Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hanomag F20/Mercedes 206D fel bränsle

25 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Chetic (trådstartaren)

#1 » 14:15:13, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en riktigt skruttig lastbil som står på gården som jag lyckades tanka fel bränsle i. Vet inte vad det var för något, men den slutade gå en kort stund efter tankningen med den mystiska dunken. Litade på den som gav mig den och sa att det var diesel. Dumt gjort men nog om det.

Bild

Har tömt tanken så gott det går med ett tanktömmarkit ifrån Biltema och hällt på diesel i efterhand men misstänker att det sitter kvar lite skit i ledningarna, så jag tänkte att jag kunde tömma med handpumpen på motorn. Grejen är att det inte blir något motstånd när jag pumpar. Blev ett rejält motstånd när jag skulle lyfta upp pumpen, men aldrig ner. Har provat att lufta/tömma vid närmaste filter och en av spridarna men pumpen verkar inte få något att hända. Ska man anta att den är trasig?

Tar alla tips jag får!
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952



jörgen.ottosson

#2 » 14:28:53, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte säga vad som är fel.....men jag får några tankar.

1. Är det rätt fel du jagar? ( berodde stoppet på bränslet.....eller råkade det bara inträffa efter att du tankat.... :klia: )

2. Om det berodde på bränslet....
2a.... var det fel bränsle ( bensin, motorolja, terpentin...)
2b....var det smuts i bränslet.( "alger", vatten, jord ...)

svaret på fråga 1. kan ju vara nästan vad som helst..... :snow: (lättas är ju då att försöka bekräfta eller utesluta bränslefel först...)

svaret på fråga 2a. är att då borde det räcka att tömma tanken och fylla med nytt bränsle (och ev. "dränera" även bränslesystemet) och när riktig diesel kommer fram borde motorn starta. ( men.... bränslet kan ju orsakat något fel i pump tex. och då är du tillbaks på punkt 1.)

svaret på fråga 2b. är att då är det troligen stopp någon stans (= byt filter, bås bränsleledningarna rena mellan tank och filter ) lufta och den bör starta. ( ev. kan även skit sitta i matarpumpen/handpumpen)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jannejoel

#3 » 14:37:27, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en handpump som du drar upp och ner som en cykeltur och den går mycket trögt att dra upp gissar jag på stopp på susanne alltså mellan den och tanken.

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel

#4 » 14:41:50, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer? ?? Inlägget knas efter att jag sänt det och går ej att redigera. ..
Ska va cykelpump o inte cykeltur!
Sugsidan o inget om susanne!

3 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Chetic (trådstartaren)

#5 » 14:45:44, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Vi körde runt hö med den många timmar innan det här hände och den gick klockrent i motorn. Jag har jättesvårt att tro att det skulle vara något annat.
2a. En människa luktade på tanken och gissade på terpentin. Vi kan väl chansa på att det är det. Vad kan gå fel isåfall förutom slitage?
2b. Rätt säker att dunken var rostig på insidan, så här i efterhand.......

Kan ju tillägga att jag körde startmotorn mååånga varv och fick den att hosta igång mer och mer men bestämde mig sen för att handpumpa ut det som var i ledningarna för att det tog sån tid. Nu verkar det vara luft i systemet eller något som gör att det inte kommer en droppe fram till motorn. Kanske ska göra som du säger och försöka rensa filter och blåsa rent systemet, men hur gör man det? Kompressor på spridaren? Finns det en ventil eller luftningsskruv på tanken då så att det inte blir övertryck i tanken? Helt ny på det här, haha...
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

Chetic (trådstartaren)

#6 » 14:46:56, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Är det en handpump som du drar upp och ner som en cykeltur och den går mycket trögt att dra upp gissar jag på stopp på susanne alltså mellan den och tanken.

:skratta3: den där j*vla susanne alltså!

Det låter inte alls orimligt ju! Då tror jag ännu mer på att skruva av ledningen och blåsa ur, hur man nu gör det.
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

jannejoel

#7 » 14:56:03, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken ska ju ha luftning för att funka. Men ta av påfyllningslocket så är det lugnt.
Men är bättre att inte blåsa in skitet i tanken. Så om du kan lossa sugledningen vid tanken först är det bäst.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jörgen.ottosson

#8 » 14:57:03, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du gör något mer bör du läsa på lite om dieselmotorer, och bränslesystemet.....

bränslesystemet består av "två delar" :

Matarsystemet ( = lågtryck) är den delen som pumpar/suger bränsle från tank till filtret/filtren och fram till insprutningspumpen ( ...och sedan till baka genom returledningen till tanken)

Insprutningssystemet ( = högtryck) är insprutningspumpen (eller delar av) och rören som går till spridarna.

