Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tändningsproblem MAG 1045 Belos

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

kultingen (trådstartaren)

#1 » 08:41:22, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min trogna belos gav upp för några dagar sedan, ingen gnista. På tändplattan såg jag att svänghjulet tagit emot kondensatorns lödning och brytarens kabel till kondensatorn tog emot jordningen på kondensatorn.
Bytte sladd och köpte ny kondensator. Tog tre stycken så jag skulle ha. Testade att koppla dom till batteriet men spänningen sjönk direkt på samtliga när jag kopplade bort batteriet, tänkte att alla kan inte vara dåliga så jag monterade en och satte ihop allt.
Startade gjorde den direkt men så snart jag belastade motorn lite genom att röra belosen lade den av och efter det ingen gnista.
Brytarna är ca ett år, samma med tändspole. Mätte brytarna och jag hittade inte att dom skulle gjorda någonstans när de var öppna.
Några tankar vad som kan vara fel? Så jag mätte kondensatorerna, är det ens ett sätt att avgöra deras funktion?
Samma kondensator sitter på mopeder (bosch stora tändsystem på belos, lilla på mopeder) men en kondensator brukar väl gå att använda på både 6 och 12V?
kultingen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:34, 16-01-2011
Maskintyp: Ej angivet



rospigg

#2 » 09:01:32, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ställa tändläget kan du koppla på en summer (den gamla modellen) på dödarkabeln, vrid svänghjulet och du får en ändring på summerns ton när brytarna öppnar.
En kondensators skick kontrollerar du kapacitans. För att vara säker, mät kall, anteckna värde, värm kondensatorn till 60-80 grader och mät igen, avviker värdet mer än c:a 50% från kalla mätningen-byt ut.
6 eller 12 volt, det har inte något alls att göra med tändsystemet-såvida du inte har byggt om till batteritändning.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 10:36:02, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra om man har en kapacitansmätare som kan visa förlustfaktor också (kan ibland presenteras som ESR, Q-värde eller parallelresistans men det är i princip samma sak bara beräknat på olika sätt). Och det är också bra om den har möjlighet att mäta vid flera olika frekvenser.
Om en kondensator verkar sämre ju lägre frekvens man mäter vid, så har den troligen dålig isolation för att den har dragit åt sig fukt.
Om den verkar sämre vid högre frekvenser så kan det bero på dålig kontakt mellan innanmätet och kabeln, eller att kondensatorn helt enkelt inte är bättre än så. De flesta kondensatorer för tändsystem brukar vara som bäst vid 1-10 kHz och klart sämre vid 100 kHz.

En del enkla kapacitansmätare (t ex digitalmultimetrar med inbyggd kapacitansfunktion) har egenheten att de visar för stor kapacitans om kondensatorn har stora förluster. Det är lite lömskt eftersom en dålig kondensator ofta också har förlorat kapacitans.

De flesta Bosch svänghjulsmagneter ska ha en kondensator på omkring 0,2 uF men det finns en del undantag, t ex en del svänghjulsmagneter från 50-talet som vill ha uppåt dubbelt så högt värde.
Kondensatorn ska ju bilda en resonanskrets tillsammans med lågspänningslindningen i tändspolen, och den bör få samma resonansfrekvens som högspänningslindningen tillsammans med dess inre strökapacitanser, kapacitansen mellan tändkabeln och jord mm. De äldsta svänghjulsmagneterna har lägre induktans i primärlindningen, så då behövs en större kondensator för att få rätt resonansfrekvens. Resonansfrekvenserna brukar ligga omkring 5 kHz.

Ska man sätta dit en kondensator som inte är direkt avsedd för tändsystem utan mer tänkt för elektronikbruk, så bör den ha märkspänning minst 630 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se