Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Stirling motor från Inresol

91 inlägg • Sida 5 av 7
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

hedin

#61 » 08:13:40, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hedin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:27, 20-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Holder p70



roddjer

#62 » 11:40:34, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Hur det nu än är med bokföringen så är det här en produkt som kan fungera, frågan är väl mest vem man ska sälja till...
Du får maximalt ut ca 30% som el, resten blir spillvärme...1kw/h pellets kostar 30 öre?? du får ut 0.3 kw/h/ 30 öre dvs bara något lägre än elpriset från linjen.
Det blir naturligtvis bättre om du kan ta tillvara spillvärmen...

Med 30% ut av det man stoppar in måste det vara svårt att få ekonomi i tillämpningar i vardagen så att säga. Kan väl än sån länge endast vara aktuella i specialtilämpningar, Kockums ubåtar t.ex. där man är ute efter andra saker än energiomvandling.

Jag ser den som ett verktyg för att ta reda på spillvärme från olika processer. Solen är en intressant tillämpning men hur aktuellt kan det bli i Sverige. Men i ekvatornländer är det högintressant. Det jag tänker på vissa industrier som ger mycket spillvärme in sin tillverkning, som pappersindustrin t.ex.. Har sjäv jobbat en kortare tid inom den och sett hur de vräker ut värme rätt ut i luten både här och där. Borde man inte kunna ta vara på det och få ekonomi runt det?

Runt pappersmaskinerna kan det bli närmare 40 grader på somrarna när det är högsommar. Men vintern kanske blir mer intressant när du kan ha 25-30 grader inne och -10 - -15 ute. Med den skillnaden borde det gå att få ordentlig fart på grejerna. Eller tänker jag fel nu?
Runt värmepannan borde man också kunna plocka ut en del. På den fabriken jag var har de redan en ångturbin på plats, dels för att ta reda på lite energi ur den ånga man spottar ut i luften men också för att kunna styra pannan på ett bättre sätt.

Mem det är en frän maskin! Har säkert tittat på 100 videor på Tuben om små hembyggen drivna med värmeljus eller gas. Skulle vilja bygga en...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

bonnen513

#63 » 16:23:40, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

30 % är väl inte dåligt? Dom bästa dieslmotorerna kommer knappt upp i 50 %.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Toost

#64 » 19:18:00, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är tveksamt om dieslar når 50 % verkningsgrad.
Enl denna artikel når Scania 46% i laboratorietester , inte produktionsmotorer.
https://www.nyteknik.se/nyheter/scania- ... en-6344038
en äldre artikel ( 2010)
https://www.nyteknik.se/fordon/55-proce ... rn-6425370

30% är nog ett rätt okej värde, vi har ju hittils accepterat bensinmotorer...

Nåt som är rätt intressant i sammanhanget,
Få processer når högre verkningsgrader än de i artiklarna ovan, Elbilar brukar ju framhållas som extremt miljövänliga då elmotorn har en verkningsgrad på ~98 %
men ett diesel/ kol eldat kraftverk har fortfarande inte bättre verkningsgrad än kanske 30-40 %
I Sverige där vi har vattenkraft, kärnkraft och diverse,( 40%, 40%, 20%) så bör ju elbilen vara miljövänlig, men i tex Tyskland...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#65 » 19:29:59, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon tvåtakts fartygsdiesel med slaglängd omkring två meter och cylinderdiameter omkring en meter var de mest effektiva motorerna åtminstone tidigare, med runt 50% verkningsgrad.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jac

#66 » 20:44:22, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilmotor typ under 20% vid normal körning?
Eller kanske ännu lägre?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

raggsockan

#67 » 22:12:55, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

bonnen513

#68 » 18:14:09, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en sån du har Raggsockan?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

raggsockan

#69 » 14:14:00, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nix
har en 200kr ifrån kina
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

bonnen513

#70 » 21:29:29, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en liten modellmotor på Conrad.se för ett par år som jag byggde ihop då men fick inte igång den och ställde den i en bokhylla o glömde bort den. Idag fick jag syn på den och tänkte kolla om jag såg nåt fel, men den verkade riktig så jag tände ett värmeljus men den ville inte komma igång, dock kändes det som den var på gång. Så i med en extra veke i ljuset och ett litet vridande på svänghjulet så snurrade den igång.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

AN

#71 » 12:26:36, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur reglerar man varvtalet när man använder stirlingmotorn i ett fordon?
Ökar och minskar värmen? Känns ju som det skulle bli lite fördröjning?
Nu är jag inte så påläst, så frågan kanske är helt självklar?
https://www.youtube.com/watch?v=H_Vnxapd5fs

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

G-son

#72 » 13:35:42, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stirlingmotorn är väl inte särskilt lämplig för vanliga fordon, av just den anledningen. Perfekt för att driva en generator, mindre bra för att reagera på en gaspedal som ändras hela tiden.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jac

#73 » 13:40:50, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hur reglerar man varvtalet när man använder stirlingmotorn i ett fordon?
Ökar och minskar värmen? Känns ju som det skulle bli lite fördröjning?
Nu är jag inte så påläst, så frågan kanske är helt självklar?
https://www.youtube.com/watch?v=H_Vnxapd5fs


Jag har för mig en variant var att öka eller minska mängden arbetsgas. Typ pumpa den fram och tillbaka mellan motor och lagringstank. Ungefär så smidigt som det låter men det var nog ändå snabbaste sättet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#74 » 11:07:53, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Roddjer:Jag ser den som ett verktyg för att ta reda på spillvärme från olika processer. Solen är en intressant tillämpning men hur aktuellt kan det bli i Sverige. Men i ekvatornländer är det högintressant. Det jag tänker på vissa industrier som ger mycket spillvärme in sin tillverkning, som pappersindustrin t.ex.. Har sjäv jobbat en kortare tid inom den och sett hur de vräker ut värme rätt ut i luten både här och där. Borde man inte kunna ta vara på det och få ekonomi runt det?

Runt pappersmaskinerna kan det bli närmare 40 grader på somrarna när det är högsommar. Men vintern kanske blir mer intressant när du kan ha 25-30 grader inne och -10 - -15 ute. Med den skillnaden borde det gå att få ordentlig fart på grejerna. Eller tänker jag fel nu?
Runt värmepannan borde man också kunna plocka ut en del. På den fabriken jag var har de redan en ångturbin på plats, dels för att ta reda på lite energi ur den ånga man spottar ut i luften men också för att kunna styra pannan på ett bättre sätt. "

Kruxet är att man för verkningsgradens skull behöver stora temperatur skillnader gärna typ 1000 grader eller mer. Några hundra grader duger knappt till att få den att rotera.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

roddjer

#75 » 22:31:20, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Kruxet är att man för verkningsgradens skull behöver stora temperatur skillnader gärna typ 1000 grader eller mer. Några hundra grader duger knappt till att få den att rotera.

Så pass. Asch då. Begriper hur de funkar men inte djupdykt i tekniska specar och fysik.

Det som kommer ut efter en ångturbin, vad kan det tänkas hålla för temp?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se