Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Motorkap Partner, ingen/sporadisk gnista :-(

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 21:32:46, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva lite tips från er med lite olycklig erfarenhet av struliga småmaskiner.... Jag har några motorkapar varav den ena (Partner K1250 Rail) nu har bestämt sig för att inte leverera gnista i den mån det behövs :aaargh:


Jag använder den när jag sågar sten (våtkapning) och jag är i ärlighetens namn lite losäker på hur pass mycket vattenstänk den tål? Min Husqvarna 760 och Hilti'n verkar tåla hur mycket slask som helst :grin: men dom är tyvärr i svagaste laget så jag vill ju helst ha Partnern fungerande....

Problemet uppdagades en dag när jag skulle använda den efter ca. 14 dagars uppehåll. så hostade den bara till nån gång och sen död..... den som alltid startat perfekt tidigare? koll av luftfilter (tokrent) och sedermera byte av tändstift så fungerade den igen en kort stund innan den la av (Faaaan :djaevul: ) vid koll så finns det ingen gnista,provade 3 olika nya tändstift ingen skillnad :sad:

Jag undrar om någon har en ide om det är något "normalt fel" eller om det är mer av arten "miljömässig tortyr" som fått den att hämnas? och vad kan det va för fel, "Tändspole/enhet" eller svänghjul?

Jag har inte plockat isär den ännu men det kommer att göras i dagarna, tips mottages! :idee:

/Kjelle
Bild
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



Filijox

#2 » 21:41:34, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så inte kabeln till stoppen har kommit i kläm och kortsluter mot jord någonstans, kolla också tändstiftkabeln om det kan vara glapp/brott i den.
Filijox
 

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#3 » 21:54:46, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! koll av tändkabel står redan på checklistan, för kabeln ser utt att kunna ligga väldigt nära cylindern trots nån form av "styrning" vid tändhatten som skall hålla den en bit ifrån cylindern.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

torbjorn_forsman

#4 » 22:46:15, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en USA-tillverkad Partner eller är den gjord någon annanstans i världen? Jag förmodar att den har brytarlöst tändsystem?

En mätning man kan göra, även om den kanske inte säger allt, är att ohmmäta från tändkabeln till jord. Normalt brukar resistansen vara några kohm, om det är totalt avbrott så får man sikta in sig på att byta tändspole. Dock kan det även vara andra slags fel på tändspolen som inte syns på en enkel ohmmätning.
Sitter tändspolen separat eller är hela tändsystemet inklusive elektronik ingjutet i en enda enhet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#5 » 10:14:28, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju inte mkt mer än tändspole, tändkabel och slamkryparen stoppknapp med tillhörande kabel.
- jag stötte på en hq motorsåg som var lynnig på liknande sätt, problemet löste sig genom att jag flyttade tändspolen närmare svänghjulet. ( har för mig att jag använde ett visitkort som distans, ca 0,4 mm eller så.) Blev en helt ny såg, plötsligt så behövdes det inte skruvas på gasaren i tid o otid heller.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#6 » 22:49:16, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ny tändspole i dag, pirat(429:-).... självklart fick man ju vålda den på plats och väl på plats kollades gnistan, yes!! Rena rama tomteblosset, men så visar det sig att tändkabeln är för kort. Lossa lite kåpor igen.... byta till gamla tändkabeln skruva ihop igen. Provstartade och den gick igång direkt! :-) ruskigt skönt så nu hoppas jag att den håller ett tag
/tändspole-mekanikern

5 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se