Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Diesel elverk: vilket märke/effekt och andra frågor

43 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Assson (trådstartaren)

#1 » 21:53:53, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt färsk här inne, har bara smygit runt och läst intressanta trådar tidigare,
Hoppas jag postar i rätt forums del nu bara.
Har skaffat ett elverk som är defekt, har nu kollat igenom det och beställt en ny AVR så ska det nog tuta och gå.
Har lite funderingar kring det, det är målat och troligtvis är typskylten någonstans där under färgen, så har ingen koll på vad det är märke, modell eller effekt.
Någon som känner igen det?
Och vilken olja ska man satsa på, ska gå i vinter i mellan Sverige, har inte sett något oljefilter, finns det något sådant tro?
Sen skulle jag vilja nyttja ATS uttaget som har 5 stift, någon som vet vilken typ av kontakt och funktioner på stiften?
tänkte dra in en kabel till stugan så man kan dra igång det vid behov.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Assson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:31, 26-09-2017
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 06:56:24, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör finnas en typbeteckning på motorn, kan stå på någon kylluftkåpa eller ingjutet i blocket. Det står t ex DC186F på ett liknande verk som jag har. Bokstäverna kan variera beroende på vilken kinatillverkare som har gjort den, men det brukar oftast finnas med ett D någonstans på dieslar (saknas på bensinmotorer för liknande elverk) och siffrorna är alltid desamma för samma motortyp. Motorn är troligen en Yanmar-kopia.

Och det finns ett oljefilter, som MÅSTE rengöras ofta - annars brukar det sluta med skuret vevlager. Det sitter innanför en gängad plastplugg, likadan som oljepåfyllningen men på motsatt sida av motorblocket. Filtret utgörs av en sil med finmaskigt nylonnät, lämpligen tvättar man det med t ex diesel, lacknafta eller bensin och tandborste, blåser rent med tryckluft (om det är mycket igengrott kan en ultraljudstvätt vara bra). Se till att ev O-ringar eller andra gummitätningar är hela och hamnar i rätt läge när du sätter ihop.

Beträffande oljekvalitet så brukar normalt billigast möjliga SAE 10W-30 mineralolja duga bra till en sån där motor. Skulle den vara mycket igengrodd pga tidigare vanvård så kan det vara lämpligt att använda en billig syntetolja som löser sot bättre till att börja med.
Om den ska gå hårt belastad och om man kan befara dålig kylning (motorn ser ju ganska inbyggd ut) så kanske man ska sikta in sig på en xxW-40 eller -50 istället. Men rör det sig om bara kortvarig hård belastning och det mesta av drifttiden med lätt last så duger nog 10W-30 bra.

En annan serviceåtgärd som kan vara värd att tänka på är att efterdra topplocksskruvarna och justera ventilspel.

Jag vet inget om funktioner på ATS-kontakten, men det bör väl vara ganska lätt att reda ut om man tar loss panelen och ritar upp schema för alltsammans. Kontakten är i alla fall en gammal japansk standardkontakt, som var vanlig som mikrofonkontakt i komradio- och amatörradiosammanhang på 70-talet. Tror inte den har något särskilt namn. Samma grundtyp av kontakt finns med olika polantal från 2 till 7. Bör vara lätt att hitta på t ex eBay.

Beträffande spänningsregulatorn så verkar det vanligaste felet vara att lödningar spricker upp. Om man bara kan bryta upp kretskortet från gjutmassan så att lödsidan går att komma åt utan att komponenter skadas, så är det lätt gjort att löda om. I en del av de där har man drygat ut gjutmassan med fint grus, så det är bara på ytan det är sammanhängande hållfast massa, sådana regulatorer är lätta att få isär.

