Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Volvo BM2200 som kokar

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

sverre_99 (trådstartaren)

#1 » 21:15:20, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en BM2200 som plötsligt ville börja koka under last. I med vatten/glykol (fattades en del) och tempen går ner till normal vid tomgång med efter några minuter så är den uppe på det röda igen.

Bild

Tänkte då att det är termostaten som inte öppnar ordentligt så jag plockade ur och kollade med termoteter på spisen, verkar vara ok.
Provade att köra helt utan termostat men samma sak. Ett par minuter på fullvarv och tempen sticker iväg.

Så ingen termostat och ändå ingen vidare cirkulation (kall i botten på kylarslangar, 95+ toppslangen) så då är det väl pumpen som gett upp. Tänkte kanske att axeln till pump-hjulet gått av om det nu är möjligt.

Bild

Efter lite mek så är pumpen isär men även den ser helt ok ut och snurrar fint med fläkten dvs axeln är inte av iallafall :grin: .
Bild

Är ingen vidare van mek så jag kan inte riktigt komma på vad felet är :klia:
Även om pumpen är lite sliten borde den väl kunna pumpa runt utan risk för kokning vid 5+ ute?

Någon som har nåt tips på vad man ska kolla?

Mvh
Daniel
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran



63an

#2 » 22:05:11, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[ Blås ren kylaren på utsidan först ! :photograph:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ove.G

#3 » 22:55:04, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sverre_99 skrev:Hej!
Har en BM2200 som plötsligt ville börja koka under last. I med vatten/glykol (fattades en del) och tempen går ner till normal vid tomgång med efter några minuter så är den uppe på det röda igen.

Bild

Tänkte då att det är termostaten som inte öppnar ordentligt så jag plockade ur och kollade med termoteter på spisen, verkar vara ok.
Provade att köra helt utan termostat men samma sak. Ett par minuter på fullvarv och tempen sticker iväg.

Så ingen termostat och ändå ingen vidare cirkulation (kall i botten på kylarslangar, 95+ toppslangen) så då är det väl pumpen som gett upp. Tänkte kanske att axeln till pump-hjulet gått av om det nu är möjligt.

Bild

Efter lite mek så är pumpen isär men även den ser helt ok ut och snurrar fint med fläkten dvs axeln är inte av iallafall :grin: .
Bild

Är ingen vidare van mek så jag kan inte riktigt komma på vad felet är :klia:
Även om pumpen är lite sliten borde den väl kunna pumpa runt utan risk för kokning vid 5+ ute?

Någon som har nåt tips på vad man ska kolla?

Mvh
Daniel
Kolla även impeller i vattenpumpen, håll skivan o försök vrida impellern.

Den kan vara fast kall men lös varm.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

sverre_99 (trådstartaren)

#4 » 23:14:06, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tackar! Ska kolla över den ordentligt och se om impellern verkar "släppa".

En sak jag märkte då jag körde utan termostaten (bara en provtur) var att laddningslampan tändes då tempen stack iväg. Undrar om pumpen var på väg att skära så den stannade helt och därmed drivningen till generatorn? Den slocknade efter en liten stund igen då tempen gick ner..

Mvh,
Daniel
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

Johnj-e

#5 » 23:36:04, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som elfel... Kolla tempen med en extern mätare så du får svart på vitt om de är instrumentfel eller ett mekaniskt fel på motorn

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Michael Meier

#6 » 07:08:03, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Låter som elfel... Kolla tempen med en extern mätare så du får svart på vitt om de är instrumentfel eller ett mekaniskt fel på motorn


Generator, kylfläkt och vattenpump stannar upp när behövs som bäst ? slak drivrem.. ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Simnil

#7 » 08:31:01, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa kylsystem blir knäppa om man kör helt utan termostat, men du hade väl bara provkört utan? (dom verkar behöva någon form av strypning)

Anledningar till kokning jag kan komma på:
Tät kylare, in eller utvändigt.
Cirkulationsproblem, pump etc.
Blåst toppackning
Spridarhylsor som inte tätar mot toppen (och läcker kompression förbi och in i kylsystemet)
Sprucken topp
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#8 » 09:43:01, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Vissa kylsystem blir knäppa om man kör helt utan termostat, men du hade väl bara provkört utan? (dom verkar behöva någon form av strypning)


Många motorer har en shuntkanal från termostathuset och tillbaka till vattenpumpen, för att få cirkulation inom motorblocket medan termostaten är stängd. När termostaten öppnar, ska en extra ventilbricka nedtill på termostaten täppa till denna kanal.
Om man kör en sådan motor helt utan termostat (eller om man har råkat få tag i en termostat som ser ut att passa men som saknar extrabrickan) så går det mesta av varmvattnet tillbaka genom shuntkanalen och det blir nästan inget flöde alls genom kylaren.
Ska man provköra utan termostat måste man alltså täppa igen shuntkanalen. Ofta kan man göra en expanderplugg (modell gammaldags termoskork) av en bit gummislang och en grov franskskruv, som man monterar från termostathuset.

