Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Havererade kinadieslar DC186F

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 22:54:45, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kommit över ungefär ett och ett halvt kina-dieselelverk, tycks vara samma modell som http://lovangersmaskin.se/product.html/ ... n-6500-dc3 .

Ett elverk som är i stort sett komplett så när som att ljuddämparen saknas, där har motorn fått lite extra vevhusventilation genom ett hål mitt för balansaxeln.
Och så en lös och isärplockad motor med helt vevhus, dock saknas diverse smådelar till den och den har skuret vevlager. Vevaxeln verkar dock oskadad även om material från lagerskålarna har kletat fast på den.
Det följde också med en påse med lite smådelar - tre spänningsregulatorer, en mängd dvärgbrytare, två kolhållare till generatorn, ett par nya kol, ett papper med vad som verkar vara anteckningar från ohmmätningar på olika spänningsregulatorexemplar.

Motorn är i varje fall en encylindrig luftkyld diesel, 406 cc. Ingen förkammare men däremot sitter ett glödstift i insugningskanalen. Topplockspackningen är en kopparring (ungefär som på Lloyd och VW från 50-talet). Till skillnad från tidigare luftkylda toppventilmotorer jag har haft att göra med, så har den här inga fristående stötstångsrör utan istället en gjuten kanal för båda stötstängerna. Tätning med en O-ring mellan den och topplocket. Cylindern är pressgjuten av aluminium i ett stycke med vevhuset som på en gräsklipparmotor, och den har ett foder (gjutjärn?) som troligen är fastgjutet, inte inpressat. Oljepumpen sitter i den lösa vevhusgaveln och drivs från varvtalsregulatorns plastdrev.

Den lösa motorn har jag fortsatt demonteringen av och konstaterat att det mesta ser bra ut förutom vevlagret, och att vevhuset + den lösa gaveln var fulla med skräp från skrothögen där delarna har legat. Har dock ännu inte fått loss svänghjulet - måste nog tillverka en avdragare - så jag har inte kunnat besiktiga ramlagret i svänghjulsänden än.
Bortsett från skrothögsskräpet är det relativt rent i vevhuset, förbränningsrummet föredömligt sotfritt, men mycket igengrott innanför ventilkåpan.

Planen är nu att snygga upp vevaxeln på lämpligt sätt, försöka få tag i nya lagerskålar, och komplettera den lösa motorn med smådelar från det andra exemplaret med hål i vevhuset. Projektet har dock inte högsta prioritet.

Återkommer med bilder.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



agvg

#2 » 23:16:39, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnes mye deler til disse, er en Yanmar-lisens eller kopi hele aggregatet, driver selv og mekker sammen ett slikt, dog litt mindre med 178F motor, er mange produsenter og kvaliteten varierer fra utmerket til skrap ut av boksen.

[Allmänt] Får man liv i Kipor liket
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

agvg

#3 » 23:19:15, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#4 » 23:47:41, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här kommer några bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

agvg

#5 » 23:55:28, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjørt tom for olje? Det har ikke autostopp når trykket forsvinner?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#6 » 23:57:41, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte sett någon oljetryckskontakt på motorn. Och vet ingenting om historien innan elverket + den lösa motorn räddades från skrothögen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

scania1982

#7 » 00:13:52, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det sen? Generatorguru har delar till de mest konstiga märken.
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#8 » 18:10:00, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte hänt något mer än att jag har fått loss reservdelsmotorns svänghjul från vevaxeln och ställt undan sakerna så länge.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se