Jag har kommit över ungefär ett och ett halvt kina-dieselelverk, tycks vara samma modell som http://lovangersmaskin.se/product.html/ ... n-6500-dc3 .
Ett elverk som är i stort sett komplett så när som att ljuddämparen saknas, där har motorn fått lite extra vevhusventilation genom ett hål mitt för balansaxeln.
Och så en lös och isärplockad motor med helt vevhus, dock saknas diverse smådelar till den och den har skuret vevlager. Vevaxeln verkar dock oskadad även om material från lagerskålarna har kletat fast på den.
Det följde också med en påse med lite smådelar - tre spänningsregulatorer, en mängd dvärgbrytare, två kolhållare till generatorn, ett par nya kol, ett papper med vad som verkar vara anteckningar från ohmmätningar på olika spänningsregulatorexemplar.
Motorn är i varje fall en encylindrig luftkyld diesel, 406 cc. Ingen förkammare men däremot sitter ett glödstift i insugningskanalen. Topplockspackningen är en kopparring (ungefär som på Lloyd och VW från 50-talet). Till skillnad från tidigare luftkylda toppventilmotorer jag har haft att göra med, så har den här inga fristående stötstångsrör utan istället en gjuten kanal för båda stötstängerna. Tätning med en O-ring mellan den och topplocket. Cylindern är pressgjuten av aluminium i ett stycke med vevhuset som på en gräsklipparmotor, och den har ett foder (gjutjärn?) som troligen är fastgjutet, inte inpressat. Oljepumpen sitter i den lösa vevhusgaveln och drivs från varvtalsregulatorns plastdrev.
Den lösa motorn har jag fortsatt demonteringen av och konstaterat att det mesta ser bra ut förutom vevlagret, och att vevhuset + den lösa gaveln var fulla med skräp från skrothögen där delarna har legat. Har dock ännu inte fått loss svänghjulet - måste nog tillverka en avdragare - så jag har inte kunnat besiktiga ramlagret i svänghjulsänden än.
Bortsett från skrothögsskräpet är det relativt rent i vevhuset, förbränningsrummet föredömligt sotfritt, men mycket igengrott innanför ventilkåpan.
Planen är nu att snygga upp vevaxeln på lämpligt sätt, försöka få tag i nya lagerskålar, och komplettera den lösa motorn med smådelar från det andra exemplaret med hål i vevhuset. Projektet har dock inte högsta prioritet.
Återkommer med bilder.