Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tändstiftgängor

35 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

dc_lindberg

#16 » 19:52:43, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt Trondos, men läser man NGK's text så skriver de också varför.

Nämnde det i ett annat inlägg i en annan tråd.
Att, om man smörjer gängor, så ändras också motståndet vid åtdragning; dvs att momenten inte stämmer!
NGK anger, i det du länkade till,
Anti-seize compound can act as a lubricant altering torque values up to 20 percent, increasing the risk of spark plug thread breakage.

att förändringen kan vara upp till 20 (tjugo) procent !!!

Så, om man väljer att smörja gängorna så måste man dra åt tändstiftet med förståelse för detta !

Finns två olika "skolor":
a) drar -alltid- åt med momentnyckel
b) drar -aldrig- åt med momentnyckel (lite 100% till fingertoppskänsla)
Jag är mitt emellan. Saker som inte absolut måste drag med ett visst moment, ss tändstift, drar jag enbart med fingertoppskänsla "man drar tills man känner att det sätter sig". Topplock på avatar moppen... -alltid- momentnyckel!



Champion säger, i din länk ovan:
A high-temperature, graphited lubricant for application to spark plug installation threads to prevent galling and seizure.

Vilket är egentligen det som den här tråden handlar om - smörjmedel som skall motverka att tändstiften skär fast (oavsett orsak; metall skador, oxid, rost, ...).
Champions tändstift å andra sidan är de enda som erbjuder ett rent dj.* H att få loss ur B&S toppar! Så... Champions stift -bör- nog smörjas -väl- om man nu envisas med att använda sådana... (=jag gillar dem inte alls!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ole.L

#17 » 22:54:27, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ole.L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:12, 14-04-2008
Ort: Nordland
Norge
Maskin: BM Volvo 430 S

Trondos

#18 » 09:54:59, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tuben fra CRC med metallfri pasta var mistenkelig lik Biltema sin pasta? :D
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000037637/


DC: Jeg tilhører den skolen som sjelden bruker momentnøkkel. :vissla:
På tennplugger bruker jeg å stramme til med ca 1/2 varv. Det bruker ofte å stå på eskene til NGK og Denso i alle fall. OBS, dette gjelder ikke plugger uten pakning med konisk sete.
Når man følger med antal varv, faller momentet ut av ligningen, og da overtrekker man ikke tennpluggen selv om den har smurning på gjengene.

http://www.globaldenso.com/en/products/ ... index.html
http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/qa/q18/

Jeg har brukt mye rart på gjengene.
Kopperpasta - lite vellykket.
Aluminiumspasta - litt bedre, men ikke bra.
Motorolje - jeg bruker en enstaka dråpe med olje på gjengene. Det har fungert bra for meg, på bil, MC, motorsag og gressklippere.
Visseligen er oljen borte og erstattet av noe svart klebrig masse når pluggen skal ut igjen, men jeg har aldri hatt problemer med å få ut en tennplugg? Kanskje flaks? :klia:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#19 » 10:10:36, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt med allas olika erfarenheter!
:thumme:
Bra att vi har diametralt motsatta erfarenheter ibland också, ss detta med olja/spillolja på tändstiftsgängor. Ser att du och jag har identiskt erfarenhet av att oljan omvandlads först till en seg svart gugga för att vid högre temp eller längre andvändning bli till koks Trondos. Se'n blev det riktigt intressant! I mina erfarenheter så har detta lett till skadade tändstiftgängor (i aluminium toppar mer så än i gjutjärnstoppar), medans dina erfarenheter är helt motsatta!

Dessa två ytterligheter, helt motsatta resultat, av samma sorts behandling av gängorna leder till följdfrågan; å vad är det för övrigt som vi gjort som leder till det resultatet?
Har det med motortyp att göra?
Motorolja?
Motortempraturer?
Motortyper?
Omgivningstempratur?
Omgivningsluftfuktighet?
???
Nått -är- det! För man kan inte få så totalt motsatta erfarenheter av samma sorts behandling/åtgärd.
Givetvis förvirrar detta, som råd, till TS... :insomnia: :myzsko: :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Trondos

#20 » 11:38:22, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er godt mulig at motortype kan være den ukjente x-faktoren her. En luftkjølt motor har naturligvis høyere temperatur i toppen enn en vannkjølt. :klia:

Jeg har aldri opplevd at det har gått så langt at oljen blir til koks, mer som et slags brun/svart belegg...
Jeg hadde problem med å få ut pluggene på en Opel Astra som vi kjøpte brukt. De var tydeligvis montert uten smøring, og ga fra seg en hylende lyd mens de ble skrudd ut. :klia:
Mulig at man skal gå til innkjøp av en sånn metallfri pasta på Biltema eller Jula og prøve?

