Sida 1 av 1

Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

InläggPostat: 21:32:46, 21-08-2017
av Hot_Rod_Kjelle
Jag skulle behöva lite tips från er med lite olycklig erfarenhet av struliga småmaskiner.... Jag har några motorkapar varav den ena (Partner K1250 Rail) nu har bestämt sig för att inte leverera gnista i den mån det behövs :aaargh:


Jag använder den när jag sågar sten (våtkapning) och jag är i ärlighetens namn lite losäker på hur pass mycket vattenstänk den tål? Min Husqvarna 760 och Hilti'n verkar tåla hur mycket slask som helst :grin: men dom är tyvärr i svagaste laget så jag vill ju helst ha Partnern fungerande....

Problemet uppdagades en dag när jag skulle använda den efter ca. 14 dagars uppehåll. så hostade den bara till nån gång och sen död..... den som alltid startat perfekt tidigare? koll av luftfilter (tokrent) och sedermera byte av tändstift så fungerade den igen en kort stund innan den la av (Faaaan :djaevul: ) vid koll så finns det ingen gnista,provade 3 olika nya tändstift ingen skillnad :sad:

Jag undrar om någon har en ide om det är något "normalt fel" eller om det är mer av arten "miljömässig tortyr" som fått den att hämnas? och vad kan det va för fel, "Tändspole/enhet" eller svänghjul?

Jag har inte plockat isär den ännu men det kommer att göras i dagarna, tips mottages! :idee:

/Kjelle
Bild

Re: Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

InläggPostat: 21:41:34, 21-08-2017
av Filijox
Kolla så inte kabeln till stoppen har kommit i kläm och kortsluter mot jord någonstans, kolla också tändstiftkabeln om det kan vara glapp/brott i den.

Re: Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

InläggPostat: 21:54:46, 21-08-2017
av Hot_Rod_Kjelle
Tack! koll av tändkabel står redan på checklistan, för kabeln ser utt att kunna ligga väldigt nära cylindern trots nån form av "styrning" vid tändhatten som skall hålla den en bit ifrån cylindern.

Re: Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

InläggPostat: 22:46:15, 21-08-2017
av torbjorn_forsman
Är det en USA-tillverkad Partner eller är den gjord någon annanstans i världen? Jag förmodar att den har brytarlöst tändsystem?

En mätning man kan göra, även om den kanske inte säger allt, är att ohmmäta från tändkabeln till jord. Normalt brukar resistansen vara några kohm, om det är totalt avbrott så får man sikta in sig på att byta tändspole. Dock kan det även vara andra slags fel på tändspolen som inte syns på en enkel ohmmätning.
Sitter tändspolen separat eller är hela tändsystemet inklusive elektronik ingjutet i en enda enhet?

Re: Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

InläggPostat: 10:14:28, 22-08-2017
av ac tc
Finns ju inte mkt mer än tändspole, tändkabel och slamkryparen stoppknapp med tillhörande kabel.
- jag stötte på en hq motorsåg som var lynnig på liknande sätt, problemet löste sig genom att jag flyttade tändspolen närmare svänghjulet. ( har för mig att jag använde ett visitkort som distans, ca 0,4 mm eller så.) Blev en helt ny såg, plötsligt så behövdes det inte skruvas på gasaren i tid o otid heller.

Re: Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

InläggPostat: 22:49:16, 29-08-2017
av Hot_Rod_Kjelle
Fick ny tändspole i dag, pirat(429:-).... självklart fick man ju vålda den på plats och väl på plats kollades gnistan, yes!! Rena rama tomteblosset, men så visar det sig att tändkabeln är för kort. Lossa lite kåpor igen.... byta till gamla tändkabeln skruva ihop igen. Provstartade och den gick igång direkt! :-) ruskigt skönt så nu hoppas jag att den håller ett tag
/tändspole-mekanikern