Det finns egentligen ingen anledning till att en elmotorvärmare ska hålla sämre än vad samma sorts värmeelement gör i t ex elpannor, kaffebryggare och varmvattenberedare, där de ju också slås till och från hela tiden, antingen manuellt eller av termostater eller tidrelän.
Om de går sönder i förtid så är min uppfattning att det finns tre olika orsaker:
1) Fabrikationsfel - oftast att värmeslingan är tvärt bockad någonstans för att få plats i motorns kylmantel, det har blivit en brottanvisning i bockningen, så småningom spricker skyddsröret och vatten tränger in till
isolering och värmetråd. Jag har en känsla av att sådana fel är vanligare på Defa än på Calix.
2) Överhettning - oftast för att kylsystemet har varit mycket lortigt och det har blivit fullt med stillastående slam och pannsten som hindrar vattencirkulationen runt värmeelementet. Det kan naturligtvis också orsakas av att man har försökt värma med fruset
kylsystem, eller av att det är för lite vatten eller dåligt luftat (framför allt då om det är en slangvärmare eller om värmaren sitter högt upp i motorn). Felkopplade slangar till slangvärmare som gör att självcirkulationen inte fungerar kan förstås också leda till att värmeelementet överhettas.
3) Skadad elanslutning till värmaren - antingen tränger det in fukt där, eller den har blivit mekaniskt sönderbruten, eller också värmeskadad av strålningsvärme från t ex
avgasrör.