Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mitsubushi L3E, svartryker och svår att stoppa.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Zajber (trådstartaren)

#1 » 13:02:15, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick hur fint som helst efter vintern, plötsligt börjar den ryka, den är svår att stänga av.
Har rengjort spridarna.
Luftat systemet.
Returledningar är blåsta.
Har bytt plats på spridarna.
Luftfilter är rent och fint.

Det är en cylinder som det tydligt märks skillnad på om jag lossar bränsleröret till spridare, då ryker det mindre. Övriga verkar ok.

Jag saknar komp.-provare, borde inte kompen vara ok om det är svar rök ist. för vit rök?

Vad kan det vara när det kommit så hastigt? Bara på några sekunder från ok till dåligt.
Zajber
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:17:16, 20-04-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



mathiast

#2 » 18:29:37, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljenivån?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 18:31:23, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativt kan styrningen av pumpelementen vara skadad tex kärva
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Zajber (trådstartaren)

#4 » 21:18:36, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan är bytt i samband med felsökningen, och nivån är strax under max.

Svårt att riva pumpen och felsöka?
Zajber
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:17:16, 20-04-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#5 » 21:57:34, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla spridarbilden först så spetsarna är ok
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Zajber (trådstartaren)

#6 » 07:58:41, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet ligger kvar på samma cylinder om jag byter plats på spridarna, och spridarbilden såg likadan ut mellan dom två jag växlade.
Zajber
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:17:16, 20-04-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Stefan1972

#7 » 08:41:27, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nå kolvringar som sitter fast så den går på motoroljan.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#8 » 08:59:19, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du prova spridarna i fordonet, att du har dom anslutna men "uthängda" i det fria, för att se om pumpen lämnar liknande mängd på alla spridarna.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Simnil

#9 » 09:22:41, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan den dra olja genom vevhusventilationen så motorn går på den? Hade en gammal Passat en gång i tiden som började suga olja om man varvade den för mycket, då reagerade den inte på att man vred av nyckeln utan man var tvungen att bromsa motorstopp. Rök som fan och den brukade dra från max till min på stickan på en sån repa.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Zajber (trådstartaren)

#10 » 14:21:48, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag rivit ur pumpen!

Det ser ut som det är ett finger på reglerspjället som lossnat på just den cylindern.
Var in på X-maskiner i Östersund och dom tipsade om att det kanske är en reglerelement som hängt sig (Låter ju troligt).
Rev ur pumpen, som är ett paket och såg direkt att det fattade ett "finger" på just det pumpelementet.
Fingret som hade gått av låg i kanten av plåten som håller fast allt.

Testade att justera pumpelementet med fingret och den går lätt fram och tillbaka.

Jag väntar på pris på ett nytt reglerspjäll, blir det för dyrt hittade jag kompletta pumpar i europa för ca 5000sek.

Det behöver ju så klart inte vara detta, men det verkar logiskt att detta skulle kunna vara felet.

1 person gillar det här inlägget.
Zajber
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:17:16, 20-04-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#11 » 17:41:01, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du hittade felet

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Zajber (trådstartaren)

#12 » 20:33:17, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Zajber
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:17:16, 20-04-2016
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

tore.breivik

#13 » 11:05:08, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Bor i Östersund och har samma problem på min EC20B med L3e motorn.
Precis renoverat spridarna på si-mo, och den beter sig nästan likadant efter renoveringen. Hur löste det sig för dig? Hittade du en renoveringssats eller blev det ny pump?

Mvh Tore
tore.breivik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:34, 22-09-2023
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec20b


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se