolvringsproblem eller kamkedjebrott efter 5-15k mil.

Min gamla fordonslärare sa att en kallstart slet lika mycket på en motor som 700 mil körning med varm motor. Jag skulle inte bli förvånad om det stämmer även om att ange en enda siffra oberoende av hur kallt det är, vilken olja man har osv är att förenkla i mesta laget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

ac tc

#30 » 16:20:53, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt så leta en som inte varit utsatt för Long Life olja med 2-3000 mila intervaller..

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se