TS blir sikkert mer forvirrad jo mer vi skriver? :djaevul:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#21 » 12:24:09, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos - det är ju halva nöjet av att hjälpa till med goda råd och personliga erfarenheter (den oskyldiga förvirringen) :skratta3:

AH!
Jag inser att jag -bara- har erfarenhet från luftkylda motorer!
VW transporter 1977, div BMW /7 , /6 och /5, B&S, Tecumse, Kawasaki, Suzuki, osv - alla har varit luftkylda, de flesta har haft 7:1 eller därikring i kompressionsförhållande, 50/50 toppventilare och sidventilare (eller nått i därikring).
VW Caravellen från 1986, då hade jag redan anammat detta med Omega 99, så på den och på den nuvarande T4:an ACU motorn, har jag heller inte provat detta med spillolja (pga erfarenheterna från de tidigare motorerna).

Möjligen skulle alltså en luftkyld motor kunna ge annan reaktion med spilloljan än vad hög-komps-vätskekyld motor ger?
:klia:

Nu börjar TS få det rörigt!
:vissla:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#22 » 12:34:44, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå! Men vem har hållit i vispen :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Trondos

#23 » 14:27:50, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Möjligen skulle alltså en luftkyld motor kunna ge annan reaktion med spilloljan än vad hög-komps-vätskekyld motor ger?
:klia:


Nja, men burde ikke jeg få problemer med motorsagen og gressklipperen da? :idee: :svettas: :mrgreen:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#24 » 14:35:23, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo - det borde du. Du får det alltså inte?
...nu blev det -riktigt- intressant!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#25 » 16:50:35, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar lägga på ett tunt lager med unobtaniumförstärkt ormolja, det enda smörjmedlet helt utan nackdelar, förutom att det är både dyrt och svårt att få tag på. Fungerar givetvis även på glödstift. :mrgreen:

De flesta tändstift som sitter berget brukar vara för dåligt dragna, så att de antingen koksar, eller ärgar fast. Är min begränsade erfarenhet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dc_lindberg

#26 » 17:18:23, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel - jag tror du fann svaret på frågan/funderingen!
:thumme:

Tänkte inte på att de motorer jag haft har annan haft innan o annan har inte varit lika snäll som jag är...
Gängorna har i många fall varit rätt glappa för tändstiften. Tändstift utan tätring har jag aldrig köpt, men har ett par på JLO och Hirth å de tätar -dåligt- beroende på just -slitna gängor- !

Så, det jag fått erfara är att den olja jag haft på mina tändstift har blivit till den sega guggan Trondos erfarit, men att pga glappet i gängorna så har min olja dessutom bränts fast i gängorna samtidigt som de dåliga förbränningarna i mina motorer (utom Avatarmopeden efter det att den fick dubbla tändstift per topp) alltid ger kocksning i förbränningsrummet, vilket binder till tändstiften och glipan mellan dem och toppen.

Tror bestämt din erfarenhet var guld värd Turbodiesel!
:buga:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

meken49 (trådstartaren)

#27 » 22:58:42, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev Wackers P12 Silikon Wärmeleitpasta aus Deutchland.Borde ha tänkt på det, eftersom jag ju fått förtroendet av flygklubben att sköta vår Rotax 112 ULS. Till den använder vi alltid denna pasta som fungerar perfekt.Fattar inte varför jag inte tänkte på det :ohnej: .
Den borde ju fungera lika bra på min Citroën C5. Rotax har ju vätskekylda toppar, så temperaturen borde bli likadan.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#28 » 23:02:26, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska naturligtvis vara 912. Man börjar nog bli trött.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

rospigg

#29 » 23:51:41, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA!
En Volvo 912 är guds gåva till, ja till mig om inte annat..
(de gånger jag smort tändstiftgängor är det Never seez jag använt. Är gängorna tröga så drar jag med en gängtapp för att snygga till dom)
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

meken49 (trådstartaren)

#30 » 00:22:18, 11-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var Rotax 912 jag åsyftade :smile: .Volvo 912 :klia: . Kan det månne vara "Valpen"?

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se