Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Sprängskiss insprutningspump Bosch RSV 375?

1 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 18:45:44, 14-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två st traktorer Case 1370 från 1976. På dessa sitter det en Bosch insprutningspump.
På en liten plåtlapp står det såhär ( tror jag, lite svårläst):
P/RSV 375 1100A2B697DR

Den ena traktorn har lätt för att ryka svart vid snabb gaspådrag, och när man startar den, eller när man drar ut stoppen för att stänga av, när varvtalsregulatorn ändå vill hålla varvet uppe.

På bakre gaveln längst ner finns en liten plåtlucka, ca 5x5 cm med. Skruvar man loss den så finns det innanför den längst ner i botten en gängad stång som sticker ut lite, M6 tror jag, och denna har ett spår i änden för att man ska kunna skruva den med en skruvmejsel.
På den gängade stången finns också en låsmutter med 10mm huvud.
Någon sa att man ska kunna justera denna M6-stång för att justera hur "fett" den är ställd. Jag är nu lite osäker på vilket håll, men har för mig att man skulle skruva ut (vrida moturs) för att minska bränslemängden.
Är det någon som har koll på detta? Hur mycket ska man vrida? Finns det någon risk med att skruva för mycket?

Över denna justerskruv fanns en grövre axel med någon mutter och nåt mer på. Jag trodde först att det var änden på axeln som går genom hela pumpen. Men.. denna axel kunde jag putta i sidled nån millimeter. Så jag antar att det inte är den genomgående axeln, isåfall har nåt lager gett upp ordentligt. Ska det vara så? Eller har nåt gått sönder?

Dessutom läcker det olja från den bakre stora kåpan på insprutningspumpen, där axlarna till stopp och gasreglage går in.
Kåpan är skruvad på bakifrån och se ganska lätt ut att få bort, (för att kunna sätta i nya tätningar till stoppaxel och gasreglageaxel).
Är det så? Eller måste man ta loss pumpen för att fixa detta?
Och om jag skruvar loss kåpan, är det något som måste justeras sedan?

Vet någon om det finns sprängskisser på dessa insprutningspumpar nånstans?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30




Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se