Den polska pumpen kan vara obrukbar redan vid leverans, ligger 2-3 pumpar här som gått bara ett par tre timmar och havererat. Vad som hänt med dem har ingen kollat utan de har bytts ut mot den ursprungliga pumpen som, renoverats eller om den inte funnits kvar så har det skaffats en begagnad defekt originalpump som renoverats. En renoverad/reparerad originalpump är bättre alla dagar på året!
De kopierade pumparna har haft oerhört dålig driftsäkerhet.
Är det någon här som lyckats köra en sådan 350 tim? Vad jag förstår så är det något av ett rekord!
Vi testade en kopierad pump i vår MF35 och den havererade efter ett fåtal timmar, den började att leva fan och motorn gick illa, med originalpumpen från 1960 på plats igen så funkar allt som tidigare utan problem! Vi hade inga problem med reklamation när vi bara lånat pumpen för testkörning och skickade bara tillbaka den med vårt omdöme. Den gick kanske 3-4 timmar och gick inte 100% någon gång innan den gav upp! Motorn gick inte jämt på höga varv!
Vanligast anledningen att en originalpump lägger av är föroreningar i bränslet, vanligast kondensvatten som samlas i pumpen och skadar pumpen när maskinen står uppställd en tid. En frisk pump klarar dagens diesel utmärkt utan skadas av föroreningar i bränslet.