Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Motorn stannar efter 10 minuter

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

vn2000 (trådstartaren)

#1 » 00:44:56, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en toyota hilux 2009 3,0 och har nu fått problem med den.
Jag tankade den full och efter att jag sedan körde ca 2 mil med den och stanade för inköp.
När jag skulle starta den efter en halv timma så gick den inte igång.
Men när temperaturen gått ner och jag provade på nytt gick den igång, men började knacka i motorn och det verkade som den
inte gick på alla cylindrarna.
När jag kom hem och stannade den så gick den inte att starta igen, men när jag provade att starta dagen efter gick det men med samma fenomen
som sagen innan.
Det verkar som att den går igång när den stått en längre tid men knackar i motorn i början och efter ett tag varvar den som vanligt och går i tio
minuter tills den blir varm sedan stannar den och går inte igång förrän den blir kall.
Och det kommer en ljusblå rök från den när den går igång.
Vad är det som hänt?
Kan det vara styrningen av elektoniken .
Har nytt bränslefilter, kamrem,spännare, finns det någon som kan förklara vad som hänt och vad jag kan göra för att åtgärda det själv.
vn2000
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:28, 15-04-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo penta md17



magloman

#2 » 00:49:29, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spricka i toppen?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#3 » 00:50:05, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen erfarenhet på den bilmodellen men har du provat standardknepet?
Lossa på tanklocket.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#4 » 01:15:56, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ fel på hall-givare...
Finns det en sådan på motorn som styr tändningen ?
Finns väl beskrivet från hela världen gällande den formen av tändning som sitter på min avatar-moped. Tyvärr lyssnar vi fordonsägare inte på varningarna... själv blev jag stående vid Irsta Mekaniska Verkstäder en sen januari natt i -18'C... Min osannolika lycka var att en bärgningsbil var på E18 i riktning mot Sthlm - jag behövde bara vänta 10min, och fick skjuts hem (fordon skall transporteras till närmaste märkesverkstad, dvs Hägersten).

Det är alltså ett elektronik fel är min gissning baserat på min erfarenhet med BMW mopeden.

Du har något som leder ström kall, fungerar efter det att motorn startat med tillåter dig inte att starta om det är varmt.
Vid värme har du fått ett gap mellan två punkter som skall vara förbundna så att en impuls kan ges för att leda till att motorn startar.
När materialet svalnat så når kontaktytorna åter varandra och kretsen sluts.
Från denna punkt kan det ta låååång tid innan felet blir permanent, eller så gör det som med tändspolen på VW bussen min, dummar sig lite gran ngr ggr å sedan dör... o dog gjorde -den- på rätt ställe men fel gata... hemma hos mig. Fick hjälp av ett par grannar å knuffa hem/in bussen från gatan. Se'n startade bussen o jag trodde allt var frid o fröjd... kom ut på gatan, stängde av motorn (eller så dog den), o se'n var tändspolen historía!...

Någonting i stil med dessa erfarenheter är det som du nog kan räkna med att din buss hittar på för dig.
Följer fortsättningen på din tråd o hoppas få reda på exakt vad det var som visar sig vara felet.
Senast redigerad av dc_lindberg 01:41:18, 10-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#5 » 01:34:03, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en insprutare (bensin) så kan man ta bort kontakten från en insprutare och sätta dit en 2watt lampa.
Vill du inte pilla med lösa lampor så finns det ett kit på biltema för 99

När du sedan vrider om startnyckeln skall lampan blinka när startmotorn jobbar.
Blinkar den så är det inte några givare som är trasiga
Är den släckt så har du ett bekymmer med att eletroniken inte vet läget på vevaxel/kamaxel = fel på sträckan givare - elektronik - fram till insprutningen.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

BM425

#6 » 09:18:00, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Dc-Lindberg är inne på elektroniken tror jag också. Elektronik som är på väg att ge upp fungerar när den är kall men inte när den är varm. Ett sätt att felsöka är att kyla ner komponent för komponent som sitter på motorn, hallgivare brukar ge upp. Det finns speciell kylspray för elektronik att köpa.

En annan sak som kan hända är att lödningar spricker av vibrationen, fungerar kalla men inte varma. Går ofta att löda om, finns i reläer o kretskort, bränslepumpsrelä är en vanlig sak.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

fretchi

#7 » 09:24:46, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långskott kanske, men har du tankat rätt bränsle?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Iznogoud

#8 » 09:30:23, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diesel?
Tror mer på kontaminerat bränsle än givar/elektronikfel om den startar kall och knackar. Knackningar är väl typiska om dieseln blandats ut med etanol eller bensin, alternativt om en spridare är trasig. Men om felet uppkom i samband med eller strax efter tankning känns det enklast att gissa på bränslefel först.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#9 » 11:21:57, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är en så pass modern japansk bil som '09 så är det, enligt min erfarenhet, liten risk för något elektronikfel. Men en bra början till felsökning är att läsa av felkoder via OBD-uttaget, det kan spara mycket tid.

Försök utröna om det som är avgörande för att den stannar är att motorn kommer upp i arbetstemperatur eller att något annat i bilen blir varmt. Blir det t ex samma resultat vare sig hytten är utkyld vid start eller om den är förvärmd med kupévärmare i flera timmar?

Jag tror också att det är ganska stor sannolikhet för en feltankning eller något fel på bränslet i detta fall.
Bilen har ju rimligtvis elektrisk bränslepump (åtminstone elektrisk matarpump om det är en diesel). Det är lätt gjort att tömma tanken genom att lossa en bränsleledning i motorrummet, skarva på slang som man drar ner i en tillräckligt stor dunk, och bygla förbi bränslepumprelät (eller ta av reläkåpan och kila fast ankaret om det är möjligt). Det är lämpligt att ha en batteriladdare inkopplad under tiden så att inte bränslepumpen drar ur batteriet.
När tanken är tömd, häll i några liter bränsle av rätt sort och pumpa fram det också så att det inte finns kvar olämpligt bränsle i filter och ledningar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se