Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Är dieselsystemet luftat?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Nybbling (trådstartaren)

#1 » 16:19:07, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en encylindrig mindre dieselmotor (sachs 600L) som gick slut på diesel för ett tag sedan (nybörjarmisstag). Luftning av systemet finns beskrivet i handboken (http://www.einachser.org/holder/Sachs/D ... dbuch.htm). Alla luftningsskruvar är kontrollerade, bränsleslangen är avmonterad vid spridaren och diesel kommer efter ett flertal varv med handveven.

Men jag reagerar på att det för vart varv med veven kommer det endast mycket lite diesel. Jag har därför försökt hitta uppgifter om hur mycket diesel som sprutas in för var antändning men lyckas ej.

Efter denna utläggning kommer så min fråga. Hur ska jag avgöra om luftningen är rätt utförd? Motorn har förut krånglat vid start och med låg utetemperatur är det inte osannolikt att annat än bränsletillförseln är problemet om motorn inte startar. Jag frågar därför er innan jag gör ett startförsök. På så vis har jag förhoppningsvis inte sönder något i ett taffligt startförsök.

jag är absolut nybörjare på dieselmotorer så ursäkta om min fråga är underligt formulerad.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.



63an

#2 » 16:28:36, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu de är väldigt lite på den motorn som är på 600 cc :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#3 » 19:13:42, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt oss göra en överslagsberäkning. Om vi antar att motorn verkligen skulle kunna suga i sig 600 cc luft för varje insugningstakt, så väger luften i cylindern 0,72 g (luftens densitet är ju ca 1,2 kg/m3). Om vi antar att man sprutar in så mycket dieselolja att allt syre i den luften går åt för att förbränna den, så blir det 0,049 g bränsle. I praktiken kommer dock motorn aldrig att ha så hög fyllnadsgrad, och en dieselmotor kan man sällan tillföra mer än hälften av den teoretiska bränslemängden innan den börjar ryka svart, så låt oss anta att det inte ska komma in mer än 0,02 g (dvs ungefär lika många cc) dieselolja per insprutning. Alltså en knappt märkbar droppe för varje gång. 50-100 insprutningar skulle kanske kunna fylla ett kryddmått.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Nybbling (trådstartaren)

#4 » 19:33:45, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn.
Ditt svar var vad jag letade efter. I morgon gör jag ett startförsök.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Nybbling (trådstartaren)

#5 » 16:02:57, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte på mig ett startförsök utan att lyckas. Nytt glödstift men med -1 gr utomhus kanske den helt enkelt är kall och tjurig. Får ge mig på att starta när våren kommer.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Stridis2

#6 » 17:04:35, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bra sätt att hjälpa en dieselmotor att starta är att värma insugsrör med en varmluftspistol eller liknande. Värm tills du inte kan hålla handen på röret. Ha gärna en medhjälpare som blåser varm luft ner i insugsröret också när du försöker starta. Se dock upp för plast- och gummidetaljer som inte tål värmen. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Nybbling (trådstartaren)

#7 » 17:24:00, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det värt arbetet att plocka ur glödstiftet och köra startmotorn någon minut för att få fram dieseln genom spridaren. Eller kan det bli skador på kolv och cylinder?

Hur kan man avgöra att dieseln når kolvhuset förutom att motorn går igång?
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Nybbling (trådstartaren)

#8 » 17:25:59, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Ett bra sätt att hjälpa en dieselmotor att starta är att värma insugsrör med en varmluftspistol eller liknande. Värm tills du inte kan hålla handen på röret. Ha gärna en medhjälpare som blåser varm luft ner i insugsröret också när du försöker starta. Se dock upp för plast- och gummidetaljer som inte tål värmen. :vissla:


Skulle en hårfön vid luftinsuget vara tillräckligt eller blir det för lite varmluft?

1 person gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Stridis2

#9 » 19:30:09, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För lite värme och för mycket luft. Kan funka med blåslampa, gasolbrännare och liknande också. Vitsen är att det ska vara varm luft som kommer in. Är insugsröret för kallt så kyler det luften för mycket. Man får försöka värma så nära själva cylindern som möjligt. Om motorn är luftkyld borde det också hjälpa att värma lite direkt på cylindern, men det har jag aldrig prövat.

Har du ingen varmluftspistol är det en bra sak att investera i. Bra till att starta dieselmotorer med, krympa krympslang, töa frusna vattenledningsrör, tända grillen (suverän till detta), ta bort färg från trä, lossa klistermärken från underlaget osv.

Brukar funka bra med typ Biltemas billigaste.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

maggen

#10 » 23:37:47, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den luftkyld kan man använda en kupevärmare riktad mot kylflänsarna. vid -1 borde det inte behövas så mycket värme.

1 person gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#11 » 15:46:32, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hårfönen hjälper mer än man kan tro.
Värm toppen och insuget, låt den spruta in varmluft i luftrenaren när du försöker starta.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Nybbling (trådstartaren)

#12 » 23:15:17, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp och för bra förslag. Jag återkommer när jag provat med att värma med vad jag har.

Nästa jul önskar jag mig ett varmgarage av tomten!

1 person gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Bengt Erik Eriksson

#13 » 02:25:15, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En trevlig liten motor..
Reagerade på att du skrev att du "lossat slangen" som sista steg i luftningen..
Sista luftningssteget är att lossa mutterförskruvningen runt rör "e" på bilden överst på sidan sju. Den ska bara lossas ågot varv medan man vevar och när det kommer bränsle regelbundet så drar man fast röret. Sedan ska den starta. Om den fortsätter att krångla skulle jag tro att sjlva insprutaren (spridaren) skulle behövas lämnas in på översyn och justering till rätt öppningstryck. Sådant gör de på tex " bosch dieselservice" eller en traktorverkstad.

För att ta ur spridaren lossar man rör e och sen andra slangen samt de två skruvarna på var sida om. Sedan drar man ut den. Det är noga att manhåller rent runt anslutningen till rör e minsta lilla smuts kan störa funktione. Luddfri trasa bör man ha och att man är aktsam om spetsen längst in i topplocket.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Nybbling (trådstartaren)

#14 » 07:22:02, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lossade muttern helt tyvärr men har varit noga att hålla rent. Jag får helt enkelt göra om och göra rätt.

1 person gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Nybbling (trådstartaren)

#15 » 18:34:54, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till min stora glädje gick traktorn igång idag. En vän hjälpte till med att öppna muttern vid spridaren medans jag körde startmotorn, för att sedan stänga muttern när dieseln tydligt kom i rimlig mängd och motorn gick igång som den skulle. Har försökt ett flertal gånger själv men denna kombination med Luftning under startmotorn gång och omedelbar stängning gjorde susen!

Stor glädje.

2 personer gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se