Det bör finnas en typbeteckning på motorn, kan stå på någon kylluftkåpa eller ingjutet i blocket. Det står t ex DC186F på ett liknande verk som jag har. Bokstäverna kan variera beroende på vilken kinatillverkare som har gjort den, men det brukar oftast finnas med ett D någonstans på dieslar (saknas på bensinmotorer för liknande elverk) och siffrorna är alltid desamma för samma motortyp. Motorn är troligen en Yanmar-kopia.
Och det finns ett oljefilter, som MÅSTE rengöras ofta - annars brukar det sluta med skuret
vevlager. Det sitter innanför en gängad plastplugg, likadan som oljepåfyllningen men på motsatt sida av motorblocket. Filtret utgörs av en
sil med finmaskigt nylonnät, lämpligen tvättar man det med t ex diesel,
lacknafta eller bensin och tandborste, blåser rent med tryckluft (om det är mycket igengrott kan en ultraljudstvätt vara bra). Se till att ev O-ringar eller andra gummitätningar är hela och hamnar i rätt läge när du sätter ihop.
Beträffande oljekvalitet så brukar normalt billigast möjliga SAE 10W-30 mineralolja duga bra till en sån där motor. Skulle den vara mycket igengrodd pga tidigare vanvård så kan det vara lämpligt att använda en billig syntetolja som löser sot bättre till att börja med.
Om den ska gå hårt belastad och om man kan befara dålig kylning (motorn ser ju ganska inbyggd ut) så kanske man ska sikta in sig på en xxW-40 eller -50 istället. Men rör det sig om bara kortvarig hård belastning och det mesta av drifttiden med lätt last så duger nog 10W-30 bra.
En annan serviceåtgärd som kan vara värd att tänka på är att efterdra topplocksskruvarna och justera ventilspel.
Jag vet inget om funktioner på ATS-kontakten, men det bör väl vara ganska lätt att reda ut om man tar loss panelen och ritar upp schema för alltsammans. Kontakten är i alla fall en gammal japansk standardkontakt, som var vanlig som mikrofonkontakt i komradio- och amatörradiosammanhang på 70-talet. Tror inte den har något särskilt namn. Samma grundtyp av
kontakt finns med olika polantal från 2 till 7. Bör vara lätt att hitta på t ex eBay.
Beträffande spänningsregulatorn så verkar det vanligaste felet vara att lödningar spricker upp. Om man bara kan bryta upp kretskortet från gjutmassan så att lödsidan går att komma åt utan att komponenter skadas, så är det lätt gjort att löda om. I en del av de där har man drygat ut gjutmassan med fint grus, så det är bara på ytan det är sammanhängande hållfast massa, sådana regulatorer är lätta att få isär.
Tänk på att det är lätt att bränna en faslindning i generatorn på ett sånt där elverk om man belastar det hårt med enfasig last. Generatorn är egentligen inte gjord för den sortens drift utan trivs bäst med symmetrisk trefaslast. Det är vanligt att automatsäkringen är alldeles för grovt tilltagen i förhållande till den
ström generatorn tål att lämna. Egentligen borde det inte sitta en vanlig automatsäkring där utan hellre ett motorskydd, det har mer lämplig tidsfördröjning för att skydda en roterande maskin.