Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hanomag F20/Mercedes 206D fel bränsle

25 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Chetic (trådstartaren)

#16 » 08:48:20, 06-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter många misslyckade försök med luftning så slog det mig till slut vad jag har gjort fel... Lastbilen har stått i uppförsbacke! :lmao:
Bild

När lastbilen står i nerförsbacke är det inga problem att få igång maskineriet! Tyvärr drar den tjyvluft vid handpumpen och dör efter ett tag, men jag har planer på att sätta gängtejp och byta packningar där... Tar gärna andra tips om det finns!
Bild

Snart så!
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952



PerJohansson

#17 » 11:16:36, 06-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny handpump kostar nån hundring annars, rekommenderas.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

HenrikGbg

#18 » 19:43:39, 08-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt kopparpackningarna på banjokopplingarna så är problemet borta.
HenrikGbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:33, 14-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Reparatör

mimeck

#19 » 17:53:46, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns en sånn Hanomag här på gården i ett antal år. Minns inte varför den såldes. Nått med kopplingen tror jag.

Håller med om att nya brickor är lösningen. Ingen gängtejp.
Du kan ju testa att värma brickorna med gas/gasol eller nått så att dom går till sej lite och blir mjukare. Kan funka på kopparbrickor. Finns nog nått om det på forumet nånnstans.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Chetic (trådstartaren)

#20 » 08:40:35, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är att jag har bytt brickor och det räckte inte. Visserligen var det aluminiumbrickor från Biltema... Antar att kopparbrickor är det enda som duger?

Gängtejpen kan jag meddela fungerade riktigt bra! En stund iallafall... Kanske tog för lite, eller så löstes det upp av dieseln?
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

Turbodiesel

#21 » 10:42:00, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åker du förbi någon hydraulbutik (hydroscand/Swedol t,ex) så köp några M14 tredobrickor/gummistålbrickor istället, de har lättare att täta om det är dålig yta på grejerna. Det är gummerade stålbrickor och kostar en femma styck ungefär.

Sen har du o-ringar under de här anslutningarna som kan läcka oxå, så försök se exakt var du har läckage så du får med alla på en gång.


Hanomag är grejer det :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimber

#22 » 11:52:29, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparbrickor ska du glödga och slänga i kallt vatten. Då blir de mjuka. Jag fick slipa mina efter, då ytan blev ful.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Chetic (trådstartaren)

#23 » 21:11:52, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering långt mycket senare:
Satte dit nya fräscha kopparbrickor från Hydroscand på de ställen jag har mekat på och försökte dra igång lastbilen efter traktorn. Den ville verkligen inte komma igång efter flera varv runt gården, och tydligen så blåste det ett stort svart rökmoln ur avgasröret vid något tillfälle. Vad tror ni kan ha hänt?

Jag är inne på att ha den här som projektbil för att lära mig mer om motorer. Tar isär alltihop och gör en motorrenovering om det behövs.
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

mathiast

#24 » 14:40:25, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker den mycket grått när du drar den så får den diesel.
Har varit med om att kolvringarna på mb beckat fast med dålig komp som följd,brukar släppa när man dragit runt den ett tag
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#25 » 15:14:01, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska få fastbeckade kolvringar att släppa så är det bra om oljan är nybytt och motorn varm (låt motorvärmaren vara igång några timmar i förväg) när man börjar bogsera omkring den.

Beträffande risken att den suger in luft i bränslesystemet så ser i synnerhet den tygomspunna slangen som går uppåt från handpumpen mycket skum ut. Det är mycket möjligt att den håller ungefär lika tätt som ett kaffefilter. Prova att koppla loss den i båda ändar, håll för ena änden och blås med munnen i andra änden. Om det inte verkar perfekt tätt eller om det börjar skumma någonstans i tygomspinningen, så är det bara att byta den. Det kan nog vara skäl att vara misstänksam mot den andra slangen också.
Ofta kan man fila sönder och ta bort presshylsan, så kan man återanvända nipplarna i ändarna för ett provisoriskt montage av ny slang med slangklammer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se