Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Cav pump

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Hfo (trådstartaren)

#1 » 07:14:04, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Volvo 430, har där kört sönder 2 st insprutnings
Pumpar på ca 350 tim.
Axeln brister mellan låg och högtrycksdel.
Är detta vanligt?
Vad kan det bero på?
Är det Någon som vet?
Bild
Bild
Hfo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:40, 29-06-2017
Ort: Emmaboda
Maskin: Volvo BMW 430



bonnen513

#2 » 08:59:28, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det riktig CAV eller pirat?
inte normalt att detta sker
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hfo (trådstartaren)

#3 » 10:00:30, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är båda, en cav och en från Polen wsk.
Hfo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:40, 29-06-2017
Ort: Emmaboda
Maskin: Volvo BMW 430

LeifAndersson

#4 » 10:06:48, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så egentligen höll CAV pumpen i 40 år och Polacken i 350 timmar?
Vad du ska fråga dig då är om det är normalt att en Polack håller i 350 timmar!
Och svaret är att det är ett rätt bra resultat!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#5 » 11:36:16, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge höll den lödda fördelaraxeln?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hfo (trådstartaren)

#6 » 15:38:22, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte traktorn vid 4900 tim. Vid 5200 gick cav pumpen sönder.
Köpte då en ny pump tillv i Polen, pumpen köptes på en traktorer skrot i Laholms trakten. Den klarade 350 Tim innan axeln skar och då brast.
Jag funderade mer på orsaken, kan det vara den nya dieseln som har spetsats med vegetabiliska vätskor eller liknande.
Vilken livslängd kan man förvänta sig på en pump.
Hfo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:40, 29-06-2017
Ort: Emmaboda
Maskin: Volvo BMW 430

LeifAndersson

#7 » 16:00:04, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den polska pumpen kan vara obrukbar redan vid leverans, ligger 2-3 pumpar här som gått bara ett par tre timmar och havererat. Vad som hänt med dem har ingen kollat utan de har bytts ut mot den ursprungliga pumpen som, renoverats eller om den inte funnits kvar så har det skaffats en begagnad defekt originalpump som renoverats. En renoverad/reparerad originalpump är bättre alla dagar på året!
De kopierade pumparna har haft oerhört dålig driftsäkerhet.
Är det någon här som lyckats köra en sådan 350 tim? Vad jag förstår så är det något av ett rekord! :sad: Vi testade en kopierad pump i vår MF35 och den havererade efter ett fåtal timmar, den började att leva fan och motorn gick illa, med originalpumpen från 1960 på plats igen så funkar allt som tidigare utan problem! Vi hade inga problem med reklamation när vi bara lånat pumpen för testkörning och skickade bara tillbaka den med vårt omdöme. Den gick kanske 3-4 timmar och gick inte 100% någon gång innan den gav upp! Motorn gick inte jämt på höga varv! :sad:
Vanligast anledningen att en originalpump lägger av är föroreningar i bränslet, vanligast kondensvatten som samlas i pumpen och skadar pumpen när maskinen står uppställd en tid. En frisk pump klarar dagens diesel utmärkt utan skadas av föroreningar i bränslet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#8 » 21:30:06, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en sak att de här CAV-pumparna klarar dagens vanliga mackdiesel med en måttlig del RME inblandad, men man ska ha klart för sig att de inte alls gillar ren RME, i synnerhet inte om den är av tvivelaktig kvalitet och härstammar från något skumt håll. Man ska passa sig noga för "fuldiesel" även om den sägs vara av fossilt ursprung, man vet ju aldrig vad man får. Jag har en känsla av att mycket av det som säljs som fuldiesel i Sverige inte är insmugglad eller stulen diesel som folk kanske tror, utan det är misslyckade tillverkningspartier av RME eller andra sorters biodiesel som inte uppfyller kvalitetskraven.

En annan viktig sak är att hålla efter bränslefilter och använda filter/insatser av välkända kvalitetsmärken (Mann, Fram, Bosch, Delphi etc). Filter av skumma piratmärken eller sådana som säljs med återförsäljarkedjans varumärke kan vara precis hur dåliga som helst. Det finns till och med risk att de släpper ifrån sig ludd och fibrer som ställer till problem i insprutningspumpen, även om bränslet före filtret skulle vara rent.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#9 » 23:09:54, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har axeln gått av utan att först skurit fast? Jag råkade ut för detta nån gång i mitten av 90 talet och den axeln gick aldrig att få ur själva fördelaren, den verkade ha svetsat fast sig själv...
Jag håller med TD, axeln ser hårdlödad ut men det borde vara en synvilla??
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#10 » 17:46:19, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, skär de i rotorhuvudet brukar det normalt inte ens gå att pressa ut axeln, piratpumparna i trecylindrigt utförande är klart sämst. Delvis för att de även i från början är modifierade sexcylindriga pumpar, och det kräver en hel del extra vid tillverkningen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se