Tänk på att det är lätt att bränna en faslindning i generatorn på ett sånt där elverk om man belastar det hårt med enfasig last. Generatorn är egentligen inte gjord för den sortens drift utan trivs bäst med symmetrisk trefaslast. Det är vanligt att automatsäkringen är alldeles för grovt tilltagen i förhållande till den ström generatorn tål att lämna. Egentligen borde det inte sitta en vanlig automatsäkring där utan hellre ett motorskydd, det har mer lämplig tidsfördröjning för att skydda en roterande maskin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

agvg

#3 » 10:22:15, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den oljevakt? Sjekk at den virker som den skal, er jo et std Kina produkt så det finnes mye deler. Kan være en Kipor.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Janson1

#4 » 19:42:02, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står 16 Amp på säkringen... Jag har ett liknande verk med en encylindrig Yanmarkopia och den har en 6 Amp säkring.
Jag tycker säkringen är mer än i överkant, frågan är om generatorn håller för det i längden... Är generatorn uppmätt? Är det verifierat att spänningsregulatorn är kass? (min har oljevakt, det är vanligt på dom flesta dieselverken från kina)
Tyvärr vet jag inget om den 5 poliga kontakten...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 20:01:47, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Automatsäkringen verkar ju vara bytt mot en svensk "Garo" personskyddsautomat, och det är väl inte säkert att den har samma märkström som originalet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#6 » 06:59:25, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en 186 motor så är den på 406 ccm och max 7,3 Kw och kontinuerligt 6,6 Kw vid 3600 rpm. Men med 50 Hz som frekvens varvar motorn bara 3000 Rpm, vet inte hur mycket den tappar i effekt men gissningsvis ger den minst nån Kw mindre. Jag har för mig att när jag räknade ut säkringsstyrkan på mitt verk så skulle jag behövt en 7,5 Amp automatsäkring, men det lär ju inte finnas...
Sen finns denna dieselmotor med lite större volym typ 450 ccm eller så, dom motorerna lämnar enligt uppgift nästan 8 Kw kontinuerligt vid 3600 varv (mindre vanliga). Har du en sådan så ger ditt verk lite mer kräm om än marginellt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Assson (trådstartaren)

#7 » 17:42:46, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, många tips, ska ut och kolla lite på det nu,
ja säkringen är utbytt som ni ser till ett personskydd, ska bytas mot något bättre, blir nog ett motorskydd.
jag har mätt upp lindningarna och dom var på ca 0,6ohm har jag för mej,
tror det var runt 60ohm över rotorn
när jag starta den utan AVR så fick jag ca 5v på kolen, och gav jämn spänning på 7,5v på lindningarna har jag för mej.
Så vad jag kan tycka så verkar allt annat vara helt,
tänkte testa lägga på spänning på rotorn och se om den ger ut en högre spänning,
Assson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:31, 26-09-2017
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

agvg

#8 » 17:45:20, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger en manual for kipor her, det står det mye om oppmåling og testing.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

InläggDetta inlägg har raderats av torbjorn_forsman den 18:51:18, 28-09-2017.

1 person gillar det här inlägget.

Assson (trådstartaren)

#10 » 18:52:03, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Typskylt på en 186-motor.
Bild


Ska se om jag har lika dan :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Assson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:31, 26-09-2017
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 18:52:47, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev fel bild vid första försöket. Nytt försök:

Typskylt på en 186-motor.
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Assson (trådstartaren)

#12 » 18:56:25, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

trodde du syftade på spräckt kåpa!!

1 person gillar det här inlägget.
Assson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:31, 26-09-2017
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 19:08:46, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är följden om man aldrig rengör oljefiltret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Assson (trådstartaren)

#14 » 15:48:16, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar ingen typskylt, har öppnat alla plåtar som går att skruva bort,
Är mycket ljudisolerings mtrl på klistrat lite överallt, kan den kanske sitta under något sånt..

Torbjörn, vart sitter den som du har på bild?
Assson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:31, 26-09-2017
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 16:13:20, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sitter på kylluftkåpan vid cylindern, den som täcker över kylflänsarna på sidan mot generatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se