Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Grålle, vad är skillnaden på en ren bensin och bensin/fotogen

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jocke4257 (trådstartaren)

#1 » 22:55:28, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Ny här och har precid börjat riva isär en grålle TE-D för lite renovering.

Läst lite och förstår att en ren bensinare TE-A har högre komp och högre effektuttag, någon som kan svara på vart skillnaden ligger?

Ska renovera motorn och när jag ändå gör det kan man ju lika gärna försöka hitta de extra hästarna...

/jocke

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
jocke4257
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:50, 17-07-2017



Burträskarn

#2 » 23:00:07, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fotogenare har lägre kompression än en bensinare. Det är fullt möjligt att köra en fotogenare på bensin, men jag misstänker att det finns en och annan nackdel med det. En som jag är helt säker på är att det går väldigt mycket mer soppa. Jag är inte lika säker på om det finns någon risk för att motorn ska gå onödigt varm. Jag är helt övertygad om att grålleproffsen har mer exakta svar att ge.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

torbjorn_forsman

#3 » 23:10:54, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan skillnad är att fotogenutförandet har mycket kraftigare förvärmning av insugningsluften än bensinutförandet. Detta är dock inte till någon större nackdel när man kör på bensin, snarast kan det vara en fördel att få bensinen grundligt förångad när man har en gammaldags förgasare som inte finfördelar bensindropparna särskilt bra. Och förvärmningen är också bra att ha om man vill köra på E85.

Beträffande kompressionsskillnaden så vet jag inte hur Ferguson har gjort. Volvo använde olika kolvar för fotogen respektive bensin men behöll toppen oförändrad, men det betyder ju inte att alla tillverkare har gjort på samma sätt.

Om traktorn har någon form av automatisk tändförställning i fördelare/magnetapparat så är det mycket möjligt att den har olika karaktäristik för fotogen respektive bensin. Dock ska man nog inte hänga upp sig alltför mycket på den saken, varken fotogen-tändförställningskurvan eller en kurva som är anpassad för 50-talets lågoktaniga bensin passar särskilt bra för moderna bränslen.

Ibland har man använt en termostat för högre kylvattentemperatur för fotogen- än för bensindrift, detta för att få högre temperatur på både motorblock och olja, för att öka chansen att fotogenrester som kommer ner i vevhuset ångar bort istället för att spä ut oljan. Idag, då man ändå ökar vattnets kokpunkt genom att blanda i glykol, så kan man gott köra på den varmare termostaten även på bensin.

Tänk på att så gott som alla fotogentraktorer i Sverige som fortfarande var i daglig drift in på 60-talet, kördes på bensin efter ca 1963 då skattereglerna ändrades så att motorfotogenen blev dyr och snabbt försvann från marknaden. De dåvarande traktorägarna fick en kontant ersättning från staten som skulle täcka den bensinskatt som kunde tänkas behöva betalas under resten av traktorns livslängd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#4 » 23:17:39, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är olika topplock mellan bensin och bensin/fotogen. Därav skiljer längden på tändstiftsgängan också, enklaste sättet att identifiera lösa toppar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jocke4257 (trådstartaren)

#5 » 12:55:56, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar.
Per vet du mer exakt vad som skiljer mellan topparna?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
jocke4257
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:50, 17-07-2017

PerJohansson

#6 » 15:11:51, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbränningsrummen vill jag minnas. Det är möjligt att byta toppar mellan modellerna.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jocke4257 (trådstartaren)

#7 » 22:08:29, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll på ventillyft i mm på TED med standardmotor.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
jocke4257
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:50, 17-07-2017


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se