Matarsystemet, är det du luftar när du handpumpar ( inkl. den del av insprutningspumpen som är "lågtryck")

Insprutningssystemet kan du inte lufta med handpumpen, om du lossar på ett spridar rör ( bara något varv på muttern) så måste du köra på startmotorn för att det ska pumpa diesel där. ( insprutningspumpen måste snurra för att bygga "högtryck")

Det går en ledning (slang/rör) från tanken till matarpumpen (där du handpumpar)
....en ledning från matarpumpen, till filtren. (det är dessa du lossar och blåser rena....efter filtret ska det inte finnas skit...)

När du blåser så blåser du "bakvägen" ...från matarpumpen, mot tanken ( du kan öppna tanklocket, så kan du vara säker på att det inte bygger tryck)

...och från filtret till matarpumpen. (då lossar du ledningen i båda ändar, innan du blåser.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Chetic (trådstartaren)

#9 » 15:13:50, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, du är ett geni!! Den där indelningen av bränslesystemet var precis kunskapen jag saknade. Har läst på så mycket jag har hittat om dieselmotorer/bränslesystem men lyckades aldrig fatta hur det kunde vara hundratals bar i samma ledningar som man handpumpar. Men då är ju svaret precis så att det är uppdelat i högtryck/lågtryck. Najs.

Om det har blivit stopp i ledningarna förklarar det ju också varför det bara droppade lite svagt istället för att spruta ur spridarröret när jag tog bort det och körde startmotorn, eller hur?

Tanken sitter längst bak under flaket på den här maskinen. Kan man tänka sig att det sitter en pump i tanken då också? Eftersom det är en rejäl sträcka för bränslet att färdas. Har inte sett någon pump på utsidan. Kommer det att orsaka problem om jag blåser tillbaka skiten in tanken isåfall? (Vilket jag lär prova om jag inte får bort ledningen)

Hur menar ni att man blåser ledningarna då? Finns det någon slags cykelventil-till-bränsleledningsadapter att köpa? :-D
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

jörgen.ottosson

#10 » 15:24:07, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du inte har "tryck" i matarsystemet ( tex. pga luft, så får högtrycksdelen inget bränsle (efter som den inte kan "suga" ....den måste "matas" av matarpumpen)

....du har troligen ingen extra matarpump i tanken (det är något som bara finns på "nyare" bilar), det är troligen motorn matarpump som "suger" ( därför är hela systemet (slangar/rör/nipplar) mellan tank och matarpump extra känsligt för små läckage = luft sugs in hela tiden.....)

Man blåser med tryckluft/cykelpump/eller vad man har.....det behöver inte vara "tätt" när du blåser....förhoppningsvis så är ledningen öppen och luften strömmar lätt i genom.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norpan

#11 » 16:51:22, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer inte heller att spruta ut diesel om du lossar vid spridarna, bränslet kommer i "duttar" där varje dutt är avpassad för luftmängden i cylindern ihop med aktuellt gaspådrag.
Så vaje dutt är väldigt liten mängd.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Chetic (trådstartaren)

#12 » 15:55:19, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lyckats blåsa ur ledningen mot tanken nu, och när jag kör pumpen så händer det faktiskt grejer. Tror mig ha luftat systemet eftersom det kommer små duttar när jag lossar vid första spridaren och kör startmotorn. Men det verkar aldrig vilja förbrännas något? Kan det fortfarande vara luft i systemet eller vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

jörgen.ottosson

#13 » 17:38:39, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa två spridar-rör, trampa gasen i botten, kör på startmotorn nån 30s eller tills det börja "tända lite" om det händer innan.....skruva fast rören , kolla att glödgningen funkar, och prova starta.

( vissa gamla MB-dislar kan man behöva bogsera, av någon anledning, för att de ska starta när det varit tomt på diesel....det är plan b.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jonas A

#14 » 14:01:03, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka minnen det väcker med en gammal hanomag. Kan inte finnas många sådana kvar som fungerar nuförtiden.
Den här skönheten åkte jag runt i för 25 år sedan. Låg en MB220 diesel i denna å jag minns att det var ett helsike å lufta när man kört dieseltorsk.
Har för mig att jag brukade lufta så gott det gick och sedan släpa runt den en stund efter traktorn.
Viktigt att glödningen fungerar på dessa maskiner annars är dom i princip omöjliga att starta när dom blivit lite slitna.


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

dimber

#15 » 18:41:02, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min MB -73 med 200-motor brukade det räcka att köra på startmotorn en stund.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se