Jag såg ett chassi komplett utan kaross med en DA-motor med lägre motornummer en ditt någonting på 105xx som hade stått på någon utställning i Köping.
Noterade bl.a. att generatorn drevs av transmissionsdreven. Startmotorn monterad med ett överfall i stället för svåråtkomliga bultar. Motorn är tydligen vänstergående.
Plåten utanför kylkanalerna runt cylindrarna som är helt bortrostad på sockans har Pelle egen nytillverkning av med eget framtaget pressverktyg som även pressar skruvhålen, med plunshar gjorda av borrstål. Oljetrågen var pressade i aluminium.
Ett motorblock av typen cylinder och topp ihopgjutet i ett stycke med skruvpluggar över ventlerna. Mins inte fabrikatet, det stod med en enelektrolyt i cylindern och en ansluten batteriladdare ute på gården för att få loss en sissta kolv. Vevstaken var med en separat ämnesrör genom vevlagret satt i spänn med skruvar mot undersidan. Hur länge får stå så innan det ev släpper är den stora frågan.
Såg en stor press mins inte hur många ton presstrycket var men starstömmen var 120A. Skulle användas att pressa golv av vad sort snappade jag inte.
Kom att tänkapå Pelle3:s kantpressproblem med 15kW och klena huvudsäkringar, vilket jag refererade till. Var redan smart löst med ett separat dieselverk.
Som jag tidigare skrev ett ställe man inte smälter allt på en hel dag ens. Jag var dock mest angelägen om att reda ut varför Pelle inte hittade på Maskinisten, så rundvandringen avslutades alldeles för snabbt.
Mötet avslutades med kaffe och färska bullar tillsammans med familjens mysiga hundar.