Ett annat lömskt fel som kan förekomma på en del motorer är om det går ett vattenfördelningsrör invändigt i toppens kylmantel, och detta har lossnat eller rostat sönder. I så fall kan man råka ut för att det inte blir vattencirkulation i hela motorn utan bara i den ände som är närmast vattenpumpen. Men i just det här fallet där övre kylarslangen är varm och undre kall, så är det knappast detta fel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sverre_99 (trådstartaren)

#9 » 21:28:21, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen!

Tittare över pumpen ordentligt idag och kan inte se några fel med den så den får avskrivas just nu :)

Testade sen att hälla några liter vatten i kylaren och det verkar rinna igenom väldigt dåligt. Tog flera minuter för typ 2l att rinna ut i botten, borde väl vara bättre flöde än så?

Så nästa steg är väl att rengöra kylaren, hur gör man det enklast?

Mvh,
Daniel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

torbjorn_forsman

#10 » 22:51:31, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sverre_99 skrev:Så nästa steg är väl att rengöra kylaren, hur gör man det enklast?


Det beror på vad det är för slags smuts som den har grott igen med. Om det är oljiga avlagringar, eller tvålaktiga rester av uråldrig glykol (sådana brukar man mest hitta längst ner i kylaren där den har varit som kallast), så kan något kraftigt alkaliskt (t ex sodalösning eller maskindiskmedel) tillsammans med värme bita på dem. Om det inte finns några aluminiumdelar i kylsystemet (alltså inte ens motorvärmare, värmepaket eller liknande) så kan en bekväm lösning vara att blanda till en lagom stark tvättlut, fylla kylsystemet med den, täcka för kylaren eller ta bort kylfläkten, och låta motorn gå tills allt är ordentligt varmt. Det är nog lämpligt att köra utan termostat och med ev shuntkanal pluggad vid en sådan rensningskörning.
Om det däremot finns känsliga metaller i kylsystemet så kanske det är bättre att ta loss kylaren, plugga igen anslutningen för undre kylarslang, rigga upp den stående, fylla den med häxbrygden och hålla den varm med en blåslampa under.

Skulle det vara rost, pannsten och liknande som har satt igen kylaren så kan man göra på samma sätt men då med något surt (gärna fosforsyra, säljs t ex som "Hessa Kalkbort" på stormarknader).

När man väl har lyckats rensa kylaren bör man skölja igenom systemet flera gånger med rent vatten, gärna neutralisera litegrann (alltså blanda i litegrann av något surt om du rengjorde med alkalisk lösning, och vice versa), innan du sätter ihop det hela slutgiltigt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#11 » 23:45:22, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#12 » 09:07:41, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter minst sagt blandade upplevelser av dagens piratdelar så försöker jag räddda originalgrejor så långt det går. Ny kylare tillverkad av ugnsfolie i långtbortistan - nej tack!

OBS ny säger jag inte att just den kylaren Leif länkat till är en sådan men priset tyder på det...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#13 » 12:44:19, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den kylaren är helt ok när alternativet är en omcellning för drygt det dubbla priset! Ser ut som att den är hantverksmässigt hopsatt om man studerar den lite i detalj. Har monterat en i en 2250 och en som sitter i ett hembygge med Perkins 212 motor. Ett riktigt bra hantverk vart det nu är gjort. Men skulle inte bli förvånad om det är Indien, just prylar som kräver lite hantverk brukar de få till bra där, om det inte innehåller några rörliga delar vill säga! :sad:
Även kylarna till Boxer och 650 är ok, lite lätta är de men man ska minnas att vi jämför med gamla kylare som samlat på sig skit under 40 år! Även en omcellad renoverad kylare känns lätt när den packas upp! Däremot har jag träffat på nya MF kylare som varit rent skräp. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sverre_99 (trådstartaren)

#14 » 20:28:34, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tackar!

Ger den en omgång nu med maskindiskmedel och kokande vatten och det verkar hjälpa en hel del.

Bild

Bubblar runt ordentligt med luft i botten också!
Bild

Hjälper inte detta så får det bli en ny kylare

Mvh
Daniel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

Michael Meier

#15 » 21:38:58, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett lämpligt kit för detta jobb torde vara en nödvärmare för golvvärmesystem, den som man brukar under byggtiden, en komplett enhet med elpatron, termostat och överhettningsskydd samt cirkulationspump hopmontert i trevlig förpackning.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se