Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vitrök Volvo d67 motor

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

söderberg81 (trådstartaren)

#1 » 11:14:14, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag skulle behöva er kunskap om min Volvo d67 motor som vitryker!

Problem: vita avgaser som är konstaterat är obränd diesel,
Motorn är också svårstartad och går mycket ojämt och går ej att gasa med.
Har fått tips om att dieselpumpens inställning kan ha ändrat sig, i så fall
Någon som vet hur man kollar det eller hur många grader den ska stå på?

Det som är gjort är:
Kollat komp :ok
Justerat ventilspel: ok
Vakum membran i dieselpump :ok
Glödstift :ok
Försvinner inget kylvatten
Och drar ingen olja

Tack på förhand/Johan
söderberg81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:18, 12-07-2014
Ort: Kolbäck , Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ÅKERMAN H3mb



Ivar Risslén

#2 » 11:42:44, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat att drivningen till insprutningspumpen är i ordning och att inget har lossat där?

Har du kollat spridarna att öppningstrycket och spridningsbilden är okej.

Har du kollat efter någon verkstadshandbok och vad som det står där?
Verkstadshandbok kan finnas i "Downloads" här på maskinisten.

Foton tittar vi gärna på och i det här fallet så ser vi gärna foton på insprutningspump med drivning.

Jag höll på att glömma en sak. Du är välkommen som hittat hit.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#3 » 11:57:54, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att membranet i regulatorn är helt och att rören dit är hela i första hand.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

söderberg81 (trådstartaren)

#4 » 12:01:42, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.
Drivningen ser ok ut men funderar om den kan ha " vridit sig " med tanke på att den bara är klämd.
Spridarbilden har jag ej kollat,kan dålig sprutbild bli att motorn ej går att gasa med?
Ska kika om jag hittar någon verstadshanbok.
Fixar någon bild på pump med drivning också .
söderberg81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:18, 12-07-2014
Ort: Kolbäck , Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ÅKERMAN H3mb

söderberg81 (trådstartaren)

#5 » 12:06:25, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Leif membranet är kollat och håller vakuum , även rengjort genomföringen i insuget från vakuumröret.
söderberg81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:18, 12-07-2014
Ort: Kolbäck , Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ÅKERMAN H3mb

LeifAndersson

#6 » 14:14:57, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

söderberg81 skrev:Ja Leif membranet är kollat och håller vakuum , även rengjort genomföringen i insuget från vakuumröret.


Det är bra. Då blir det spridarna du får kolla i nästa skede. Medbringaren är inte bara klämd på axeln, bulten går i ett uttag i axeln så det är stabilt. Men det är avlånga hål vid plåtbrickorna där det kan släppa även om det är ovanligt. Betydligt vanligare att plåtbrickorna ger upp, men det syns ju väldigt väl så det blir ju uppenbart om det händer. Så testa spridarna som nästa steg. Har du kollat så det är hyfsat matartryck? Öppnar du luftskruven på pumpen när motorn varit avslagen c.a 10 sekunder och det är lagrat bränsletryck då så är det nog lugnt med matartrycket.

Tillägg. Lyft ventilkåporna och kolla så inte en stötstång slitit sig, det hände på den motorserien ibland! De går helt OK på 5 cyl, men bränslet går ut oförbränt om det är en insugningsventil som inte öppnar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

söderberg81 (trådstartaren)

#7 » 22:40:27, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Leif och Ivar för visat intresse!!
Nu funkar den som den ska !
Det var en av bultarna som skulle sitta i dom ovala hålen som hade skakat bort
Så pumpen hade ställt om sig ca: 3 grader,
Otroligt vad 3 grader fel på pumpen fick för följder.
Tackar en en gång.

Mvh :Johan

4 personer gillar det här inlägget.
söderberg81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:18, 12-07-2014
Ort: Kolbäck , Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ÅKERMAN H3mb

Stefan Palmkvist

#8 » 14:29:12, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3º på pumpen blir väl 6º på veven
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se