Kotten skrev:Om vi tänker på samma sak roddjer så drivs väl en turbin främst av
tryck och
flöde för ett medium, men
värme har ju en del i det eftersom man ofta värmer upp en vätska som sedan övergår i gasform och expanderar. Trycket ökar och flödet därmed vilket resulterar i att genom turbinen är den lättaste vägen och turbinen börjar snurra.
Nja, det är faktiskt temperaturskillnader som behövs. Nedan kommer en beskrivning på värmemotorers matematik med avseende på verkningsgrad.
Värmemotorer[redigera | redigera wikitext]
Om man har två värmereservoarer vid temperaturerna TH och TC (Hot och Cold med TH>TC) där man vill utnyttja temperaturskillnaden för att utföra ett arbete W, så är det inte möjligt att omvandla allt värme till arbete. Det bryter mot termodynamikens andra lag.
Däremot kan man bygga en maskin som tar ut en mängd värme QH ur den varma reservoaren, omvandlar en del till arbete W och överför resterande del QC till den kalla reservoaren. Maskinens verkningsgrad anger hur stor andel av den uttagna värmeenergin QH som blir arbete. Denna verkningsgrad kan tecknas som η = W Q H ≤ ( T H − T C ) / T H Dvs motorns verkningsgrad är direkt beroende av dess högsta
temperatur och dess lägsta temperatur. I ångturbinens fall alltså temp på ingående ånga och temp på avgående ånga, i dieselns fall temp på förbränningsgaserna i början på expansionsförloppet och temp på gaserna innan avgasventilen öppnar. Sedan så behövs ett massflöde av ånga eller annat energimedia för att skapa effekt.