Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vilken livslängd på blockvärmare

35 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 17:08:06, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har monterat en block värmare från Calix på en vatten kyld Deutz motor typ TCD 2012 04 2V.
Nu sitter det ett tid ur som styr värmaren. Startar värmaren på morgonen stänger av efter lunch. Kanske 8 timmar om dagen
Vilken livslängd i timmar kan ett sånt element ha?
Är det någon poäng med att ha värmaren på kopplad 2 timmar av 1 timme på 2 timmar osv.
Hur bör man göra ?
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Martin.Eriksson

#2 » 17:39:14, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

livslängden ska vara flera år.. farsan brukar kunna ha värmarn i dygnet runt ibland när de är kallt i ena traktorn..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

dc_lindberg

#3 » 18:23:17, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den jag monterade i min VW 2004 ville inte fungera sista året ngt - 10 år fick jag ut, men jag tror inte den var slut, bra att det blivit oxid i kontakteran (som jag inte kommer åt...).

På avatarmoped kortslöt sig den 40-45 år gamla DEFA VW Oljevärmaren efter jag haft den i ca 6 år (dj.* Vilken smäll!).

Jag tycker nog du ska kunna förvänta dig 6-10år utan problem.
Jag fyller mina kontakter med Omega 77 => stoppar oxid/ärg. Har provat annat fett också, men där är sämre.
Elektriker gillar inte mitt sätt att skydda el-kontakter... kanske beror på att det bara får sälja en (1) omgång till mig?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#4 » 23:52:48, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns egentligen ingen anledning till att en elmotorvärmare ska hålla sämre än vad samma sorts värmeelement gör i t ex elpannor, kaffebryggare och varmvattenberedare, där de ju också slås till och från hela tiden, antingen manuellt eller av termostater eller tidrelän.
Om de går sönder i förtid så är min uppfattning att det finns tre olika orsaker:

1) Fabrikationsfel - oftast att värmeslingan är tvärt bockad någonstans för att få plats i motorns kylmantel, det har blivit en brottanvisning i bockningen, så småningom spricker skyddsröret och vatten tränger in till isolering och värmetråd. Jag har en känsla av att sådana fel är vanligare på Defa än på Calix.

2) Överhettning - oftast för att kylsystemet har varit mycket lortigt och det har blivit fullt med stillastående slam och pannsten som hindrar vattencirkulationen runt värmeelementet. Det kan naturligtvis också orsakas av att man har försökt värma med fruset kylsystem, eller av att det är för lite vatten eller dåligt luftat (framför allt då om det är en slangvärmare eller om värmaren sitter högt upp i motorn). Felkopplade slangar till slangvärmare som gör att självcirkulationen inte fungerar kan förstås också leda till att värmeelementet överhettas.

3) Skadad elanslutning till värmaren - antingen tränger det in fukt där, eller den har blivit mekaniskt sönderbruten, eller också värmeskadad av strålningsvärme från t ex avgasrör.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#5 » 12:26:27, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att starta blockvärmaren med varm/het motor kan också förkorta livslängden, detta genom att det kan börja koka runt värmeelementet så att luftbubblor bildas, allt beroende på utrymmet runt elementet.

En motorvärmare/blockvärmare får absolut inte ens snabbt testas utan att vara nedsänkt i vatten, har man otur så förstörs den direkt. Har varit med då folk testat funktionen på motorvärmare ute i fria luften och den brändes sönder nästan direkt, byggde själv en slangvärmare av en blockvärmare, utrymmet runt värmaren blev för litet så elementet kokade (brändes) sönder efter några timmar.

Men har även varit med om när en alldeles för våldsam slangvärmare varit monterad på en gammal Fordsson, det tokkokade inne i värmaren, lät som att man stormkokade ägg, men den höll faktiskt tills vi bytte den till en mer lämplig storlek. (nån säsong)


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

processengine

#6 » 11:14:37, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

641:an har en fungerande Calix av 70-talsmodell, alltså med fast kabel och rektangulär intagskontakt. Man kan tro att det är original? De kunde göra hållbara grejor en gång i världen!

Döden är intervallgång, på/av. Det knäcker elementet på nåt år.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#7 » 21:55:32, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Döden är intervallgång, på/av. Det knäcker elementet på nåt år.


Men hur kommer det sig då att värmeelement byggda med i grunden samma teknik tål intervalldrift, som regel termostatstyrd, i alla andra tillämpningar än just som motorvärmare?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine

#8 » 22:45:08, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se det var ju en intressant frågeställning? I produktbladet för min senaste Calix-värmare till KingCabben stod det uttryckligen att garantin inte gäller vid intervallgång. Vi hade det på jobbet tidigare och då fick man byta vart eller vartannat år. Numera ställer man tack o lov in avgångstiden och då går det kontinuerligt en stund innan. Och blockvärmarna håller... Men varför andra värmare tål intervaller har jag ingen aning om.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

InläggDetta inlägg har raderats av processengine den 22:49:51, 14-02-2017.
Anledning: Dublett

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 20:16:36, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid intervall gång hur långa är intervallerna då?
Fortsätter nog som hittills den får stå på tidur som startar värmaren på morgonen tar en del ström men det känns inte bra att nöta igång en kall diesel motor som dessutom ofta körs rätt kort tid . Skulle elementet ta slut är det väldigt enkelt att byta.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mattias Petterson

#11 » 20:21:55, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Har monterat en block värmare från Calix på en vatten kyld Deutz motor typ TCD 2012 04 2V.
Nu sitter det ett tid ur som styr värmaren. Startar värmaren på morgonen stänger av efter lunch. Kanske 8 timmar om dagen
Vilken livslängd i timmar kan ett sånt element ha?
Är det någon poäng med att ha värmaren på kopplad 2 timmar av 1 timme på 2 timmar osv.
Hur bör man göra ?

Varför ska värmaren gå så mycket?
Räcker det inte med 1-2 timmar på morgonen innan drift?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Johanolof

#12 » 20:25:19, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har man motorvärmare på så myckert?
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman (trådstartaren)

#13 » 20:32:59, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt när jag behöver maskinen och vill helst inte kallstarta den där för blir det onödigt många timmar med värmaren . Maskinen körs inte alla dagar men den står sällan två dagar utan att köras . Helst skulle jag ha maskinen i en uppvärmd spolhall så att det gick att hålla den skapligt ren. Är lite dålig på att planera när det ska köras.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mattias Petterson

#14 » 20:50:29, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det inte att den går någon timme på morgonen, då är den ju inte iskall till lunch?
Har hört teorier om att överdrivet bruk av motorvärmare leder till ökat cylinderslitage då oljefilmen rinner ner i tåget innan start.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Johanolof

#15 » 20:58:19, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Räcker det inte att den går någon timme på morgonen, då är den ju inte iskall till lunch?
Har hört teorier om att överdrivet bruk av motorvärmare leder till ökat cylinderslitage då oljefilmen rinner ner i tåget innan start.


Då är vi två som hört detta.

Kan du inte montera 3 st värmare och koppla in på trefas. Då är ju motorn varm på en liten kafferast och du behöver inte ha den kopplad hela tiden.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se